16 червня попри надії української аграрки «аграрний день» у Верховні Раді фактично не відбувся. Чи то спека завадила чи Евро-2016, але народним обранцям не вдалось проголосувати за жодний законопроект. Але найголовніше те, що з моменту «провального дня» минуло майже два тижні, але так і не була озвучена дата наступного аграрного дня у ВРУ.

Тому для того, щоб вам краще було зрозуміло які закони могли б бути прийняті в цей «змарнований день», пропоную розглянути ключові законопроекти, які були винесені на порядок денний.

Тож, у першому читанні планувалось розглянути наступні проекти Законів України:

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо зняття штучних обмежень на реалізацію права на приватизацію і отримання в користування земельних ділянок» №3190 від 29.09.2015. Законопроект не є суто аграрним, але врегульовує ряд питань, які стосуються сільського населення та безпосередньо сільськогосподарської діяльності. Ним чітко передбачено, що рішення про приватизацію земель, що передбачено ч.1,2 ст.118 ЗКУ, прийматиметься на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Також уточнюється, що земельна ділянка може бути приватизована під будівлями та спорудами, що знаходяться у власності громадянина. Хочу відмітити, що вказане уточнення спростить процес приватизації та зніме суперечності, які містили корупційні ризики, щодо поняття «технічні матеріали», а також необхідності доведення наявності права користування ділянкою під будівлями. До того ж, законопроектом логічно і обґрунтовано пропонується надавати земельну ділянку в користування без складання документації із землеустрою, якщо така ділянка вже зареєстрована в кадастрі (ч.1 ст.123 ЗКУ). Запропонована зміна зекономить час та гроші орендаря на формальне складання вказаної документації, а право власності держави чи громади на землю в будь-якому випадку буде зафіксовано при реєстрації речових прав оренди (якщо це не було зроблено раніше). В той же час, надання земельних ділянок під будівлями та спорудами передбачено після виготовлення технічної документації із землеустрою, що абсолютно недоцільно для сформованих земельних ділянок.

Також додаткової уваги потребує нововведення, згідно якого план зонування та детальний план території не розробляється на окремі земельні ділянки. Враховуючи обмеженість фінансових ресурсів органів самоврядування, це може суттєво гальмувати даний процес, адже на окремі ділянки вказані роботи, зазвичай, виконувались фактично за рахунок приватних осіб. Як позитив, слід відмітити запропоновані «виключення» із загальної заборони передачі у власність та користування земель за відсутності плану зонування або детального плану територій, що може розблокувати процес передачі як фізичним так і юридичним особам земель на які вони мають право згідно закону.

«Про внесення змін до додатка №3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансового забезпечення реформування рибної галузі України» №4464 від 18.04.2016. Законопроектом пропонується збільшити фінансування Держрибагенства України на 15 млн грн за рахунок зменшення видатків на фінансову допомогу для аграріїв шляхом здешевлення кредитів з 300 млн грн до 285 млн грн. У пояснювальній записці вказано, що ці кошти потрібні для покращення матеріально-технічної бази та забезпечення новоутворених територіальних органів Держрибагентства необхідними засобами для провадження їх діяльності, зокрема, на ці кошти планується придбати позашляховики, безпілотники та катери.

У другому читанні народні обранці планували розглянути проекти Законів України:

«Про внесення змін до Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, що не призначені для споживання людиною» (щодо узгодження його положень у сфері поводження з продуктами тваринного походження, що належать до категорії ІІ, з вимогами законодавства ЄС)» №2150а від 23.06.2015. Вказаним законопроектом пропонується чітко визначити поняття органічних добрив та покращувачів ґрунту, а також змінити порядок поводження з побічними продуктами тваринного походження, що належать до категорії II, що має намір привести вказаний закон у відповідність до регламентів та іншого законодавства ЄС та звільнити аграріїв від ряду витрат на оброблення побічних продуктів тваринного походження, зокрема шляхом обов'язкової термічної обробки.

«Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо правової долі земельних ділянок, власники яких померли» №3006 від 01.09.2015. Законопроектом пропонується врегулювати питання використання земельних ділянок у період після смерті власника до оформлення власності спадкоємцем або визнання спадщини відумерлою, оскільки на практиці часто виникають труднощі, що особливо актуально для сільськогосподарських земель. Прийняття вказаного законопроекту, дозволить вивести із «законодавчої тіні» землі сільськогосподарського призначення, що забезпечить не лише їх використання, але і його законність.

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення мінімального строку оренди земельних ділянок сільгосппризначення, на яких проводиться гідротехнічна меліорація» №2920 від 20.05.2015. Вказаним законопроектом пропонується визначити 10 років, як мінімальний строк оренди земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства, які є земельними ділянками меліорованих земель і на яких проводиться гідротехнічна меліорація. Враховуючи, що законодавством вже визначено мінімальний 7-річний строк оренди сільськогосподарських земель, тому збільшення його на 3 додаткові роки для окремої категорії цих земель є не дуже обґрунтованим та не матиме реального впливу.

Також, 14 червня планували, але так і не розглянули питання про включення до порядку денного законопроектів:

«Про внесення змін до розділу ІI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо приведення законодавства України у сфері насінництва та розсадництва у відповідність з європейськими та міжнародними нормами і стандартами» (щодо відтермінування набрання чинності окремих положень)» №4739 від 31.05.2016.

Законопроектом пропонується відтермінувати набрання чинності Законом з 30.06.2016 до 01.01.2017, окрім деяких пунктів, які будуть чинними з 01.07.2016. В пояснювальній записці стверджується, що Уряд повинен був забезпечити організацію навчання та видачу свідоцтв аудиторам із сертифікації, проте виконати вказане сьогодні неможливо, а тому з метою недопущення «колапсу», дію закону варто відтермінувати. Однак часу для прийняття вказаного законопроекту у депутатів залишилось критично мало.

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо права власності іноземних інвесторів на землю)» №4455 від 15.04.2016. Вказаний законопроект потребує широкого громадського обговорення, оскільки надає право юридичним особам, які мають 100% іноземного капіталу, фактично іноземним компаніям, отримувати у власність сільськогосподарські землі. Наразі законопроект вже розглянуто Головним науково-експертним управлінням ВРУ та, незважаючи на суттєві зауваження, які фактично суперечать суті законопроекту, рекомендовано останній до прийняття. Враховуючи цей висновок, Аграрний комітет також схвалив даний законопроект. В той же час на сайті Верховної Ради відсутні дані про результати розгляду проекту іншими комітетами.

З огляду на те, що значна частина суспільства негативно оцінює можливість отримання іноземцями та іноземними компаніями у власність українських сільськогосподарських земель, поспішне прийняття вказаного закону без максимально широкого обговорення може мати вкрай негативні наслідки.

Дмитро Сімашко, експерт з аграрного та земельного права ГО Agro.ReformsUA

Мультимедіа