* Текст подається мовою оригіналу
«Глобально» обидва законопроєкти направлені на боротьбу з «перегрузами».
Якщо дивитися більш по суті, то вводяться поняття «вантажовідправник», вносяться зміни, що стосуються: перевірок на контрольно-зважувальних пунктах, відповідальності суб'єктів, створення реєстру ТТН і порядку їх заповнення тощо.
А оскільки перевезення вантажів є важливою складовою процесів в агросекторі, це напряму впливає на діяльність аграріїв та зачіпає їхні інтереси.
Звичайно, в законопроєктах є хороші речі, — для прикладу, обов'язкові фото та відеофіксація всіх дій інспекторів. Проте є АЛЕ.
Законопроєктами передбачено наступні зміни:
В ст.48 ЗУ «Про автомобільний транспорт» пропонується внести зміни, якими передбачено, що при оформленні ТТН вантажовідправник повинен вказати ряд реквізитів, зокрема: «транспортний засіб… його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто». Простими словами — вказати повну вагу вантажівки, якою ви відправляєте свій вантаж.
Але виникає декілька питань, а що робити з насипним вантажем, як то, наприклад, зерно? А якщо це зерно везуть з поля, а в полі вагів немає, щоб вказати правильну масу?
І тут одразу наступні зміни в законопроєкті: не внесли в ТТН інформації про вагу — штраф 17 тис. грн, вказали недостовірні дані — штраф 34 тис. грн, і в якості «приємного бонусу», якщо ви порушили вагові норми встановлені правилами проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів хоча б на 2% (включно) — тримай ще штраф на 1700 грн (і так до 54 тис. грн, якщо ви вирішили порушити норми аж на 30%).
Вищезазначені зміни вдарять в першу чергу по аграріях. Бо коли зібране зерно з поля завантажується на транспорт для доставки до найближчого місця зберігання, то немає можливості з точністю дізнатися вагу. В більшості випадків завантаження здійснюється прямо посеред поля. Через це можливі відхилення, які спричинені неможливістю в польових умовах точно визначити повну вагу вантажівки і, відповідно, вказати точну цифру в ТТН.
Зазвичай відхилення не перевищує 5%, тобто знаходиться в межах тієї похибки, яка передбачена діючим законодавством.
Та в разі прийняття в тій редакції законопроєктів, яка є зараз, фактично кожний виїзд з поля вантажівки з зерном буде порушенням і приводом виписати аграріям штраф за незаповнену ТТН, чи вказану неточну вагу, або перегруз на 2% через те, що на кожному полі вашого підприємства відсутні ваги.
Що, в свою чергу, запропоновано, аби уникнути цієї ситуації?
В ЗПУ №3742 в змінах до статті 48, слід передбачити, що: «вага зазначається за наявності технічних засобів зважування в пункті навантаження».
В ЗПУ №3743 запропоновано внести примітки до статті 132-2 КУпАП «Порушення при внесенні відомостей в ТТН…» передбачивши, що стаття не застосовується у разі вивезення вантажів з місця вирощування/виробництва, де немає технічної можливості точно визначити вагу, але за умови, що таке перевищення не більше 5% від встановлених законодавством вагових норм.
І в обох законопроєктах необхідно прибрати норми, якими передбачається штрафи за перевищення вагових норм в 2%, а натомість залишити в дії чинну норму про допустимі 5%.
Звичайно, ідея законопроєктів є правильною, та і вже неодноразово піднімалося питання боротьби з перегрузами. Але доволі часто при написанні змін до законодавства не враховується практична сторона чи особливості певних галузей економіки, для яких перевезення вантажів є одним із ключових процесів. І на виході, можемо отримати зворотній ефект — коли замість намагання впорядкувати ситуацію на ринку і боротьби зі злісними порушника, просто заженемо всі перевезення в «тінь».
Олег Нестеров, координатор комітету з техніки асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»
Мнение автора может не совпадать с мнением редакции. Ответственность за цитаты, факты и цифры, приведенные в тексте, несет автор.