Зараз існує світова тенденція до зниження залишкової кількості пестицидів у готовій продукції, що може бути досягнуто за рахунок зменшення норми витрат хімічних пестицидів. Але в цьому разі ми знизимо й їхню ефективність. Тим більше що у хвороб і шкідників з кожним роком зростає резистентність до існуючих ДР і норми витрати, навпаки, доводиться збільшувати. Другий шлях — розробка нових діючих речовин. Але це довгий процес. Також можна пошукати більш ефективні альтернативи, однією з яких є впровадження інтегрованих технологій, що передбачають застосування хімічних і мікробних препаратів у комплексі.
Припускаємо, що ці тенденції позначаться на збільшенні частки біопрепаратів на ринку. Та й, згідно з даними аналітиків, обсяг використання біопрепаратів у світі стійко зростав на 15% на рік у період з 2013 по 2016 р. Такий самий обсяг зростання прогнозують аж до 2025 року. Зробити правдоподібний прогноз щодо кон'юнктури ринку біопрепаратів України складно. Обсяг використання мікробних препаратів, а також знання технологій їх застосування у нас значно нижчі, ніж, наприклад, в Європі та Штатах. Якщо вітчизняні аграрії «розсмакують» нарешті принади застосування біології, ринок мікробних препаратів може за рік збільшитися на 20-30%. Якщо ні — обсяги застосування будуть рости досить повільно.
Але ми маємо чітко усвідомлювати, що є проблеми, які можна вирішити завдяки біологічним препаратам, і бувають ситуації, коли просто не обійтися без хімічних препаратів. До того ж українські аграрії звикли використовувати агрохімію на рослинах як ліки, коли на посівах вже є хвороба або шкідник. І природно, що в ситуації, коли проблема вже існує, без хімічних препаратів не обійтися. Але якщо використовувати мікробні препарати як профілактику, дотримуючись всіх рекомендацій, або після застосування хімії в якості пробіотика для запобігання рецидиву (розвитку збудника), то ми значно зменшимо кількість хімічних препаратів на полях. І таким чином не тільки зробимо готову продукцію менш «пестицидною», але і значно підвищимо родючість ґрунту.
Олег Тюрин, керівник служби мааркетингу ГК «Ензим», спеціально для AgroPortal.ua