Александр Чеснакофф: В Україні вміють займатися агробізнесом, і впевнений — мене тут ще здивують

24 листопада 2021, 07:00 3867

Credit Agricole Bank уже понад 10 років є надійним банком для агробізнесу. Тут приділяють особливу увагу розвитку та побудові партнерських відносин з агрокомпаніями, вивчаючи усю проблематику та тонкощі їхнього бізнесу. А в рамках своєї нової стратегії мають амбітну мету досягти 15% частки ринку банківського фінансування агробізнесу.

Про український агросектор, основні результати та перспективи співпраці з сільгоспвиробниками AgroPortal.ua розповів Александр Чеснакофф, директор з корпоративного бізнесу та агрі-агро Credit Agricole Bank.

Credit Agricole Bank — майже ровесник незалежної України, також понад 10 років ви є стратегічним партнером агробізнесу. Як змінилася аграрна сфера, культура ведення агробізнесу та культура взаємодії з банками за цей час?

Александр Чеснакофф: Україна — динамічна країна, тут все дуже швидко змінюється. За останні 10 років бізнес значно трансформувався під впливом фінансових криз, геополітичних факторів і, звісно, діджиталізації: кількість інформації збільшилася в рази, та й методи її збирання та обробки багато в чому змінилися. Наприклад, у нас є клієнти, які використовують дрони та інші інноваційні рішення, що дає їм переваги в ефективності ухвалення рішень.

За ці роки змінилася і робота нашого банку: понад 5 років тому ми створили спеціальну агрокоманду, а 3 роки тому — унікальний на ринку освітній проєкт «Агрошкола». Співробітники банку постійно поглиблюють свої знання в агрономії, ветеринарії та інших напрямах агро.

Всі клієнти Credit Agricole Bank дуже різні. Якщо банк претендує на звання лідера в обслуговуванні агрокомпаній, його фахівці мають всебічно розуміти агробізнес: які культури затребувані зараз, який урожай очікується, що може впливати на нього, які інструменти потрібні для ведення цього бізнесу. Поєднання аграрної та фінансової експертизи — одна з наших сильних сторін. Ми пишаємось тим, що розмовляємо з нашими клієнтами спільною мовою. Як результат, чверть наших клієнтів з нами вже понад 10 років.

Коли спілкуєшся з аграріями і запитуєш, який банк, на їхню думку, з «аграрною ДНК», Credit Agricole — серед лідерів. Ви можете озвучити, який земельний банк ваших аграрних клієнтів у розрізі країни та яка частка агросектору в корпоративному портфелі банку?

Александр Чеснакофф: Земельний банк усіх наших клієнтів складає близько 10% загального земельного банку України. Агросектор займає приблизно половину нашого корпоративного кредитного портфеля, і наша частка на ринку банківського фінансування — 10%.

Яка стратегія розвитку вашого банку саме у аграрному сегменті? Чи плануєте збільшувати цю частку?

Александр Чеснакофф: Нещодавно ми представили нову стратегію розвитку банку до 2025 року — AIR (Ambitious, Innovative, Responsible). У частині агробізнесу хочемо збільшити частку ринку до 15%. Тож не можемо стояти на місці. Наприклад, раніше нашими клієнтами могли бути фермери із земельним банком від 400 га. Пізніше ми знизили цю вимогу до 200 га. Наразі бачимо, що найбільш недофінансовані клієнти, які мають невеликі земельні ділянки. Тому ми плануємо видавати кредити зокрема аграріям, у яких менше 200 га землі. Приділятимемо увагу не лише традиційним виробникам зернових, а й компаніям, які займаються виноградниками, вирощуванням ягід, садівництвом та іншими напрямами. Адже вони також потребують підтримки.

Експерти прогнозують, що за рахунок високої врожайності потреби агрокомпаній у кредитних ресурсах зменшаться, водночас зростуть інвестиції у техніку. Яка ваша думка з цього приводу?

