Политики VS соцсети: нужен ли аграрному лобби Facebook

06 июля 2020, 06:36 5764

Соцсети давно стали важным инструментом продвижения личного бренда и лоббирования идей. В том числе — политических. При этом предварительный анализ активности в Facebook парламентариев, которые отстаивают в Верховной Раде интересы аграрной отрасли, говорит о том, что далеко не все активно пользуются этим инструментом для взаимодействия со своей аудиторией.

AgroPortal.ua решил разобраться, о чем и как пишут аграрные политики в Facebook, и действительно одной лишь работы офлайн в современном мире становится мало.

текст публікується мовою спілкування

Бути героєм, а не джерелом мемів

Ведення сторінки у соціальних мережах — не більше, ніж спосіб комунікації, говорить експерт управління маркетингом, Маркетолог#2, Юрій Буділов. Але коли йдеться про ведення таких сторінок видатними особистостями, це перетворюється на повноцінний інструмент PR особистого бренду людини.

«Вести сторінку чи ні – вибір безпосередньо кожного — політика, підприємця, або ж пересічного громадянина – і він не є обов'язковим. Ви можете просто обмінюватись інформацією з друзями, або робити з неї власну інтернет-пропаганду», — вважає експерт.

Звісно, коли йдеться про політика, будуть доцільні різні інструменти, окрім Facebook, — інші сторінки, блоги, канал на YouTube, тощо. Але потрібно пам'ятати: кожен ресурс потребує адміністрування. «Знадобиться розумна PR-стратегія, фахівці, що вміють реалізувати її правильно. Адже завдяки одній публікації ви можете стати як прикладом для послідувачів — так і посміховиськом та героєм постійних інтернет-мемів», — говорить Буділов.

Маркетолог, керівник департаменту комунікацій ТОВ UTAGRO Еліна Кац додає, що політику чи політикині незалежно від напрямку діяльності дуже важливо забезпечити той рівень транспарентності, при якому виборці будуть задоволені зворотнім зв’язком.

Вона виділяє 6 основних переваг від активної роботи з цільовою аудиторію за допомогою соцмереж:

- впізнаваність персони та можливість розбудовувати особистий політичний бренд без залучення великої команди;

- можливість швидкої мобілізації своїх прихильників та прихильниць;

- самоконтроль та контроль громадськості за діями. Адже, ти 10 раз подумаєш, чи написати нудний або провокативний пост, і отримати вибухову реакцію, чи планувати взаємодію;

- можливість тестування ідей та проектів. При правильному веденні профілю та роботі з цільовою аудиторією можна робити міні-тести та доносити новини;

- пряма робота зі ЗМІ та публічна позиція;

- можливість нетворкінгу з колегами не тільки з України.

Білл Гейтс свого часу сказав: «Якщо вас немає в інтернеті, то вас немає у бізнесі». «На сьогодні можна провести чітку паралель з соціальними мережами та політикою. Публічна сторінка має бути обов’язково, але вона має не просто бути, а підтримуватися», — додає експертка.

Її думку підтримує і директор «Гетьман медіаконсалтинг» Дмитро Єгоров. «Політик — «за замовчуванням» публічна особа, тому логічно, що вона мала б комунікувати з широкою аудиторією», — говорить він. Втім, погоджується, що багато українських нардепів не є політиками в класичному розумінні, а відтак не потребують і публічності — і «вирішують питання» також непублічними діями.

Соцмережі вже стали окремим ЗМІ

Власна Facebook-сторінка народного депутата чи політика такого ж рівня (а іноді і сторінки в інших соцмережах) сьогодні стала джерелом інформації для ЗМІ, і сама виступає особистим «засобом масової інформації» для донесення власних думок до аудиторії. 

Цей канал трансляції меседжів завжди безкоштовний, завжди доступний і при правильному підході — завжди швидкий. «Це може стати у нагоді при відсутності доступу до інших інформаційних майданчиків (ТБ, онлайн-медіа тощо)», — вважає Єгоров. І додає: політики високого рівня також мають потужний «стартовий капітал» для розкрутки в соцмережах: доступ до важливої та цікавої інформації, особисту впізнаваність і визнаний офіційний статус.

