Згідно зі щорічним звітом, опублікованим Міжнародним агентством із відновлюваних джерел енергії (IRENA), у 2020 р. світове виробництво біопалива скоротилося до 151 млрд л, на 6% від 161 млрд л у 2019 р. Зниження пояснюється впливом на ринок пандемії COVID-19.
Виробництво біоетанолу скоротилося на 8%, тоді як виробництво біодизелю було відносно стабільним. У 2020 р. США та Бразилія залишалися провідними світовими виробниками біоетанолу, на частку яких у сукупності припадало 83% світового виробництва. США, Індонезія та Бразилія виробили разом 45% біодизельного палива, частка Європейського союзу — 31%.
На кінець 2020 р. із 12 млн робочих місць у світі, пов'язаних із відновлюваними джерелами енергії, на галузь біоенергетики припадало 3,52 млн робочих місць. На рідке біопаливо припадало 2,4 млн робочих місць, на тверду біомасу, біогаз, комунальні та промислові відходи — 765 тис., 339 тис. та 39 тис. робочих місць відповідно. 368 тис. із 765 тис. робочих місць на твердій біомасі у світі перебувають у Європейському союзі, ще 188 тис. робочих місць — у Китаї, 58 тис. робочих місць — в Індії та 44,5 тис. — у США.
На Латинську Америку припадало 44,4% світових робочих місць у біопаливній індустрії, на Азію — 33,6%, тоді як на Північну Америку — 11,8% та на Європу — 10%. Відносно низький рівень робочої сили у США та Європі насамперед пояснюється високою механізацією сільськогосподарських операцій в обох регіонах.
Міністерство сільського господарства США підвищило свій прогноз на 2021-22 рр. щодо використання кукурудзи в етанолі у своєму останньому звіті про оцінки світової сільськогосподарської пропозиції та попиту, опублікованому 9 листопада 2021 р. Агентство прогнозує рекордний урожай кукурудзи в 111 ц/га, збирання врожаю прогнозується на рівні 382,6 млн т.
Прогноз Міністерства сільського господарства США на листопад 2021-22 рр. за кукурудзою передбачає збільшення виробництва, збільшення використання кукурудзи для етанолу (на 1,27 млн т — до 133,3 млн т) та незначне зниження кінцевих запасів. Середня сезонна ціна на кукурудзу, отриману виробниками, не змінилася і становить 215 $/mt.
У США бензин із 10% етанолом (E10) у даний час продається на 10-15% дешевше, ніж бензин без етанолу (E0). Вищі суміші, такі як E15 та E85, забезпечують ще більшу економію. Громадськість вимагає вживання оперативних нормативних заходів для сприяння швидкому розширенню доступності E15 по всій країні, що дозволить подвоїти споживання рідкого палива.
Наприкінці 2021 р. палата представників США проголосувала за ухвалення Закону про підвищення ефективності будівництва, законодавчого пакету вартістю $1,9 трлн, який включає майже $1 млрд на інфраструктуру біопалива, розширює податкові пільги на біодизельне паливо та включає стимули для сталого авіаційного палива SAF.
Законопроєкт передбачає виділення $960 млн протягом наступних 10 років на підтримку інфраструктури біопалива та розширення ринку сільськогосподарської продукції. Кошти повинні бути розподілені за допомогою конкурсних грантів на транспортні заправні та розподільні об'єкти, включаючи заправні станції, цілодобові магазини, об'єкти автопарку, операторів терміналів, партнерів по середньому потоку та об'єкти розподілу мазуту для підтримки установки, модернізації або модернізації дозаторів, насосів та іншого обладнання для дозування сумішей етанолу та біодизельного палива з більш високим вмістом етанолу, таких як E15 та B20. Гранти можуть покривати до 75% вартості проєкту.
Законодавство також продовжує податковий кредит на біодизельне паливо та відновлюване дизельне паливо на 4 роки, до 31 грудня 2026 р. Аналогічне розширення включено до існуючого стимулу для виробництва біопалива другого покоління.
Крім того, законопроєкт передбачає підтримку SAF, зокрема, нещодавно створений податковий кредит. Податковий кредит починається з 0,33 $/літр SAF із додатковими 0,264 центами за кожен процентний пункт, на який відсоток скорочення викидів парникових газів протягом життєвого циклу палива перевищує 50%. Відповідно до тексту законодавства, розмір кредиту обмежений 0,462 $/літр. Також на підтримку SAF законопроєкт виділяє фінансування на програму грантів для реалізації проєктів із виробництва, транспортування, змішування або зберігання SAF.
