Ягідна модель, яка витримує час і погоду. Чому майбутнє полуниці — у теплиці?

19 травня 2025, 05:45 671

В Україні лише станом на тепер стартує сезон полуниці. Це на два тижні пізніше, ніж у середньому за останні роки. Основна причина — заморозки у квітні та прохолодні температури у травні.

Втім, першу вибірку роблять поки лише ті господарства, які вирощують ягоду в закритому ґрунті. Пік сезону прогнозують ближче до середини червня, однак скільки дозріє полуниці на відкритому ґрунті, якими будуть її смакові властивості — учасники ринку не беруться прогнозувати, адже примхи погоди не відступають.

Старт з нуля — 10 млн грн

ТОВ «Фінпром агро», що у Макарівському районі на Київщині, з самого початку обрало стратегію вирощування полуниці тільки в закритому ґрунті: хоч рішення не найдешевше, однак найбільш передбачуване. 

Сергій Велікданов, власник ТОВ «Фінпром Агро», яке входить до небанківської фінансової групи VSK, аргументує — на старті нового бізнесу ключовими є не прибутки, а ризики прибутковості.

propData.content.image
Сергій Велікданов, власник ТОВ «Фінпром Агро»

Ягідний бізнес — це насамперед ризики: кліматичні, логістичні, ринкові. Ми не гналися за миттєвою рентабельністю — ми будували модель, яка витримає час і погоду. Тож коли мене запитують: «Як у вас з економікою в ягідництві?» — я відповідаю: «Це питання відносне».

Стартував проєкт у 2023 році. У 2 га теплиць інвестували близько 10 млн грн. Окрім якісного посадкового матеріалу, системи зрошення, поливу, потрібна була і базова інфраструктура, адже починали з нуля на земельній ділянці, яка стояла без обробки. Комплексні витрати не включали її вартість, земля вже була у власності.

Після першого сезону зробили висновки, проаналізували помилки старту та оптимізували витрати. Зокрема, минулого року замість великих теплиць заклали 4 га тунельного типу, інвестувавши ще близько 8 млн грн.

Щороку — по 4 га

У планах господарства — продовжувати нарощувати площі, у фокусі — спеціалізуватися суто на вирощуванні свіжої полуниці, забезпечувати столицю якісною ягодою з травня по жовтень, адже вирощують її усього за 45 км від Києва.

У переробку не дивляться, кажуть, це зовсім інша модель бізнесу з іншою логістикою, технологіями та підходами. Тут вірять, що найкращий результат дає фокус: кожен має займатись своїм.

Тож стратегія на найближчі роки передбачає щороку закладати по 4 га нових площ під тунельне вирощування. Поки що акцент роблять на ранні сорти, але поступово планують додати середньостиглі та пізньостиглі.

Сорт полуниці є фішкою господарства. Окрім того, що ягоди великого розміру, мають красиву зрізано-конічну форму та яскраво-червоне забарвлення, м’якоть щільна, надзвичайно ароматна, а десертний смак незабутній. Це все про середньоранній сорт Джолі (Joly) італійської селекції, який обрали за рекомендацією.


Керуючий партнер ТОВ «Фінпром агро» Олександр Дубінчук зазначає, що на ринку пропонують багато технічних сортів, які кислуваті, однак витриваліші у транспортуванні. Їх, як правило, використовують переробні підприємства на джеми чи топінги.

Спробувавши раз Джолі, додає він, споживачі повертаються знову і радять іншим, тож із ринком збуту проблем немає. Навпаки, отримують більший запит, ніж можуть сьогодні запропонувати. При цьому рослина досить витривала, відносно невимоглива до якості ґрунту та відносно толерантна до захворювань кореневої системи.

Ціна зросла удвічі

Нині гуртова ціна на полуницю у господарстві становить 280 грн за кілограм, тоді як минулого року стартували з 150 грн/кг. Уже за два тижні очікують, що ціна буде знижуватись, однак навряд чи опуститься до минулорічної 80-100 грн/кг. І хоч першу вибірку вже зробили, на жаль, сонця недостатньо, тому щодня поки не збирають.

На сезон збору ягоди господарство наймає людей. Загалом на обсяги достатньо до 40 працівників. Для догляду вистачає і 10 людей. З кадрами проблем немає, оскільки пропонують ринкові умови оплати праці.

propData.content.image
Олександр Дубінчук, керуючий партнер ТОВ «Фінпром агро»

Окупність собівартості вирощування в закритому ґрунті становить мінімум чотири роки. У нашому випадку обраний підхід виправдав себе повністю: у 2024 році зібрали 15 тонн ранньої полуниці з одного гектара, що є середнім ринковим показником.

У відкритому ж — надзвичайний прибуток або втратити все через один дощ або маленький заморозок. Це як лотерея, додає він. У закритому — економіка стабільна, прогнозована, але з тривалішою окупністю.

Гра в довгу

Сергій Велікданов з 2008 року працює у фінансовому бізнесі й ще до повномасштабного вторгнення замислювався над тим, щоб диверсифікувати бізнес-групу в реальний сектор економіки. Але війна все змінила. Частину офісів групи, що базується в Ірпені, було зруйновано під час бойових дій. Перші пів року після 24 лютого він узагалі не думав про бізнес.

propData.content.image
Сергій Велікданов, власник ТОВ «Фінпром Агро»

Ідея піти в ягідний бізнес виникла несподівано. Мій товариш, родом із Херсонщини, довгі роки працював у цій галузі. Після початку повномасштабної війни переїхав до Києва і в пошуках роботи звернувся до мене. Оскільки я керую фінансовою групою, запропонувати щось у межах його профіля тоді не міг. Але згадав, що в мене є земельна ділянка — близько 20 гектарів у Макарівському районі, яка стояла без обробки. Сказав: «Хочеш — подивись, працюй, земля є».

Детально ознайомившись із особливістю ягідного бізнесу, технологією, сезонністю, ризиками — зацікавився. Як людина з досвідом у фінансах, вирішив дослідити це питання серйозніше — поїхав до Польщі, Італії, Німеччини, подивився на ягідні господарства. І вже з позиції інвестора почав вивчати модель — із цифрами, окупністю, ризиками.


Крім того, регіони, які були ключовими для ягідного сектору (Херсонщина, Миколаївщина), суттєво постраждали. Ніша звільнилась. Рішення треба було приймати швидко: якщо чекати завершення війни, цей сектор займуть інші.

propData.content.image
Сергій Велікданов, власник ТОВ «Фінпром Агро»

Ми прорахували, що ягідний бізнес — це не лише фермерство, а й жива продуктивна модель, яка вимагає менеджменту, обліку, інфраструктури. Тобто це цілком мій тип бізнесу. Так ми й почали.

Перша порада від фахівця: ягоди слід вирощувати тільки в закритому ґрунті, це на кшталт КАСКО страхування від нестабільних погодних умов сьогодення. Друга: ягідний бізнес — це гра в довгу, тому має бути запас міцності для покриття поточних і сезонних витрат.


Алла Стрижеус, AgroPortal.ua