Александр Чеснакофф: Такі прогнози завжди складно давати. Цього року справді дуже хороший урожай та високі ціни на нього. Агросектор України цього року також показав чудові результати. За оцінками експертів ринку, у 2021 році врожай зернових становитиме близько 83 млн т, а це рекордний показник для України за всі часи незалежності. Очікується, що зросте виробництво соняшнику та сої. Значно більшу врожайність порівняно з попереднім сезоном показав ріпак. Це дуже добре для промисловості. Проте ми також бачимо, що ціни зростають не лише на продукцію, а й на інші складові: нафту, газ. А значить — зростатимуть ціни на добрива та бензин, збільшаться витрати на персонал, і запаси обігового капіталу, коли фермери більше заробляли та менше витрачали, можуть швидко вичерпатися. При збільшенні витрат агрокомпаніям знадобиться фінансування обігових коштів, і ми, як завжди, готові бути надійним фінансовим плечем. Ми точно знаємо, що наступного року витрати будуть вищими, ніж поточного, і можна припустити, що навряд чи буде такий високий урожай.

Лізинговому напряму Credit Agricole 1 рік
Лізинговому напряму Credit Agricole 1 рік

Ми також бачимо попит на фінансування сільськогосподарської техніки та обладнання, тому розвиваємо наші партнерські пропозиції. Серед наших партнерів — провідні гравці ринку: Claas, John Deere, Kuhn, Lemken, Pottinger, Mzuri, Versatile, Väderstad та інші. Оскільки проблеми кліматичних змін набувають усе більшої актуальності для агробізнесу, багато уваги ми приділяємо іригаційним системам. Нещодавно підписали договір про стратегічне партнерство з Lindsay — світовим лідером у сферах зрошення та інфраструктури. Є в нашому портфелі й інші пропозиції.

Продовжуючи розмову про інвестиції в техніку: рік тому банк запустив фінансовий лізинг для бізнесу. Чи можете озвучити попередні результати цього нового напряму?

Александр Чеснакофф: Перша лізингова угода у нас відбулася наприкінці серпня 2020 року. Вона була тестовою — ми хотіли переконатися, що весь механізм налагоджений та працює. Далі кілька місяців тривало укладання партнерських угод із постачальниками техніки та обладнання. Один із найважливіших етапів, який ми пройшли, — підписання договору з ЄБРР, завдяки якому наші клієнти можуть отримати кешбек до 10% від суми фінансування.

Команда лізингу Credit Agricole
Команда лізингу Credit Agricole

З червня 2021 року ми вийшли на обсяг видачі 100 млн грн на місяць. Ми задоволені результатами першого року. Ми побачили, що продукт працює, є повторні заявки від наших клієнтів. Плануємо запускати лізинг техніки у валюті та хочемо розвивати цей напрям і надалі, щоб протягом кількох років стати одним із ключових гравців на ринку фінансового лізингу України. Важливо, що цей продукт справді відповідає вимогам клієнтів. Вони отримують техніку, яка повністю готова до використання: зі страховкою та сервісним обслуговуванням. Тому попит на лізинг зростатиме.

Яких результатів очікуєте від осінньої посівної? За якими банківськими продуктами цього року агрокомпанії звертаються найчастіше?

Александр Чеснакофф: Тут, як завжди, є запити на техніку, обіговий капітал, основні засоби. Найбільш популярними залишаються кредити на поповнення обігового капіталу для фінансування посівної кампанії. Але також ми спостерігаємо зростання попиту на фінансування покупки сільгосптехніки.

Загалом 2021 рік можна з упевненістю назвати успішним як для банку, так і для наших агроклієнтів. Наш портфель кредитування сільського господарства збільшився більш ніж на 30% на рік.

Як варіант нових продуктів: цього літа відкрився ринок землі. Які перші результати? Як це може вплинути на банківську систему та кредитування? Що пропонує клієнтам Credit Agricole Bank?

