Багато українських студентів мали змогу залишити межі України для того, щоб отримати нові знання та навички, а також щоб побачити наскільки красива картинка, яку нам показують з блакитних екранів, є реальною. Не буду приховувати, що й я була серед цієї більшості.
Минув час з того дня, як я зі страхом в очах вперше у житті сіла на літак і опинилась у величезному аеропорті Шарля де Голля. Усього я провела у Франції більше ніж півроку.
Проходячи стажування на різних підприємствах, я змогла оцінити агроіндурстрію з різних боків. Особливістю європейського ведення господарства є те, що головним багатством вважається природа, і людська діяльність не повинна її псувати. Саме це відображено у всіх технологіях, що використовуються на фермах і господарствах, де я проходила стажування і які відвідувала з пізнавальною метою.
Побувавши на фермі, що виробляє сир St.Nectaire, я власними очима побачила, як підприємство зі значними витратами енергії може самостійно забезпечити себе енергоресурсами, використовуючи сонячні батареї. Візит на завод з очищення питної води показав мені, наскільки важливим є зберігання водного ресурсу і як сучасні технології рятують наше здоров’я.
Не менш цікавим було й перебування на фермі, яка спеціалізується на виробництві молока. Високий рівень автоматизації господарства забезпечує милим корівкам ідеальні умови для існування і комфортний процес доїння. Екскурсія на господарство з виробництва меду та медових продуктів назавжди залишиться у моїй пам’яті, бо навіть спеціальні костюми не допомогли мені заховатись від неймовірної люті цих шалених бджіл.
Ці стажування не тільки дали мені змогу вивчити мову і зараз вільно розмовляти французькою, але й розширили моє світосприйняття. Крім того, що я працювала і набувала професійних навиків, я мала можливість подорожувати. Я змогла покорити висоти гір Центрального масиву, насолоджуватись видом на могутні вулкани, кататись на водних лижах при тому, що не вмію плавати, побачити сині води Атлантичного океану, зустріти зимові свята з келихом справжнього шампанського і фуа-гра, спробувати відомі на увесь світ устриці та равлики. Вже два місяці пройшло після мого останнього стажування, але я й досі з теплом у серці згадую ці чудові моменти.
Підводячи підсумок, хотілось би сказати, що на зарубіжних стажуваннях я побачила наскільки те, що є звичним у інших країнах, непопулярне у нас. Це і соціальна відповідальність бізнесу, і екологічність виробництва, і орієнтація на якість товару та задоволення потреб споживачів, а не на швидке отримання прибутку та особисте збагачення. Як майбутній маркетолог, я не тільки змогла дослідити сам процес виробництва різних типів агропродукції, але й отримала можливість побачити особливості маркетингових стратегій компаній, упаковок продукції, реклами, тощо.
Як показує моя практика, люди за кордоном мало відрізняються від нас і межу ми маємо тільки в політичному і географічному сенсі. Кожен народ має свої особливості: як позитивні, так і негативні. Працюючи над своїми недоліками і зробивши акцент на свої переваги, Україна не тільки розвине свої передові галузі господарювання, але й зможе стати кращою і змусити світ вважати себе повноцінним і надійним партнером. Для усього цього лише необхідно щоб кожен громадянин доклав трохи зусиль, зробивши перший крок до свого майбутнього. І цим кроком для студентів може стати проходження закордонних стажувань.
Вікторія Агамірова, студент 3 курсу факультету маркетингу