Перш за все — кілька загальних слів про результати голосування: так, вдалося прийняти не все із запланованого, але з тими реаліями роботи ВРУ, які ми маємо, треба визнати, що «аграрний день» пройшов дуже успішно. Адже такої кількості законів, які були прийняті за один день вчора, Аграрний комітет не зміг «провести» до успішного голосування за весь попередній рік. 4 закони прийнято в цілому, 2 в першому читанні, один законопроект відправлено на повторне друге читання і один — відхилено. Я є основним автором або співавтором 7 ініціатив, які було запропоновані саме депутатами (одна — урядова).
Першим в порядку денному стояв законопроект №8450 «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів». За його прийняття в першому читанні все ж знайшлись 226 голосів, хоча зранку була серйозна проблема з фізичною присутністю депутатів у залі через різні події. Це євроінтеграційний законопроект, який Україна повинна прийняти в рамках виконання Угоди про Асоціацію з ЄС. Він повинен гармонізувати вимоги щодо інформації на продовольчих продуктах з тими вимогами, які є в Євросоюзі.
Другим прийнятим законодавчим актом став закон про «органіку», якого дуже чекали виробники української органічної продукції. В другому читанні за законопроект № 5448-д «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції» проголосували 237 народних депутатів. До другого читання ми запропонували ввести механізм контролю за органами іноземної сертифікації, які працюють на території України. Окрім того, до 30 тис. грн. збільшили розмір штрафів за реалізацію органічної чи псевдоорганічної продукції без належного сертифіката. Законопроект 5448-д вводить вимоги до виробництва, зберігання, перевезення та реалізації органічної продукції й сировини, принципи державного регулювання, права і обов'язки виробників та органів сертифікації. При цьому відбуватиметься сертифікація процесу органічного виробництва, а не просто готової продукції. Законопроект також визначає, як функціонуватимуть реєстр операторів, реєстр органічного насіння та реєстр органів сертифікації. Також прописано систему санкцій як для виробників, так і для органів сертифікації.
В цілому як закон також прийнято проект 6490-д «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання створення та діяльності сімейних фермерських господарств». Законопроект вводить податкові стимули для розвитку сімейних фермерських господарств. Зокрема, це можливість для фермерів організовувати свою діяльність як ФОП і платити податки, як і ті фермери, що зареєстровані як юридичні особи і є платниками єдиного податку 4-ої групи. Також проект вводить пільги на 10 років зі сплати єдиного внеску на загальнообов«язкове соціальне страхування.
Наступним на розгляді стояв законопроект про земельну консолідацію. Хоча консолідація — це лише невелика частина тих серйозних і застарілих земельних проблем, які ми взялися вирішити в цьому документі. За законопроект 6049-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» в другому читанні та в цілому віддали свої голоси 236 депутатів. Законопроект дуже великий і комплексний, тому написати про нього коротко майже неможливо. Тож лише перерахую той перелік питань, які ми ним вирішуємо — це проблема польових доріг, питання лісосмуг, землі під якими ми відносимо до земель сільськогосподарського призначення. Це забезпечення можливості обміну правами користування земельними ділянками, направленого на подолання так званої «шахматки». Це питання інвентаризації масивів земель сільськогосподарського призначення і заповнення «білих плям», якими є невитребувані паї, польові дороги, відумерла спадщина чи просто земельні ділянки громадян, у яких немає грошей на технічну документацію. Окрім того, це проблема одного атавізму — так званих земель колективної власності, який по суті означає що ці землі власників і не мають, а, відповідно, обробляються в «тіні». Законопроект пропонує передати до комунальної власності землі колективної власності ліквідованих КСП і надати можливість колишнім членам тих КСП, у яких паювання вже пройшло, але які не ліквідовані, до 2025 року допаювати сільськогосподарські угіддя. Землі працюючих КСП законопроект не чіпає.
На жаль, вчора не вдалося прийняти урядовий законопроект №4532 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких законів України щодо державного регулювання виробництва і реалізації цукру». За законопроект забракло голосів, хоча він якраз чисто технічний і покликаний скасувати застарілі законодавчі норми, які лише заважають розвиватися галузі цукроваріння. Мова йде про скасування норми щодо обов«язкових мінімальних цін на реалізацію цукрових буряків для виробництва цукру квоти «А» і самого такого цукру. А своєю правкою до законопроекту я пропонував також відмінити існуючі митні ставки на імпортне обладнання для цукрового виробництва. На жаль, законопроект не пройшов і відправлений на повторне друге читання.
В першому читанні прийнятий законопроект №8121 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо протидії рейдерству» (за — 232 депутати). Коротко про його новели: це, зокрема, надання власникам земельних ділянок через внесення відповідних відомостей до Реєстру прав можливості захиститись від захоплення своїх земельних ділянок, які відбуваються через підроблені підписи на договорах оренди. Такі ж можливості надаються і учасникам господарських товариств, які теж часто стикаються з проблемами підроблених підписів на протоколах про зміну учасників. Законопроект також зобов«язує відцифрувати усі документи на землю, які на сьогодні існують лише у паперовому вигляді і складались до 2004 року. Наслідком цього є проблема «подвійної реєстрації» оренди. Ми також вводимо суттєві зміни до порядку поновлення договорів оренди та інші норми, які зможуть допомогти мінімізувати зловживання.
Останній прийнятий вчора законопроект на аграрну тематику — це проголосований 234-ма голосами у другому читанні та в цілому законопроект №6673 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання проведення деяких фітосанітарних процедур». Новації законопроекту: залучення приватних лабораторій до процедури проведення фітосанітарної експертизи та відбору зразків, створення Реєстру уповноважених лабораторій та виданих ними висновків та Реєстру фітосанітарних сертифікатів; функція арбітражної фітосанітарної експертизи залишається винятково за державою; встановлення відповідальності посадових осіб фітосанітарних лабораторій за неналежне виконання ними своїх функцій.
Ну і насамкінець ложкою дьогтю став провал законопроекту 8171 «Про основні засади державної аграрної політики та державної політики сільського розвитку», який розглядався в першому читанні. Це рамковий законопроект, своєрідна стратегія нашої держави щодо розвитку АПК та сільських територій. Втім, у частини депутатів чомусь знайшлися причини не підтримувати даний законопроект.
Тепер будемо чекати, коли прийняті в цілому закони будуть підписані головою ВРУ і Президентом, а ті законопроекти, які були проголосовані в першому читанні, доопрацьовуватимемо на друге читання вже на новій парламентській сесії. Адже нинішній тиждень — останній перед перервою у роботі ВРУ і початком нової сесії.
Олег Кулініч, народний депутат, голова підкомітету з питань земельних відносин Аграрного комітету ВРУ
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.