«Якщо вас немає у Facebook, Telegram та Instagram, то вас взагалі не існує», — посміхається на питання AgroPortal.ua доцент кафедри реклами та зв'язків з громадськістю Інституту журналістики КНУТШ, політичний консультант Марина Калініна.

На її думку, це правило  розповсюджується на всіх людей, і особливо — на політиків. «Політик без соціальних медіа — не політик», — категорична експертка. 

Взаємодія в соцмережах — це пряма комунікація з активною громадськістю. По-перше, це масив збору інформації і для політиків, і для брендів. Тут можна оперативно дізнатися думку про будь-що, і мати уявлення про ситуацію без посередника у вигляді медіа чи соціолога. Це постійний контакт 24/7 з цільовою аудиторією: виборцями, споживачами, медійниками, однопартійцями, колегами.  

По-друге, соцмережа — головне джерело новин, знову ж таки без посередника. «Медіа втратили монополію на новини років 5 тому. Маючи офіційний профіль, політик стає «постачальником новин» та швидко медіатизується», — пояснює Калініна.

По-третє, це найкоротший шлях отримати свої фанів, розтлумачити своє бачення розвитку агроринку. 

«Аграрна тема дуже чутлива для України, тому якраз в цій ніші необхідний фаховий контент. Необхідно доносити до людей плюси та мінуси всього, що відбувається, не займатися простою пропагандою. З людьми треба контактувати. І через соцмедіа це можна зробити швидше та ефективніше», — радить політичний консультант.

Водночас Еліна Кац додає, що при всіх перевагах Facebook не має підміняти традиційну «офлайнову» роботу.

«Смачна» подача

Соціальні медіа дають основний параметр для інформації — включеність та реакцію, адже це не тільки текст. Це візуалізація, опитування, дискусії, просування своїх ідей, можливість робити івенти, нетворкинг. Відповідно, не маючи цього, політики втрачають величезний сектор можливостей. Та все ж, як і до будь-якого іншого процесу, до ведення сторінки потрібно підходити професійно.

Еліна Кац звертає увагу, що у Facebook потрібно бути регулярним, продуманим, мати контент-план, де закладена і освітня, й інформаційна компонента. Звісно, потрібно постити з душею, а не «годувати» аудиторію формальними лозунгами.

«Сторінка має бути жива, щоб було відчуття, що за нею стоїть реальна людина. Навіть якщо це робить помічник чи піарник політика», — радить також аккаунт-директорка комунікаційної агенції «ВАРТО» Ганна Гавура.

При цьому вона рекомендує тримати баланс між висвітленням основної діяльності та життєвими постами. Такий формат, на погляд експертки, отримує найбільший відгук у аудиторії.

«Щоденно працюючи з соціальними мережами, ми бачимо, що це дієвий інструмент, який дозволяє швидко охопити велику аудиторію, до того ж є можливість таргетувати кампанії на потрібні аудиторії», — додає Ганна Гавура.

Також вона радить чітко визначити свої цільові аудиторії, на які потрібно вплинути. Розробити стратегію ведення сторінки — про що, коли і як говорити. Обов’язково таргетувати інформацію на потрібний сегмент користувачів.

Марина Калініна виділяє відразу 12 ключових порад для того, щоб сторінка нардепа була запитуваною і цікавою. Для цього, на її погляд, необхідно мати:

- свою тему, родзинку. Те, в чому політик особисто розбирається без помічників;

- унікальний стиль, «смачну» подачу;

- унікальний контент, ексклюзив;

- круті відео та фото;

- авторський почерк (люди не люблять читати прес-секретарів, вони хочуть читати людину, особистість);

- мати своє авторське бачення всього того, що відбувається;

- мати інсайди та мати бажання ними ділитися;

- генерувати інформаційні приводи;

- робити свою сторінку несхожою на інші;

- мати 3-5 постійних рубрик з # (хештегом), адже хештег — це новий слоган. 

- бути трошки аграрієм, бути трошки політиком, трошки журналістом та трошки письменником;

- бути психологічно готовим спілкуватися із хейтерами. 

Юрій Буділов також додає, що правильне ведення сторінок у соціальних мережах — це гарна можливість бути прикладом для працівників, та знаходитись у полі зору клієнтів та партнерів.