Александр Чеснакофф: Я сам приїхав до України п'ять років тому, і тоді мені казали, що ринок землі закрито останні 25 років, мораторій продовжується, і так завжди буде. Зараз на продаж землі є жорсткі обмеження: її можуть купувати лише фізичні особи і в обмежених обсягах — до 100 гектарів. Дехто вважає, що це заважає, що все відбувається надто повільно. Але іноді потрібний саме такий темп, щоб адаптуватися та сформувати ринок по суті з нуля.

Діючи у законодавчому полі, ми пропонуємо кредити на купівлю землі для фізичних осіб. До відкриття ринку землі для покупців юридичних осіб — багато що зміниться. За цей час налагодиться механізм та інфраструктура ринку землі. Коли земля буде у власності фермера, він зможе планувати свій бізнес на довгострокову перспективу, інвестувати кошти у дорогі проєкти. І, можливо, тоді активніше розвиватимуться нові напрями: тваринництво та інші сфери виробництва, які окупаються набагато повільніше.

Щодо земельної реформи: багато хто припускає, що банки розглядатимуть землю як стандартну заставу. Це не зовсім так, бо вилучити землю у фермера — це не те саме, що вилучити техніку, адже земля — це його життя. Мета банку в іншому — дати можливість фермеру володіти землею, щоб він інвестував у виробництво та розвивався.

Наразі банк дає кредити фізичним особам на купівлю землі. Чи затребувані вони і наскільки банку цікавий цей напрям?

Александр Чеснакофф: Кредитування фізичних осіб на купівлю землі — це новий досвід, який нам цікавий. Наразі попит невеликий, але це питання часу. Ми за органічний розвиток ринку та продукту.

Розкажіть про експертизу команди. Які проєкти розвиваєте у цьому напрямі та наскільки важливий для банку особистий контакт з аграріями?

Александр Чеснакофф: Діджиталізація, соцмережі — це, звичайно, все дуже добре. Але особистий контакт із клієнтами важливий для обох сторін: аграрії люблять переконатися в усьому на власному досвіді, і нам також важливо розуміти, з ким ми працюємо. Я впевнений, що у світі немає складнішого бізнесу, ніж аграрний. У ньому дуже багато складових, які перебувають не під твоїм контролем, тому треба розуміти всі ризики та моменти, якими ти можеш керувати і які від тебе не залежать. Це погода, зміни клімату, ціни на продукцію, техніку та багато іншого. Важливо, щоб наші менеджери це розуміли і могли зробити правильний висновок про клієнта, запропонувати йому ефективне рішення. Важливу роль у цьому грає наша Агрошкола.

Випуск другого потоку Агрошколи
Випуск другого потоку Агрошколи

Три роки тому ми запустили власну Агрошколу. За цей час уже 50 випускників досконало вивчили аграрну справу, а минулого року проєкт отримав звання «Найкращої програми з розвитку лідерів» у рамках Премії HR-бренд Україна. До цієї програми залучені і наші клієнти, і наші співробітники — протягом року будь-хто охочий може подати заявку на участь і, якщо її відберуть, пройти навчання. Ця школа допомогла нам у розвитку команди та кращому розумінні банком аграрного бізнесу. Кількість бажаючих навчатись в Агрошколі щороку зростає, попит перевищує кількість місць. І це теж мотивація для співробітників: їм цікаво, вони хочуть потрапити туди — це дуже приємно.

Дякуємо за цікаву розмову. І насамкінець, що б ви побажали працівникам АПК?

Александр Чеснакофф: Агросфера є ключовою не лише для України, а й для людства загалом. Повторюся — немає складнішої роботи у світі, треба бути закоханим у цю справу. Бажаю, щоб усі працівники агропромислового комплексу раділи високим урожаям та знали, що Credit Agricole Bank завжди поряд і готовий підтримати. Я вірю, що все буде добре. Я переконався, що в Україні вміють займатися агробізнесом, і впевнений, що мене тут ще здивують!


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua