Пункт 22.5 Правил дорожнього руху визначає, коли застосовуються спеціальні правила проїзду транспортних засобів. Критичним пунктом для аграріїв стали габаритні параметри, визначені ПДР, а саме ширина 2,6 м, адже цю норму «порушувала» більша частина сучасних сільськогосподарських тракторів, не кажучи вже про комбайни.
Оскільки майже вся сільгосптехніка не підпадала під габарити, визначені ПДР, в дію вступала Постанова КМУ «Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами», яка визначала порядок отримання дозволів на рух для великогабаритної техніки. Це і подача заявки за 3 дні до виїзду, маршруту, погодження проїзду з іншими структурами.
Варто зазначити, що дозволи видавалися на одну поїздку або на постійний проїзд, але не більше ніж на три місяці. Аграріями неодноразово зазначалося про складність отримання дозволу на одноразовий проїзд, а коли мова йшла про отримання постійного дозволу на три місяці — для вирішення цього питання виділявся юрист і логіст від компанії, що займало іноді до місяця часу.
В період польових робіт рішення про вихід у поле може бути прийнято день в день (погода, відсутність вітру та багато інших факторів), або ж необхідно швидко перемістити техніку з одного поля на інше, проїхавши дорогами. Саме тому довготривалість і складність процесу отримання таких дозволів тільки ускладнює роботу агросектору та негативно впливає на виконання технологічних операцій.
Додатковою проблемою на мінімум 8500 грн (а максимум — 34 тис. грн) були штрафи за відсутність дозволу на рух для такої техніки, які до цього складали 510 грн. Була навіть практика передбачати у витратах підприємства ці штрафи, проте при їх зростанні мінімум у 16 разів це вже не є виходом із ситуації.
Тому про головне — що дає прийняття проєкту:
1. Вводить у Правила дорожнього руху термін «сільськогосподарська техніка». Враховуючи специфіку роботи галузі і те, як задіяна техніка, виокремлення сільськогосподарської техніки і прописання в окремих випадках дещо іншого регулювання руху такої техніки є правильним кроком.
2. Робить виключення для сільськогосподарської техніки в рамках ПДР, розширюючи габаритну ширину до 3,75 м. Єдине, що ця норма діє в рамках руху за межами населених пунктів.
3. Додаткові умови руху сільськогосподарської техніки з габаритною шириною 2,6 м. Всі розуміють, що безпека руху — те, від чого все відштовхується. Тому передбачено наступне:
— техніка повинна бути обладнана знаком «Розпізнавальний знак транспортного засобу»;
— супровід автомобілем прикриття з проблисковими маячками та додатковими знаками;
— габаритні вогні по ширині сільськогосподарської техніки зліва та справа;
— забороняється рух сільськогосподарської техніки в колоні.
Дані пункти — це ті базові речі, які є «must have» для забезпечення безпеки руху, з чим погоджуються і аграрії. Їх легше організувати і дотримуватися, ніж отримувати щоразу погодження в державних структурах згідно Порядку.
Варто зазначити, що ці норми і так дотримуються при русі техніки — підприємства організовують машини супроводу, особливо для комбайнів, встановлюють знаки на машини, маячки, світловідбивачі тощо. І тому для переважної більшості аграріїв такі норми не стануть новинкою, а розширення габаритної ширини дозволить зменшити навантаження на персонал підприємства і більш ефективно виконувати роботу.
Олег Нестеров, координатор комітету з техніки асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.