У 2021 р. Палата представників штату Огайо проголосувала на користь законопроєкту, спрямованого на надання кваліфікованим роздрібним торговцям паливом 5% податкового кредиту на продаж палива, що містить від 15% до 85% етанолу. Законопроєкт H.B.165 обмежує загальну суму податкового кредиту у розмірі $10 млн і надасть кредит протягом 4-х років після набуття чинності законопроєкту. Податковий кредит має на меті допомогти покрити витрати, пов'язані з переобладнанням або встановленням насосів, схвалених Агентством з охорони навколишнього середовища США для адміністрування E15. Проданий по всьому штату E15 може збільшити економіку Огайо на $650 млн і скоротити викиди парникових газів на 746 тис. т, що дорівнює видаленню 163 тис. автомобілів з доріг Огайо.
Урожай цукрової тростини у Бразилії у 2021/2022 рр. постраждав як від посухи, так і від морозів. Це у поєднанні з відновленням попиту на паливо після пандемії COVID-19 призвело до того, що ціни на етанол у Бразилії досягли історичних максимумів. Ціни на водний етанол зросли на 60% порівняно з 2020 р., ціни на зневоднений етанол, що використовується для змішування бензину E27, також знаходяться на рекордно високому рівні. На додачу до цієї проблеми 25 жовтня 2021 р. було оголошено про коригування цін на бензин, внаслідок чого у 2021 р. на заправці ціни на бензин зросли на 74% і досягли 1,14 $/літр.
Бразильська асоціація імпортерів палива офіційно звернулася до Комітету зовнішньої торгівлі (CAMEX) з проханням тимчасово скасувати 20% мито на імпорт етанолу до США, щоб гарантувати постачання та знизити ціни, головним чином у Північних та Північно-Східних регіонах країни. Американський етанол із нульовим митом у минулому допоміг підтримати програму змішування у Бразилії, знизивши ціновий тиск на паливо в країні.
Для вирішення питання 18 жовтня 2021 р. делегація з індустрії етанолу США зустрілася з представниками бразильського уряду та приватного сектору, щоб дізнатися більше про поточну динаміку бразильського паливного ринку, виробництво етанолу та запропонувати підтримку зусиллям країни щодо зниження впливу високих цін на паливо на споживачів.
12 листопада 2021 р. Міністерство сільського господарства США (USDA) оголосило, що 5 листопада Бразилія в ході 6-го Позачергового засідання адміністративного виконавчого комітету організації зовнішньої торгівлі (CAMEX) вжила заходів щодо запровадження одностороннього 10% зниження імпортних тарифів на 87% усіх товарів та послуг до кінця 2022 р. Етанол входить до числа порушених продуктів (тариф на етанол у Бразилії було знижено на 10%, з 20% до 18%). Зниження імпортних тарифів спрямоване на стримування інфляції на внутрішньому ринку Бразилії. Очікується, що це скорочення допоможе зменшити внутрішні ціни за рахунок зниження цін на імпорт.
FS оголосила своє рішення про початок будівництва свого третього заводу з виробництва кукурудзяного етанолу в Primavera do Leste, Mato Grosso, Бразилії. Primavera do Leste є дуже важливим регіоном через великі постачання кукурудзи та його стратегічне розташування для поширення етанольної продукції. Завод отримає інвестиції у розмірі 2,3 млрд реалів ($420 млн), що створить близько 8000 непрямих робочих місць на етапі будівництва та 500 прямих та непрямих робочих місць під час його експлуатації. Підготовка майданчика вже почалася, установку потужністю 150 MMgy на рік (568 млн л/рік) планується ввести в експлуатацію у 2023 р.
В даний час, з двома заводами з виробництва етанолу в Lucas do Rio Verde і Sorriso в Mato Grasso, FS є однією з найбільших компаній у країні, що використовує кукурудзу як сировину. Виробничі потужності FS уже перевищують 1420 млн л/рік, а з відкриттям заводу в Primavera do Leste компанія, як очікується, стане одним із трьох найбільших виробників етанолу в Бразилії, досягнувши виробничої потужності майже 2 млрд л/рік. З повним інвестиційним планом, який включає будівництво в цьому ж штаті ще трьох заводів до 2026 р., FS досягне виробничої потужності 5 млрд л етанолу на рік.
Крім того, у 2021 р. FS оголосила про реалізацію першого в Бразилії проєкту BECCS (Біоенергетика з уловлюванням та зберіганням вуглецю). Проєкт FS BECCS, розташований на заводі Lucas do Rio Verde, досяг значного прогресу протягом року, що включає залучення Schlumberger як ключового партнера для геологічних та ін'єкційних досліджень. Очікується, що після реалізації цього проєкту FS стане першим у світі виробником рідкого біопалива з негативним вмістом вуглецю у масштабах.
Ольга Кулакова, СЕО компанії AgroInsightex
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.