Таку думку висловив президент «Української зернової асоціації» Володимир Клименко.
За його підрахунками, близько 63% зернових вантажів доставляються в порт ж/д транспортом, близько 5% — річковим, приблизно 32% — автотранспортом. Це не кажучи про шрот, який потрібно буде возити тими ж вагонами-зерновозами.
Якщо експорт зерна складе 41 млн т, то тільки на автотранспорт піде близько 13-14 млн т. «Саме тому рішення про вжиття заходів щодо посилення габаритно-вагового контролю не можна назвати правильним і збалансованим. Його потрібно терміново скасувати!» — говорить президент УЗА.
Він також наводить аргументи: по-перше, очікується збільшення обсягів експорту, мова йде про перевезення додаткових 3-4 млн т. По-друге, кількість вагонів-зерновозів залишилося колишнім. З 1993 р. для аграріїв не побудували жодного вагона-зерновоза.
«Ще в минулому сезоні, після скасування сертифікатів, ж/д працювала практично на межі. Річковим транспортом перевозиться близько 2 млн т зерна, проте в цій галузі дуже багато невирішених проблем. Тому не варто очікувати переорієнтації вантажів з автотранспорту на інші види транспорту. В умовах, що склалися, рішення про посилення габаритно-вагового контролю фактично блокує автоперевезення», — констатує Володимир Клименко.
Крім того, ще невідомий вплив посилення габаритно-вагового контролю на стан самих доріг, оскільки щоб перевезти той же обсяг зернових автотранспортом, потрібно буде зробити в два рази більше ходок, тобто машини по тих самих дорогах пройдуть двічі. Вантажно-розвантажувальні роботи зростуть удвічі — на місцях і в портових елеваторах. Лабораторних аналізів потрібно буде зробити в два рази більше. І найголовніше, щоб все це зробити, потрібно в два рази більше часу. І при цьому за все це заплатить сільгоспвиробник, для якого 1 т перевезеного автотранспортом вантажу тепер буде коштувати в два рази дорожче.
Ситуація, що склалася, посилюється проблемою нестачі дизельного палива у «Укразілізниці». Особливо відчувається нестача палива в Миколаївському регіоні, де більше тепловозів, які використовують ДТ.
«На жаль, невирішений комплекс проблем свідчить про те, що Міністерство інфраструктури України практично нічого не зробило для підготовки до нового сезону. Наші звернення поки ігноруються. В результаті ми стоїмо на межі транспортного колапсу. Питання про те, хто ж буде відповідати за зрив експорту зерна, олійних і продуктів їх переробки, поки відкрите!» — підсумував Володимир Клименко.
AgroPortal.ua за матеріалами «АПК-Інформ»