На його погляд, приклад особистого бренду працює набагато краще, ніж традиційна реклама. Проте варто пам'ятати, що соціальні мережі — тільки одна сторона монети. Потрібно працювати і з образом самого «героя», від стилю та зовнішнього вигляду — до того, яким його має сприймати цільова аудиторія.

Соціальна дистанція скорочується

Рік тому AgroPortal.ua уже проводив аналіз активності у Facebook тих, хто має відстоювати інтереси аграрного сектору. Цього року ми проаналізували соціальну активність нового складу Комітету ВРУ з питань аграрної політики та земельних відносин. І можемо зробити висновок, що дистанція між соцмережами та парламентарями скорочується. Якщо торік сторінок в Facebook не мали 8 депутатів-аграріїв, то цього року нам не вдалося знайти хіба що сторінку голови Аграрного комітету Миколи Сольського. 

Решта мають публічні чи особисті сторінки і в більшості активно їх наповнюють — від кількох постів на тиждень до 4-5 щодня. 

 

Водночас, лише п’ять парламентарів пройшли верифікацію своєї сторінки, про що сигналізує синя галочка поряд з іменем. Це дало їм змогу покращити ранжування у пошуку.

Три з тридцяти сторінок мають понад 10 тис. підписників. Це сторінки Дмитра Соломчука, Вадима Івченко та Миколи Кучера. Всі вони — публічні та активно наповнюються — від 1-2 до 4-4 постів щодня.

 

Окрім того, ми проаналізували ефективність самих постів, виходячи з абсолютного максимуму лайків за одну публікацію за останні півроку (Прим. Ред. — Дані на 1 липня 2020).

Виявилося, що найбільший відгук у аудиторії мали публікації Дмитра Соломчука, Миколи Кучера, Вадима Івченко та Василя Петьовки.

Ті ж самі пости активно коментували та репостили. Зокрема, максимум репостів отримали дописи Дмитра Соломчука, Миколи Кучера та Василя Петьовки. Коментарів — публікації Дмитра Соломчука та Миколи Кучера.

AgroPortal.ua також вирішив запитати у самих законотворців, як вони оцінюють свою діяльність в соцмережі та що отримують від подібної комунікації.

* Відповіді наводяться згідно рейтингу за кількістю підписників.

Дмитро Соломчук

Спілкування з аудиторією через Facebook пришвидшує відповіді на питання від підписників і не тільки. Це набагато ліпший інструмент контролю виконання наданих обіцянок, ніж папери. Також він допомагає боротися з фейками. 

Ти можеш напряму комунікувати з людьми, чітко доносити свою позицію і розповідати про свою діяльність. Тут одразу отримую зворотній зв’язок та інформацію про ті чи інші проблеми. Можна проаналізувати ці відгуки, та швидко дізнатися, що найбільше хвилює виборців. 

Надходить багато конструктивних пропозицій та запитань. Їх переважно пишуть не в коментарях, а приватних повідомленнях. Така робота підсилюється відчуття відповідальності. Будь-яку обіцянку можна взяти на контроль, зробити скріншот і мати докази твоїх слів. Тому важливо спілкуватися напряму і одразу контролювати виконання обіцяного. Це підганяє і дисциплінує.

На мій погляд, Facebook має бути платформою для обговорень. Необхідно запитувати думку виборців, демонструвати реальну ситуацію і проблеми, підкріплювати відеоматеріалами. Звісно, давати вузькопрофільну та індивідуальну інформацію для цільової аудиторії. 

Я маю спеціалізацію на агросфері. Тож серед аудиторії багато сільгоспвиробників, які розповідають про бюрократію, вимагання хабарів тощо. У таких випадках намагаюся максимально вплинути на ситуацію в межах своїх повноважень.

Вадим Івченко

Аудиторію у Facebook на публічній сторінці я почав формувати у 2014 р., коли вперше став депутатом Верховної Ради вперше. Сьогодні кількість фоловерів перевищує 15 тисяч. При цьому моя особиста сторінка налічує 5 тисяч друзів і 80% з них я знаю особисто! 

Проте цифри — не головне. Дуже хотілося б, щоб ті, хто цікавиться аграрними питаннями, децентралізацією, місцевими органами влади, спортом, профспілковими питаннями (цими напрямками я займаюсь у фракції) мали можливість отримувати різнопланову інформацію, а не тільки офіційну від влади.

