Таку думку висловив голова Антимонопольного комітету України Юрій Терентьєв.
Реєстр запрацює завдяки закону про державну допомогу суб'єктам господарювання, що вступив у силу в серпні 2017 р. Це — правова основа для нової системи державної допомоги, на чолі якої поставлений Антимонопольний комітет України (АМКУ).
«Відповідно до закону, АМКУ став уповноваженим органом, що здійснює контроль за наданням державної допомоги і оцінює її доцільність. Мова йде як про майбутню підтримку, так і вже існуючу», — зазначає Терентьєв.
Він зазначив, що зараз державну допомогу в Україні отримує безліч підприємств.
«Іноді це економікоутворюючі компанії з мільйонними оборотами, іноді — невеликі комунальні підприємства районного рівня. Форми держдопомоги також відрізняються: найчастіше це або прямі дотації, або субсидії або податкові пільги», — пояснив Терентьєв.
Голова АМКУ підкреслив, що на практиці державна допомога десятиліттями залишалася «сірою зоною» української економіки.
«Точні обсяги держдопомоги роками не рахувалися (останнє дослідження датується 2013 р.), єдиних правил і критеріїв надання не було, а рішення про підтримку підприємств приймалися виходячи не тільки з економічних, а іноді з політичних або навіть особистих інтересів. У підсумку маємо ситуацію, коли з бюджету країни щорічно виділяються мільярди гривень, але заміряти економічний ефект цих вкладень неможливо», — додав він.
При цьому зараз немає механізму, який би дозволяв легко відстежити, ким, коли і на яких підставах виділяється державна допомога, уточнив Терентьєв. Тому щоб зрозуміти, яким був обсяг допомоги і чи була вона обґрунтована, необхідно проводити аудит у кожному окремому випадку. Коли одержувачів тисячі, зробити це дуже складно, а для звичайного громадянина — неможливо.
«Наслідок недостатнього контролю — корупція, виділення мільйонних бюджетів підприємствам, які іноді існують тільки на папері, нецільове використання допомоги, а також викривлення ринкової конкуренції», — зазначає він.
Терентьєв підкреслив, що новий закон покладає на АМКУ завдання по створенню єдиного реєстру державної допомоги.
«Це означає, що незабаром в Україні з'явиться сайт, де будь-який українець зможе побачити, на підтримку яких підприємств йдуть його податки. А власники підприємств — зрозуміти, чи не отримує їхній конкурент несправедливу державну допомогу. Зараз ми займаємося збором цієї інформації», — сказав він.
Реєстр міститиме дані про одержувача допомоги, відомство, яке її надало, а також опис преференцій, які отримує підприємство. Інформація буде оновлюватися щороку — надання звітів про державну допомогу тепер стане обов'язковим, зазначив голова АМКУ.
«Перелік одержувачів допомоги також зазнає змін. Відповідно до вимог ЄС державна допомога спрямовуватиметься переважно на вирішення соціальних проблем, з якими вільний ринок поки не справляється: інновації і розвиток науки, освіти, вирішення екологічних проблем, розвиток малого і середнього бізнесу тощо», — додав він.
Очікується, що підвищений контроль за держдопомогою допоможе знизити її обсяги, але при цьому в рази збільшити коефіцієнт корисної дії. Реформа державної допомоги повинна завершитися до 2022 р.
«Вже найближчим часом у нас буде повний перелік діючих заходів державної підтримки, і ми приступимо до створення єдиного відкритого реєстру. Паралельно ми працюємо над визначенням чітких критеріїв надання нової допомоги, вдосконалюємо нормативну базу і ведемо роз'яснювальну роботу як з одержувачами, так і органами влади, які виділяють допомогу, для того, щоб перехід на нову систему виявився комфортним для всіх сторін», — підсумував Терентьєв.
AgroPortal.ua за матеріалами НВ