Українські агрокомпанії недооцінені іноземними інвесторами як мінімум утричі, в порівняні з компаніями агросектору інших країн, а повернення інвестора буде значною мірою залежати від повернення довіри до сектору.

Незважаючи на те, що публічні аграрні компанії останнім часом демонструють непогані фінансові показники, черги з іноземних інвесторів, які б виявляли особливий інтерес до придбання акцій українських компаній, немає. На це вплинула ціла низка об’єктивних факторів: сукупність макроекономічних ризиків України, війна, втрата ринків, скорочення внутрішнього споживання, девальвація гривні. Проте є ще один не менш вагомий чинник. Протягом останніх років вітчизняному агробізнесу було важко не дискредитувати себе в очах іноземних інвесторів. Економіко-політична криза помітно обвалила капіталізацію багатьох аграрних компаній, відповідно, акціонери втратили свої гроші та довіру. Особливо болюче ринок відреагував на дефолт компаній, які чудово виглядали, мали міжнародний аудит, демонстрували гарні фінансові результати, але в кризовій ситуації здивували нецивілізованою поведінкою, шахрайськими схемами із заставою та відмовою обслуговувати борг.

Разом із тим, це мало і певні позитивні наслідки, оскільки зробило інвестора, та і все суспільство більш скептичними. Змінився й інфозапит — з яскравих презентацій та привабливої інфографіки увага переключилась на реальні цифри та уважне вивчення фінансових звітів. Це поставило нові виклики і перед ЗМІ, адже, формуючи інформаційні повідомлення з прес-релізів самих компаній (які доволі непогано навчилися робити презентації та прес-релізи) та не заглиблюючись у цифри, не розбираючись у фактах, вони ризикували отримувати та транслювати спотворену картинку.

Сподіваємось, що подібна зміна фокусу та превалювання запиту на якісну та прозору публічну інформацію (не лише від банків та інвесторів, а й від громадськості та медіа) спонукатиме компанії бути більш відкритими, зробить прозорість частиною їхнього бренду, що позитивно вплине на покращання іміджу та зростання довіри іноземних інвесторів. А читати фінзвітність, довіряти цифрам та фактам, а не красивим картинкам, перевіряти їх, правильно аналізувати стане гарною звичкою для українського суспільства. Це дисциплінуватиме компанії та спонукатиме весь ринок до якісних змін, яких сьогодні потребує аграрна галузь. Відповідно, період бездумного накопичення земельних ресурсів та авантюрного менеджменту зміниться періодом копіткої роботи над підвищенням ефективності та побудовою стійких бізнес-моделей, здатних реагувати на нові виклики.

Детальніше про те, що стоїть за фінансовими показниками публічних агрохолдингів, йтиметься в наступний понеділок, 28 листопада, на AgriDrink, який організовує асоціація «Український клуб аграрного бізнесу». Вхід безкоштовний, реєстрація за веб-анкетою.

Анна Бондаренко, експерт з фінансових питань асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»