Він пройшов атестацію економічних експертів, які, до речі, дали йому дуже високу оцінку, також ми отримали підтримку від Мінагрополітики і зараз чекаємо на розгляд цього законопроекту у Податковому Комітеті. Хочу зазначити, що за відгуками колег, вірогідність підтримання його у Верховній Раді дуже висока.
Для чого декілька місяців ми проводили розрахунки та виписували юридичні та економічні норми? Зараз покроково розглянемо, які головні новації (за цим законом) чекають на сімейних фермерів.
Головна мета — створити сприятливі умови для розвитку сімейних фермерських господарств і унормувати відношення між господарствами та державою.
По-перше: запроваджується (окрема) п'ята група суб'єктів господарювання платників єдиного податку (фізичні особи-підприємці, які здійснюють господарську діяльність у формі сімейного фермерського господарства) яким надається статус сільськогосподарського товаровиробника. Також встановлюються порядок обрання та переходу на відповідну систему оподаткування та чіткі критерії для суб'єктів даної групи.
Ми запропонували встановити 5-річні податкові канікули (звільнення від сплати єдиного податку: податку на прибуток, ПДФО, ПДВ, податку на майно та рентної плати). Окремо сплачується лише тимчасовий податок — військовий збір 1,5% та за законом голова СФГ і члени сім’ї можуть добровільно реєструватися платниками ЄСВ. Також на цей час сімейні фермерські господарства звільняються від перевірок контролюючими органами.
Ще одна позитивна норма: сімейне фермерське господарство може вести декілька видів господарської діяльності (наприклад, відкрити сімейний магазин).
Також, платники п'ятої групи звільняються від обов'язку використання реєстраторів розрахункових операцій.
Що очікуємо після прийняття цього закону? Найголовніше — приблизно 300 тис. господарств перейдуть у статус сімейних ферм (спочатку як фізична особа). Загальна площа використовуваних земель сягне 5 млн гектарів. Приблизно півмільйона осіб з сільської місцевості матимуть роботу і стабільний заробіток.
Щодо інтересів держави — зміна статусу не потягне бюджетних витрат або недоотримань. По мірі укрупнення господарств та після 5 років звільнення від сплати податку, за розрахунками наших економістів сума надходжень до бюджету складатиме більше 1 млрд гривень щорічно. І це при обрахунку сьогоднішньої мінімальної заробітної плати!
Сьогодні ми стоїмо перед загрозою повного знищення малого фермерства. Його не тільки потрібно захищати на рівні держави, йому потрібно надати економічні, юридичні та податкові важелі, завдяки яким фермери зможуть ввійти в правове та податкове поле, приймати участь у прозорих ринках продукції, можливість отримувати державну допомогу та бути задіяними у цільових програмах розвитку фермерства. Після прийняття цього закону буде можливість виходу на організовані ринки і реалізація своєї праці за легальними схемами і ринковими цінами.
Сімейні фермерські господарства виробляють найбільше продукції з доданою вартістю, але на час росту вони потребують державної уваги та можливості навчатись. Для всього цього вони і повинні «вийти з тіні».
Вадим Івченко, народний депутат України, заступник голови Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин ВРУ
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.