Зерновикам і не снилося: 120% рентабельності на борщовому наборі. Але є але...

16 листопада 2021, 06:09 5513

Попит великих торгових мереж на вітамінні овочі від торгової марки Organik-D перевищує врожай, зібраний компанією з площі 300 га. А все завдяки використанню органічних технологій, які дозволяють звести до мінімуму кількість нітратів і пестицидів у продукції.

Цього року підприємство виростило моркву на 30 га. За словами директора Organik-D Вадима Кричковського, на овоч нині хороша оптова ціна: 5-6 грн за кілограм, а собівартість складає приблизно 2,3 грн. Наразі є замовлення, і морква прямо з поля їде до клієнта — це переважно вінницькі супермаркети. Столичні торговельні мережі також чекають на вітамінні овочі, тож наявних обсягів уже не вистачає на всіх клієнтів, які замовляють цю органічну продукцію.

«Є кілька сортів моркви. Абако F1 відомий на весь світ, він доволі ранній, має відносно середню врожайність — близько 60 т/га, але якість дуже висока. Лише 4-5% відходів від усього виходу продукції, — розповідає виробник. — Сорт Болівар дає врожайність 80 т/га, але в нього більш довгий цикл росту, а також більше відходів і менше товарної моркви. Тож із загальної площі — 30 га — збираємо за сезон 1800 т моркви, а це приблизно 70% вінницького ринку».

Рентабельність  близько 120%. З однієї тонни моркви маржинальний дохід складає 470 тис. грн

Фінансова зацікавленість у вирощуванні моркви доволі відчутна: за словами директора підприємства, умовно він вкладає в гектар 230 тис. грн, а заробляє з цієї площі 470 тис. грн. З цих прибутків також потрібно платити працівникам. Якщо частина врожаю йде на зберігання, то це тягне відповідні витрати — приблизно 0,5 грн/кг продукції на місяць, втім і ціна такої моркви вище, ніж з поля. Отже, середня рентабельність овочевого бізнесу становить приблизно 70%.

Не можна просто посадити моркву і заробити гроші  це має бути комплексний бізнес

«На перший погляд здається, що зерновикам такі прибутки і не снилися. Втім, не можна просто посадити моркву і заробити гроші, — запевняє Вадим Кричковський. — Для стабільного прибутку в овочівництві має бути комплексний підхід: відповідна капіталізація системи зрошення, яка для 100 га коштує 112 млн грн; спеціалізована техніка, яку не можна найняти на сезон і потім віддати; також треба вкласти кошти в сховище й розробити систему продажів. Ти нецікавий ринку як виробник одного гектара — для великих торговельних мереж ти маєш бути постачальником принаймні 10 місяців на рік, коли йде споживання борщового набору. Тобто обсяг має бути постійним і відповідної якості.

Основа міжнародного стандарту якості продукції — можливість простежити весь цикл виробництва

Компанія Organik-D сертифікована за міжнародною системою сертифікації GLOBAL G.A.P., яка торік коштувала підприємству близько 700 тис. грн. Це дає можливість простежити весь цикл виробництва — як морква вирощувалася, яка бригада її збирала, в якому контейнері в холодильнику вона стояла і звідки поїхала до магазину.

Овочевий бізнес  це гра в довгу: прибутки рахуємо за чотири роки

Клієнту подобається купувати одразу весь овочевий набір, тому в Organik-D також вирощують цибулю, буряки та інші овочі. Цього року виростили 10 га цибулі, врожайність становила 60-80 т/га.

«Цибуля — дуже крутий продукт! Вона трохи складніше вирощується, ніж морква, але легко збирається й фасується, в неї гарна механізація, тож працювати з нею нам подобається», — ділиться Вадим Кричковський.

Втім, не все так просто в арифметиці прибутків: ціна на цибулю цього року така сама, як і на моркву, і затрати орієнтовно такі ж самі. Проте кожного року це лотерея: наприклад, торік ціна на цибулю в цю пору була дві гривні, а позаминулого року — десять. Саме тому в овочевому бізнесі прибутки рахуються за чотири роки — скільки вклали, скільки заробили.

Вадим Кричковський, директор «Органік Д». Джерело фото: журнал Плантатор
Вадим Кричковський, директор «Органік Д». Джерело фото: журнал Плантатор

За словами директора підприємства, буряки трохи дешевші у виробництві: менше насіння потрібно, менше води на них використовують. Сьогодні ціна на буряк така ж сама, як і на моркву. Останні чотири роки в Organik-D вирощують японський сорт Sakata, він дуже солодкий, тож його добре купують. А моркву обирають нідерландської та французької селекції.

Не бійтесь брати людей без досвіду  вони найбільш ефективні!

Про свої професійні обов’язки Вадим Кричковський каже з посмішкою: «Я — як арбітр між фінансовою та виробничою службою. Насправді й ворогу не побажаю такої посади: і з банками доводиться працювати, і на виробництві задіяний, і плануванням займаєшся, фінанси та розвиток прогнозуєш — тобто маєш робити все. Тому для директора важливо вчитися делегувати обов’язки, вміти працювати з людьми. Я не боюсь брати людей без досвіду, бо вони найбільш ефективні: в них відкрита голова, вони пробують щось нове, і завжди щось вистрілює класне, що закриває невдачі або прорахунки».


Наталія Войнова, AgroPortal.ua за матеріалами Aggeek Money