Президент підписав Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо здійснення функцій технічного регулювання у сфері агропромислового комплексу та машинобудування для агропромислового комплексу», яким вносяться зміни до законодавства щодо с/г техніки і вирішуються проблемні питання в частині обігу нових тракторів.
Звичайно, є деякі моменти, які ще слід врегулювати на рівні актів Уряду та Мінагрополітики, але це питання найближчої перспективи. А тепер більш детально, яка була проблема, як її вирішено, і який вплив на різних суб’єктів ринку від прийнятих змін.
У липні попереднього року, шляхом відміни дії Наказу Мінекономіки було скасовано призначення органів, які проводили сертифікацію тракторів та деяких типів причепів і причіпної техніки.
В результаті, постачальники техніки, які планувати під новий сезон (на осінь 2021 і зиму 2022 року) вивести на ринок нові моделі тракторів, не могли пройти визначені законодавством процедури. І як наслідок, було втрачено частину замовлень і чимало новітніх тракторів не було поставлено українським аграріям.
В рамках прийнятого Закону закладається два етапи вирішення проблеми (але можна не хвилюватися, проблема вирішується одразу на першому).
Перший етап — це призначення наказом Мінагрополітики суб’єктів, які відповідають визначеним в перехідних положеннях критеріям. Це і наявність лабораторії (як власної, так і орендованої), фахівців, відповідного досвіду і т.д. За попередніми оцінками, це будем мінімум 3 структури, які матимуть змогу проводити сертифікацію тракторів, і це дозволить швидко сертифікувати нові моделі тракторів, аби вони швидше потрапили на ринок України.
Другий етап — оновлення законодавства, прийняття нового технічного регламенту і доповнюючих документів, і в подальшому запуск повноцінного ринку таких послуг сертифікації тракторів приватними суб’єктами.
Як результат, надалі питання сертифікації тракторів буде вирішуватися за мінімальної участі держави, із залученням приватних суб’єктів, які відповідатимуть встановленим вимогам. За державою залишиться нормотворча функція, коли будуть встановлюватися «правила гри» і функція контролю та моніторингу.
Паралельно з цим вирішується питання постановки техніки на облік, оскільки відсутність відповідних сертифікаційних документів на модельний ряд чи на конкретну одиниці не дозволяє поставити її на облік. А це автоматично впливає на можливість переміщатися технікою по дорогах загального користування та використання її в якості застави під кредит.
На даний час відомчу реєстрацію с/г техніки здійснюють територіальні органи Держпродспоживслужби (далі — ДПСС). В умовах війни були складнощі з можливістю здійснити відомчу реєстрацію техніки аграріїв, особливо в окупованих регіонах чи на територіях, де велись бойові дії.
Але питання передачі функції з відомчої реєстрації тракторів приватним суб’єктам вже обговорювалося неодноразово, особливо, зважаючи на позитивний досвід в сфері державної реєстрації автомобілів, коли було надано можливість здійснювати облік автодилерам.
Фактично, закладається наступна ідея. Аграрії, придбавши трактор і забравши його з дилерського центру, не переймаються потім про його реєстрацію, отримання висновків, техпаспорту і т.д. Він просто прийшов, забрав ключі у дилера, сів і поїхав працювати. Майже як купити машину з салону. А за все інше потурбується дилер.
І для дилера тут є великий плюс — це додатковий сервіс для своїх клієнтів та створення для них більш комфортних умов, так би мовити прояв лояльності. Бо продаючи техніку, він надає ще й додаткову послугу, вирішуючи за свого клієнта всі бюрократичні процедури, зробивши для нього техпаспорт, номери, що однозначно позитивно вплине на відносини з клієнтом.
Але попри те, що велика частина роботи вже зроблена через прийняття цього Закону, повноцінний запуск потребуватиме певного часу — необхідно прийняти зміни до постанови, провести навчання для фахівців дилерських компаній, які виявлять бажання здійснювати відомчу реєстрацію нової техніки, і врегулювати деякі технічні моменти в частині підключення до реєстрів, отримання бланків, номерних знаків тощо.
Наразі існують складнощі з отриманням дозволів, встановленням проблискових маячків оранжевого кольору та рухом габаритної техніки.
Використання проблискового маячка оранжевого кольору на автомобілі прикриття, що передбачено п. 22.7 розділу 22 Правил дорожнього руху, можливе тільки за наявності дозволу на використання спеціальних світлових пристроїв, виданого уповноваженим органом МВС та за умови погодження з територіальним органом з надання сервісних послуг МВС.
Водночас, чинним законодавством передбачено оформлення та видачу дозволу на встановлення і використання на транспортних засобах спеціальних світлових сигнальних пристроїв жовтого кольору тільки для транспортних засобів реагування суб’єктів охоронної діяльності.
В рамках прийнятих змін, положеннями Закону передбачається, що рух (переміщення) сільськогосподарської техніки за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст здійснюється без обмеження за габаритами таких транспортних засобів у супроводі автомобіля прикриття суб’єкта господарювання. Така сільськогосподарська техніка та автомобілі прикриття обладнуються проблисковими маячками оранжевого кольору, без дозволу на їх встановлення.
Фактично, прибирається необхідність отримання дозволів на оранжеві проблискові маячки для машин супроводу і с/г техніки, яка рухається на поле або в інше місце.
Що загалом дають ці зміни в умовах війни? Банально, ми не відволікаємо аграріїв від своєї роботи додатковою бюрократією і спілкуванням з чиновниками, а створюємо умови аби вони могли нормально працювати із якісною та новою технікою.
Також, не слід забувати, що росіяни викрали, пошкодили і знищили чимало с/г техніки, і продовжують це робити на Півдні та Сході України. А даний Закон і подальші зміни на рівні урядових актів, дозволять зняти ряд проблем, які ускладнювали постачання техніки аграріям. Та і попереду жнива, згодом посів озимих і тому забезпеченість технікою, зменшення бюрократичних перепон для її застосування є важливою складовою для роботи агросектору.
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.