До стадії зрілості стартапу, який піднімає раунд B, доходили 1-2 українських проекти, і це було не в Україні. Переважно в Україні стартапи залучають інвестиції рівня seed і наступні раунди вже піднімають на західних фінансових ринках.
Але тільки-но у стартапу з'являється думка про залучення інвестицій, я наполегливо рекомендую йому поставити собі запитання «Навіщо?».
Я добре знаю один дуже успішний рекламний проект, який міг і не приходити в інкубатор і робити все на свої гроші, але це ідеологічно неправильно. Засновникам проекту було важливо знати, що в їхню бізнес-ідею готовий вкласти свій час і гроші професійний інкубатор з їхньої індустрії.
Після інкубатора у них був наступний раунд — залучення інвестицій від одного з кращих професіоналів у їхній індустрії. І той внесок знань та експертизи, що він їм дав, важливіший за гроші. Адже у венчурних інвестиціях гроші — це просто безлика маса. Набагато важливіші особистість інвестора, його експертиза, як він взаємодіє з командою проекту, адже інвестиції в стартап — це не на один місяць, і разом їм треба пережити не одну кризу. Важливий сам факт того, що вам вдалося переконати професіонала повірити у ваш стартап і вашу здатність його успішно реалізувати.
Але інвестор ризикує тільки в тому разі, якщо у стартапу є великий потенціал зростання, збільшення обороту або його оцінки. Якщо стартап орієнтований на обмежений або зрілий ринок і не буде його видозмінювати (disrupt), то мотиву ризикувати в інвестора немає. А це означає, що ваш стартап не про венчурні інвестиції.
Але не сумуйте, адже є ще кілька джерел фінансування бізнесу: кредитні гроші, інвестиції, гранти. У кожного стартапу залежно від оцінювання його ризиків та можливої прибутковості, стабільності, терміну життя — своя історія і свій оптимальний спосіб фінансування.
Катерина Дегтяр, бізнес-аналітик, офіційний лідер Techstars Community в Україні
AgroPortal.ua за матеріалами Delo.ua