1) Навіщо нам нове міністерство аграрної політики, коли воно в нас і так є? Міністерство економіки, торгівлі та сільського господарства і є фактично Міністерством сільського господарства, принаймні за бюджетними видатками 2021 р. З 17,7 млрд грн, які йдуть на Мінекономи, 12,5 млрд грн (або 70%) йде на потреб агропромислового комплексу. Хоча в ВВП аграрка + харчова промисловість це всього лише біля 14%
2) Більша увага суспільним благам. На агропромисловий комплекс йде саме 12,5 млрд грн, а не 4 млрд грн, як про це вже багато хто сказав (див. табличку 1). Підтримка АПК не обмежується лише субсидіями. Робота, наприклад, Держпродспоживслужби і вартість чи вага тієї невеликої суми в 6 млрд грн, які на цю службу виділяються, в стократ більше за пряму підтримку, адже від ефективності роботи ДПСС напряму залежить наш агропромисловий експорт та торгівля, біобезпека країни. Це є так звані суспільні блага і збільшення їх частки та номінальної величини — дуже позитивна річ.
Таблиця 1. Бюджет 2021 року на аграрний сектор, млрд грн
Пряма підтримка (субсидії) | 4,00 |
Аграрний фонд | 0,36 |
Держгеокадастр (земельні відносини) | 1,72 |
Держпродспоживслужба (ДПСС, біобезпека) | 6,30 |
Наука/освіта та дослідження | 0,18 |
Всього | 12,55 |
3) Але наша модель підтримки все ще схожа на «запорожець», коли в світі всі давно перейшли або переходять на умовну теслу. 4 млрд грн на прямі субсидії аграріям і так забагато, краще було б ці кошти спрямувати на потреби ДПСС. Чому? Вже багато писав про марнотратство теперішньої системи підтримки, яка потребує докорінної перебудови підходів та сучасних інструментів підтримки. З останній подій та презентацій, на жаль, не видно надій на зміну підходів до підтримики, а відтак гріш ціна цим 4 млрд грн.
4) Норма Бюджетного кодексу про державну підтримку АПК на рівні 1% від випуску в сільському господарстві ПЕРЕВИКОНАНА. Оскільки в 2019 році сільське господарство виробило продукції на 842 млрд грн, то 12,5 млрд грн становить біля 1,4%. А якщо ще додати біля 5 млрд грн податкових пільг (від єдиного податку 4-ої групи), то взагалі матимемо 2%.
5) Наука та дослідження як не були так і, певно, ще довго не будуть в пріорітеті
6) І знову Аграрний фонд, ну це вже не смішно! 360 млн грн на Аграрний фонд, на ринкові інтервенції і т.д. Скільки можна з цим гратись? Я розумію виділили б кошти на ліквідацію чи підготовку до приватизації, а тут не зрозуміло на що. Інтервенції в бідній Україні в 21 сторіччі? Коли ми вже навчимось на помилках інших?
Олег Нів'євський, Київська школа економіки
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.