Амністії капіталів в Україні загрожує фальстарт

30 жовтня 2019, 09:58 2387

Спеціальне декларування може стати лише порожньою «красивою обгорткою» замість глибокої податкової реформи, яка в Україні вже перезріла.

Таку думку висловив президент «Української організації захисту споживачів послуг» Олег Титамир.

Він нагадав, що пропонується для фізичних осіб, які ухилились від податкових зобов'язань до 1 січня 2020 року, ввести режим спеціального декларування. Він передбачає: сплату 5% податку від раніше прихованого прибутку, якщо декларант розміщує кошти в українському банку; 10% — для всіх майнових прав і при декларуванні поза банківською системою; 2,5% — якщо фізособа на раніше неоподатковувані кошти придбає облігації внутрішньої держпозики (ОВДП). У той же час порушники податкового законодавства звільняються від будь-якої відповідальності за несплату податків.

Титамир вважає, що у реформаторів може не вийти досягти того економічного ефекту, на який розраховують, і перерахував причини.

«По-перше (і це головне), податкова амністія повністю не спрацює в державі з дуже високим рівнем корупції та вкрай низькою довірою громадян до державних, і в першу чергу — фіскальних органів. Особливо — в державі з нереформованою судовою системою, з незахищеною приватною власністю і процвітаючим рейдерством; з незнищенною податковою міліцією та фіскальною звітністю, що нагадує «китайську грамоту». Отже, чи є гарантія для підприємців, які погодяться «засвітитися», що завтра держава не затисне їх у своїх чіпких обіймах і не обдере до копійки?» — зазначив експерт.

По-друге, на його думку, під питанням залишається впровадження податкової амністії при діючих фіскальних умовах, при яких ухилятися від податків — шляхом заниження прибутку, за допомогою конвертаційних центрів, виведення коштів в офшори тощо — набагато вигідніше, ніж чесно платити податки. Багато підприємців можуть не погодитися на детінізацію за допомогою спецдекларацій — при величезному навантаженні на зарплатний фонд, повсюдній практиці блокування фіскалами податкових накладних, «свіжому» примусі до встановлення касових апаратів малим і середнім бізнесом і впровадженні «інституту доносів» з боку клієнтів.

«По-третє, існує ймовірність того, що податкова амністія так і не торкнеться офшорних капіталів (за приблизними оцінками, їх — близько $170 млрд). Справа в тому, що в таких юрисдикціях ці гроші надійно захищені як юридично, так і банківською таємницею. Чи може наша держава в її нинішньому стані надійно гарантувати збереження капіталів? Питання риторичне. Тим більше що умовою податкової амністії під 5% є вкладення заявлених коштів в український банк», — вважає Титамир.

З іншого боку, існує величезний ризик того, що податкове спрощення уможливить масове амністування капіталу і статку чиновників, нажитих корупційним шляхом, — для цього вони можуть переписати майно на родичів або взагалі звільнитися з держслужби, вважає він.

«По-четверте, після податкової амністії влада планує ввести загальнообов'язкове декларування доходів і витрат, воно торкнеться і всіх рядових українців. І це — при катастрофічно низькому рівні фінансової грамотності. Не секрет, що даний механізм податківці завжди розглядали як механізм справляння додаткових податків. Цілком ймовірно, що нинішні володарі будуть перевіряти правдивість декларацій за допомогою т.зв. непрямих методів визначення податкових зобов'язань. Дані про витрати громадянина фіскали можуть черпати з найрізноманітніших джерел — від рітейлових мереж, туристичних фірм, приватних клінік і навіть від сусідів, двірників)», — прогнозує він і зазначає, що з'являється ризик скотитися до поліцейсько-фіскальної держави.

П'ятою можливою причиною невдачі амністії капіталів експерт вважає її повторення, в разі якщо перша виявиться невдалою.

«Чим частіше застосовується такий інструмент, тим більше це підриває довіру до держави і ще більше поглиблює тінізацію економіки. Тим більше що вже існує негативний досвід інших країн, де проводилася податкова амністія. Так, у Німеччині... (2004-2005 рр.) з метою ліквідації дефіциту держбюджету, результат виявився досить сумнівним: поповнення скарбниці на €1,1 млрд при очікуваних 5 млрд. Негативним прикладом також є Бельгія (2004 р.), де податкова амністія була спрямована на повернення в країну виведених капіталів (за ставкою оподаткування 6-9%). Очікування також не виправдалися: у скарбницю країни надійшло всього близько €1 млрд, або 6% від запланованої суми», — зазначив Титамир.

Тому, на думку експерта, для успішного застосування податкової амністії в майбутньому, перш за все, необхідно: провести системну податкову реформу, прийнявши новий Податковий кодекс; реформувати ДФС, змінивши її головну функцію з фіскальної на сервісну. А також знизити рівень фіскального навантаження на підприємницькі структури, викорінити причини, які дозволили і дозволяють капіталам «бігти» з країни, створити максимально сприятливі умови для ведення бізнесу в Україні та для ефективних довгострокових інвестицій; ввести масштабні, постійно діючі інформаційні та освітні кампанії для населення, які пояснювали б суть податкових змін.


AgroPortal.ua за матеріалами НВ