* Текст подається мовою оригіналу
Слід зазначити, що окремі положення, розроблені і запропоновані народним депутатам були враховані:
- враховано правку, яка перешкоджає тотальному копіюванню чи скануванню документів на перевезення вантажів під час рейдових перевірок інспекторами Укртрансбезпеки, — це дозволено лише у випадках коли виявлено порушення законодавства щодо габаритно-вагових перевезень;
- враховано правку про настання відповідальності за «перегруз» у випадку, якщо перевищено допустимі вагові параметри більше ніж на 5% (в початковій редакції було до 2%, 2-5% і т.д., тобто навіть за похибку в 100 кг був би штраф від 1700 грн і вище), — цим фактично залишили діючу норму Закону України «Про автомобільний транспорт».
Це великий плюс, що врахувались пропозиції на застосування штрафів при «перегрузі» від 5%, адже це дозволяє уникнути тотального терору вантажоперевізників та корупційних проявів, оскільки перевищення на 2% — це по суті величина похибки.
Але на цьому весь позитив і закінчився. Народні депутати не підтримали ряд правок, які можуть вплинути на роботу агросектору, особливо, в поєднанні з законопроектом №3743 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю». Тепер детальніше.
1. Однією з правок до ЗПУ №3742 пропонувалося, що вага в ТТН при вивезення продукції з місць виробництва/вирощування зазначається за наявності засобів зважування.
Перед тим, як продовжити, слід наголосити, що дана правка пропонувалася з огляду на зміни, зазначені в статті 132-2 проекту Закону №3743, які передбачають, що: «Внесення (зазначення) недостовірних відомостей про масу або габарити вантажу в ТТН…., що не відповідає фактичним, який перевозиться та перевищує допустимі габаритні або вагові параметри …., тягне за собою штраф — 2000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян».
Простіше кажучи, невірно вказана вага в ТТН — штраф 34 тис. грн.
Тут повертаємося до аграрного сектору — завантаження здебільшого відбувається на елеваторах/складах або на полі під час збирання врожаю. Якщо на елеваторах чи складах наявність зважувальних засобів для автомобілів доволі логічна (можливо не всі ними забезпечені, але принаймні наявність такого обладнання біля складів і елеваторів виглядає більш доцільним), то щодо вагів на полях в період збирання врожаю виникає питання. Зараз здебільшого при вивезенні врожаю з поля до найближчого місця зберігання, в ТТН в пункт «вага» вказується «насипом», бо немає можливості зважити зерно посеред поля під час збиральної кампанії.
І тепер дивимося на законопроекти №3742 і №3743 в зв'язці. В законопроекті №3742 зазначено, що в ТТН повинна бути вказана точна вага, і тут навряд підійде зазначення «насипом» чи ігнорування даного пункту. В законопроекті №3743 вказано, що за недостовірні відомості про масу вантажу в ТТН при перевищені допустимих норм — штраф 2000 неоподаткованих мінімумів. У випадку аграріїв, вага при вивезенні врожаю в апріорі не може бути вказана вірною, бо повертаємося до того, що не ставлять в полі ваги для зважування, а написати «від 20 до 24 тонн» навряд підійде.
І тепер «найвеселіше» — якщо за фактичний перегруз (той що передбачений в ЗПУ №3742) штраф від 8500 до 51 тис. грн, то за помилку в ТТН (згідно проекту №3743) — 34 тис. грн. І якщо у випадку перегрузу, відповідальність настає при порушенні нормативів від 5% і більше, то в ТТН при перевищені допустимих норм — навіть при перевищен 1% (менше ніж на тонну) і незрозуміло як будуть реагувати інспектори, якщо дані по вазі будуть відсутні в ТТН взагалі.
Звичайно, можна сказати, що є бункера-перевантажувачі з датчиками, мобільні ваги і т.д., і загалом проблеми немає, але для цього аграрію їх потрібно придбати. Наразі бункера-перевантажувачі в середньому коштують по $30-33 тис. за одиницю (ціна коливається в залежності від розмірів, оснащення і т.д.), мобільні ваги — це теж в районі 80-100 тис. грн за комплект, а також плюс оплата фахівців, які це все буде обслуговувати, і необхідно буде ще пошукати майданчики з рівною місцевість на виїзді з поля для розміщення цих мобільних вагів. І це при тому, що збір врожаю у підприємства може відбуватися в декількох точках одночасно.
2. Відхилено правку щодо вступу в дію Закону через 6 місяців (орієнтовно в грудні 2021 року). В поточній редакції проголосованого законопроекту №3742 визначено, що він вступить в дію через 3 місяці після офіційного опублікування. Логіка даної норми доволі проста — не вводити нове регулювання посеред сезону, коли будуть збирати врожай і вивозити його з полів, чи відправляти на елеватори або порти. Тобто, надання перехідного періоду, упродовж якого товаровідправники та перевізники змогли б підготуватися до нових законодавчих змін, врахувати їх при формуванні тарифів, документообігу, провести відповідні інструктажі для персоналу тощо.
І виходячи з прийнятої дати вступу Закону в дію (орієнтовно кінець вересня-початок жовтня, коли будуть збирати і перевозити кукурудзу та соняшник), зміни в регулюванні відбудуться прямо посеред сезону, і залишається відкритим питання, — як це вплине на тарифну складову при перевезенні.
Загалом ідея боротьби з «перегрузами» є правильної та необхідною, враховуючи скільки коштів платників податків використовується на дорожню інфраструктуру. Але у влади поки не складається з урахуванням практичних аспектів роботи бізнесу під час впровадження таких законодавчих ініціатив. Як результат, створюються додаткові проблемні питання для бізнесу, про які неодноразово наголошувалось.
Олег Нестеров, координатор комітету з техніки асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»
Мнение автора может не совпадать с мнением редакции. Ответственность за цитаты, факты и цифры, приведенные в тексте, несет автор.