Проте, за існуючої глобальної та локальної економічної рецесії, бізнесу і самому потрібна допомога та upgrade: спеціалізація із акцентом на ефективність, диверсифікація каналів збуту, логістики, зберігання продукції тощо. Залежно від перебігу та тривалості пандемії, змінюватиметься кількість та якість гравців ринку — залишатимуться найсильніші, або ті, хто найліпше оптимізували процеси та витрати.
Для сільських громад, як ніколи важлива кооперація (горизонтальна та вертикальна) всіх суб'єктів господарювання, щоб підтримати економіку громади, задіяти наявні ресурси для її життєдіяльності. За існуючої ситуації, важливе «замикання» частини бізнесактивностей в межах певної території. А це питання побудови комунікацій, кооперації за наявності відповідних ідей. Приклади можна шукати як в Україні, так і за її межами.
Багато успішних кейсів у сільській місцевості Європи були досліджені новою європейською ініціативою RUBIZMO, за фінансування Шведського Інституту. Проєкт спрямований на виявлення життєво важливих компонентів розвитку підприємництва і успішних бізнес-моделей в сільській місцевості. Акумульовано досвід 11 країн Європи. Накопичені знання про фактори успіху для сільського підприємництва та моделі співробітництва, трансформовані RUBIZMO у чотири інструменти: бібліотеку успішних кейсів; інструменти підтримки трансформації бізнесу, співробітництва та навчання.
Інформація загальнодоступна. Аналіз таких найкращих практик буде представлено на Ваш розсуд. Пропоную розглянути один з успішних кейсів підприємництва в агро нижче.
Актуальним на тлі проблем із забезпеченням безперебійних поставок продовольства та порушення ланцюга «агровиробник-споживач», особливо коли мова йде про дрібного виробника — є приклад Франції щодо інтернет-платформи роздрібної торгівлі Panier Localу (Місцевий кошик). Аграрії та агропереобники скооперувалися та спільно фінансували створення колективного інтернетßресурсу у 2005 році, оскільки самотужки це було задорого. Після створення платформи, на старті надавалися лише послуги із підтримки програмного забезпечення агровиробникам, що реалізували продукцію за допомогою даного ресурсу. Проте, компанія отримувала прибутки від самого початку та постійно розвивалась, її функціонал також зростав. Зараз коло послуг розширилось. До веб-розробників долучилися спеціалісти з маркетингу та комунікацій, логістики та інші, які допомагають виробникам управляти бізнесом та каналами збуту.
За 15 років штат компанії зріс від однієї людини до десяти. Цей інструмент полегшує комерційне, логістичне та адміністративне управління короткими ланцюгами поставок понад 300 груп виробників, переробників, тощо. Це економить час та інші ресурси. Зважаючи на велику кількість учасників платформи, ціни за користування послугами прийнятні. Мало того, вони диференціюються залежно від розмірів господарства (обігу), є колективні або індивідуальні пакети послуг. Це дозволяє виробникам пропонувати кінцевим споживачам свіжі, місцеві, органічні товари за конкурентними цінами. Споживачі виграють на тому, що на одному ресурсі можуть замовити вичерпний асортимент місцевої продукції за прийнятними цінами. Крім того, скорочується коло посередників, виробники краще розуміють своїх споживачів через відслідковування та аналітику каналів збуту. А територіальне охоплення солідне!
Як результат, тільки у минулому році через платформу було реалізовано місцевої продукції на 76 млн євро. Понад 3 000 різних виробників локально замикають понад 300 коротких ланцюгів постачання. Платформа досить динамічна, загалом нею скористалися 40 тис. клієнтів.
В Україні у роздрібній торгівлі вектор на мережі та online. Агросектор не виключення. Якщо великі підприємства озброєні або озброюються web-інструментами та диверсифікують канали просування до споживача, то середньому та малому бізнесу це важко зробити самотужки. Крім того, це не так швидко робиться. Зараз спостерігається обмеження роботи продовольчих ринків задля дотримання епідеміологічних заходів під час пандемії.
За існуючих тенденцій у світі та Україні, тенденції переходу до орієнтованої на споживача модель збуту будуть посилюватися. Це обмежуватиме перспективи домогосподарств та невеликих фермерських господарств у збуті та, відповідно, виробництві товарної продукції. Зараз цей сегмент найбільш вразливий. Без виходу з тіні та кооперації ніяк виробництво не перетвориться на підприємництво.
Валентина Кропивко, аналітик асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»
Мнение автора может не совпадать с мнением редакции. Ответственность за цитаты, факты и цифры, приведенные в тексте, несет автор.