Сьогодні фракція «Батьківщина» знаходиться в опозиції, отже маємо доволі обмежену можливість доносити своє бачення ситуації до громадян. І саме тут соціальні мережі дійсно допомагають і та чітко показують позицію з тих чи інших питань. А новини в Facebook поширюються блискавично!

Спілкування у соцмережі дає можливість бути оперативним та мобільним. Доволі часто я отримую запити на свою сторінку, чи прохання про допомогу. Іноді надходили заклики втрутитись в ситуацію яка відбувалась в реальному часі. Маю можливість проводити «мозговий штурм» з колегами-дописувачами. Іноді рішення чи інформація надходить від людей, яких я навіть ніколи не бачив!

Дуже допомагають соціальні мережі у спілкуванні з виборцями з інших областей.

Порада колегам — сьогодні людям цікаві не так цифри чи події — цікаві особистості. Напевне, потрібно бути більш відкритим та імпульсивним. Я ще над собою працюю у цьому плані.

Микола Кучер

Facebook — це чудова можливість оперативно спілкуватись з жителями мого округу, дізнаватись про важливі події на місцях, та інформувати про зміни в законодавстві, аграрному секторі тощо. Як не крути, а інтернет та соцмережі поступово завойовують і сільські території.

Ефективна робота у соцмережі — це постійна щоденна комунікація та взаємодіям виборцями, вивчення їх потреб, допомога із вирішенням різного роду питань, у т.ч. проблемних. Це точно не моя історія, коли деякі кандидати нахрапом за місяць перед виборами заїжджають на округ і обіцянками, а частіше банально підкупом заманюють виборців голосувати. Природньо, що у таких кандидатів гіперактивні сторінки в соціальних мережах протягом місяця-двох, а після виборів — суцільна тиша. 

Кількість підписників на моїй сторінці — це результат більш ніж п’ятирічної роботи, коли кожного дня намагаєшся бути на зв’язку та разом із мешканцями районів, ОТГ, сіл та селищ, міст прагнеш покращити інфраструктуру, соціальну сферу населених пунктів, підтримуєш молодь та зацікавлений у розвитку, як свого округу, так і всієї України. У такому випадку дійсно є чим пишатися, є про що регулярно розповідати й у Facebook, й у будь-якому іншому ЗМІ.

Сергій Лабазюк 

Facebook — це прекрасний майданчик для спілкування з виборцями і колегами, де можна оперативно поділитись своєю позицію, напрацюваннями або роздумами і отримати швидку реакцію аудиторії. 

Коментарі під публікаціями та персональні повідомлення дають мені змогу оперативно реагувати на важливі питання та бути в постійному контакті з  людьми.

Вважаю, що на персональній Facebook-сторінці публічна особа має залишатись щирою та відвертою, демонструвати не лише робочі та професійні моменти, але й життєві – хобі, вподобання.

Кожен народний депутат сам вирішує, чи вести персональну сторінку Facebook і наскільки активно це робити. Але, на мою, думку, нехтувати таким інструментом в комунікації з людьми не варто.

 

Петро Юрчишин 

Я застосовую і присутність у ЗМІ, і в соцмережах як інструмент донесення реальної інформації про свою діяльність — законодавчі ініціативи, де я є автором чи співавтором, результати засідань комітету чи Верховної Ради, інші результати роботи. Щодень моя сторінка поповнюється новими підписниками, і це радує.

Звісно, намагаюсь підтримати у законодавчому полі аграрний сектор. До набуття депутатських повноважень я займався агробізнесом, тож розумію все, з чим стикаються виробники та ті, хто проживає у сільських територіях. Агросектор дає 40% надходжень до бюджету, і хотілося би, щоб держава більше допомагала аграріям. 

Звичайно, ми збираємося і проводимо оффлайн семінари, відвідуємо громади, але не треба виключати і можливість користування сучасними інструментами.

Колегам би порадив не використовувати соцмережі виключно за самопіару. Давайте говорити про реалії, доносити виборцям правдиві речі. Щоб вони могли через будь-яку сторінку написати реальний відгук, дати рекламацію, проаналізувати свого депутата, вказати на недоліки у його роботі. Соцмережі — це потужний інструмент для спілкування з цільовою аудиторією, користуйтесь ним.


Наталія Рекуненко, AgroPortal.ua