*Текст подається мовою оригіналу
Дійсно, проблеми з Укрзалізницею не нові, і ще влітку більшість операторів ринку розуміли, що врожай буде рекордним і до нього залізниця не підготується. На це все «наклалась» ситуація зі зміною керівництва, проблемами з ремонтами локомотивів, вагонів і іншими поточними покращеннями інфраструктури. Як результат, знову прийшли до сезону не готові.
Проте критичні проблеми виникли саме в пік сезону перевезення, коли всі розпочали масовий збір основної зернової культури — кукурудзи. Так, за кілька місяців вартість оренди вагонів УЗ на торгах Prozorro злетіла з 500 грн до майже 6 000 грн (!) за вагон на добу.
Звісно, можна апелювати до того, що це все закони ринку, і самі вантажовідправники «розкрутили ціну до небес». Але ситуація насправді полягає в тому, що УЗ разом з учасниками ринку досі не вдалося випрацювати нормального планування.
Загадкою залишається також питання строку доставки вагонів. Якщо в попередні роки УЗ вдавалось досягти оборотності вагонів в 10 діб, то нині ми маємо 17-20 діб і більше, а вартість логістики сягає $60 за тонну.
Де-факто, виймаються немалі кошти з кишень с/г виробників і такі витрати на логістику зроблять нас неконкурентоспроможними на міжнародних ринках.
Без пошуку збалансованого підходу з боку УЗ все більша частина перевезень буде перенаправлятися на автодороги. І таке тимчасове зняття вершків з боку УЗ обернеться багатомільярдними збитками від руйнації новеньких автодоріг.
Роман Сластьон, генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»
Мнение автора может не совпадать с мнением редакции. Ответственность за цитаты, факты и цифры, приведенные в тексте, несет автор.