Як громада розвиває зелений туризм на Бакоті. Практичний кейс

01 грудня 2021, 06:34 5313
Сергій Толстіхін

Бакота (наголос на першу літеру «а», це дуже важливо) — колишня столиця древнього Пониззя і важливий торговельний порт. В радянські часи була затоплена Дністром задля будівництва ГЕС. Зараз це відома туристична дестинація, котра посіла перше місце серед найпопулярніших туристичних напрямків України у 2020 і 2021 роках за запитами в Google.

Декілька років тому це було досить дике місце, популярне лише серед вузького кола туристів, а сьогодні в сезон сюди щоденно їдуть сотні авто і близько тисячі відвідувачів. Як громада готується справлятись зі зростаючою кількістю туристів, що пропонує, окрім самої Бакоти, таяк покращує туристичну інфраструктуру?

Легенди Пониззя та Green Point

Головною проблемою багатьох туристичних громад є те, що існуюча домінуюча туристична локація, як я її називаю «туристична рок-зірка», парадоксально забирає на себе майже всю увагу відвідувачів, заганяючи в тінь інші досить цікаві місця. Туристи, котрі їдуть на Бакоту, в Меджибізьку фортецю, в Сатанів тощо, просто і не здогадуються, що поруч є ще місця, варті їхньої уваги.

З іншого боку, місцеве населення часто елементарно не знає і не вміє надавати туристам якісний сервіс, продавати їм хороший туристичний продукт.

В Староушицькій громаді, а це досить бідна громада в Хмельницькій області, ми вирішили змінити цю ситуацію: провели з місцевими активістами декілька стратегічних сесій з розвитку туризму і вирішили розробити туристичну мапу і туристичний маршрут з назвою «Легенди Пониззя». Залучившись підтримкою місцевих школярів і студентів, ми провели аудит території та розробили мапу, її електронну версію в Google Maps, а також виготовили ряд металевих стендів. Також виготовили декілька так званих Green Point — зон відпочинку на зеленому маршруті.

Слід зауважити, що встановлені стенди і виготовлені мапи одразу дали відчутний ефект. Власники існуючих садиб і магазинів, помічених на карті, відзначили ріст кількості клієнтів, а в нанесених на ній туристичних локаціях збільшилася кількість туристів.

Як вирішили питання з ліжкомісцями

Якщо спочатку ми працювали у якості залучених експертів, то далі зрозуміли, що ця територія має ту незвичну і невловиму атмосферу, коли з’являються думки придбати тут хатинку і стати частинкою цієї громади. Так ми з дружиною і зробили, придбавши восени 2020 року в селі Гораївка стару хатинку, яку трансформуємо в садибу «Дім мандрівника». Про садибу буде окрема історія, а поки — про цікаві проєкти, які ми продовжили реалізовувати в Староушицькій громаді.

Однією з проблем громади, як зрештою і багатьох інших, є недостатня кількість ліжкомісць. В туристичний сезон (з травня по вересень) знайти вільні місця в існуючих садибах досить проблематично, оскільки вони бронюються заздалегідь. Немає ліжкомісць = немає заробітку для жителів і громади.

З іншого боку, в громаді закрилось декілька шкіл у результаті оптимізації системи освіти, і, зокрема, в нашому селі Гораївка стоїть непогане приміщення школи, яке ніяк не використовується. Ідея перетворити цю школу на хостел і певний творчий простір виникла одразу в декількох людей. Окрім мене, цю ідею виношував також Андрій Зоін, організатор фестивалю «Республіка» і відомий культурний діяч. Ми скооперували зусилля і домовились про створення на базі школи мистецького простору і арт-хостелу «Бакота Хаб». Оголосили кампанію на Спільнокошті, назбирали гроші на ремонт школи, залучили волонтерів БУР і успішно реалізували проєкт.

Школа відразу ожила, як і село Гораївка. Протягом літа 2021 року в «Бакота Хаб» відбулось декілька мистецьких пленерів, участь у яких взяли десятки митців, художників, музикантів зі всієї України. Їхні твори лягли в основу виставки сучасного мистецтва, яка на даний момент експонується в приміщенні школи, а на туристичній карті з’явилась нова локація.

Залучення відомих артистів та YouTube у поміч

Ще один цікавий проєкт, організований Андрієм Зоіним і командою бакотських ентузіастів, —«Культура On/Off». Ми запросили 5 музичних гуртів, відібрали 5 туристичних локацій на Хмельниччині й відзняли 5 якісних музичних кліпів. Один із кліпів був відзнятий на Бакоті біля села Гораївка. Що з цього вийшло, запрошую переглянути на цьому відео, а який відгук отримала ця робота і Бакота в цілому, ви можете прочитати в коментарях до відео.

Наступним цікавим проєктом був цикл програм про туризм «Рідний вікенд», в якому ми з дружиною виступали в ролі ведучих і показували українцям цікаві місця на Поділлі. Бакота отримала аж 2 серії.

1 серія

 

2 серія

Розвиваючи ідею збільшення кількості туристичних локацій і покращення їхньої якості, був реалізований ще один проєкт — «Ребрендинг музею в селі Чабанівка». Цей заклад унікальний. Недарма свого часу Міністерство культури визнало його найкращим сільським музеєм України. В рамках реалізації проєкту музей отримав сучасне лого і дуже класний веб-сайт, кількість відвідувачів теж значно зросла.

Це далеко не всі проєкти, які вдалось реалізувати у 2021 році в невеличкій громаді на краю Поділля, ще було розроблено лого громади, створено інвестиційний портал, розроблено і затверджено стратегію розвитку громади, проведено цілу низку акцій з прибирання сміття —«Make Bakota clear again» тощо.

Але підсумок один — це щастя, коли громада має небайдужих і активних жителів, що вміють видумувати і, головне, реалізовувати цікаві проєкти. Це щастя, коли місцева влада активно допомагає в реалізації проєктів, дає свій ресурс, і всі разом ми робимо нашу землю кращою.
 
Сергій Толстіхін, експерт з розвитку туризму в громадах, власник садиби «Дім мандрівника», представник Спілки сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Хмельницькій області

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.