Від ідеї до реалізації: шлях українського крафтяра через лабіринт викликів

30 вересня 2023, 07:00 3050
Дарина Дячок

Зараз крафтові продукти завойовують все більше прихильників завдяки своїй унікальності, якості та екологічності. Однак шлях від ідеї до стабільного успішного бізнесу часто буває вкритий численними викликами.

Працюючи із крафтовими виробниками на маркеплейсі «Товариство Крафту», я мала змогу почути чимало історій українських виробників, якими хочу поділитися. 

Етап 1: Ідея та Планування

Кожен крафтовий бізнес починається з ідеї. Вона може з'явитись раптово, або бути навпаки результатом довгих роздумів чи навіть відгуком на конкретну потребу ринку. Але незалежно від того, як саме вона виникла, важливо зрозуміти, що ідея — це найважливіший перший крок на шляху до створення успішного крафтового бізнесу. 

Одне із виробництв, що є на «Товаристві Крафту», — сімейна сироварня «Тирсіник», здається, поєднала всі три варіанти появи ідеї. Справа стартувала незадовго після початку повномасштабного вторгнення. Юлія та Василь Тирсіники, засновники бренду, в перші дні великої війни виїхали з Італії, щоб допомагати українцям. Вони організовували збір та доставку допомоги з Італії до України, однак коли потік гуманітарної допомоги суттєво зменшився, подружжя почало думати, чим займатись, щоб і далі приносити користь.

«Нам потрібно було за щось жити, а також допомагати військовим. Тоді ми згадали про наші давні плани варити сири. Якщо не зараз, то коли?!» — говорить Юлія, яка з чоловіком уже давно мріяла про власну сироварню.

За словами Юлії Тирсіник, на початку найбільшим викликом було знайти сировину. «Ми потребували багато якісного молока. На той час у селі було уже декілька сироварень, тож нам потрібно було зрозуміти, як заохотити людей продавати молоко саме нам, оскільки було упередження, що ми скоро повернемось назад до Італії. Проблему вдалось вирішити завдяки нашим дописам у соцмережах, а також сарафанному радіо», — зазначає виробник.

Коли ж питання сировини було вирішено, сироварня почала роботу — Юлія активно вела сторінки в Інстаграмі та Фейсбуці, розповідаючи про їхню продукцію і ділячись своїм життям. Це знайшло потужний відгук. «Ми не очікували, що буде така підтримка! Я вимушена була відмовляти покупцям, оскільки нам просто не вистачало молока для виробництва більших партій. Наші сири їхали військовим, а також у різні міста по всій Україні. На отримані кошти ми купували для ЗСУ те, що було необхідно. Завдяки цьому я почала відчувати, що я на своєму місці. Цього у мене не було всі 10 років, поки я жила в Італії», — ділиться Юлія. 

Кожен із викликів вимагає індивідуального підходу, але з правильного планування та ресурсів їх можна подолати. Зараз сироварня «Тирсіник» активно продає сири, віддає частину заробітку на потреби українських військових, а також будує власну невелику сироварню, масштабуючи бізнес.

«Наші хлопці відвойовують українську землю, щоб ми тут ґаздували, а не виїжджали до інших країн. Це найкращий стимул, аби жити найкращий і найповніший варіант свого життя», — переконана Юлія.

Етап 2: Запуск

Запуск першого продукту — це критичний момент для будь-якого бізнесу. За статистикою, близько 42% підприємців не досягають успіху через відсутність ринкового попиту на їхній продукт. Тому важливо не тільки виробляти якісні товари, але і правильно апробувати їх на ринку.

Засновниця бренду HoneyTime Наталія Огнівчук так поставилась до цього завдання: «Я вважаю, що найголовніше в підприємництві — це бачення, відчуття та унікальність продукту. Ринок великий, і ти маєш придумати щоразу щось настільки класне, що захопило б клієнтів. І головне, треба відчути той запит, пережити і правильно передати його через екран».

Основним сегментом, у якому працює HoneyTime, є подарункові набори. До кожного свята команда створює тематичні подарунки, які зацікавили б клієнтів і порадували кінцевих отримувачів. «Наша особливість — максимально індивідуальний підхід. Ми враховуємо усі побажання та деталі, які клієнт хотів би додати до подарунка. До прикладу, ми завжди готові підібрати колір стрічки та листівку, написати на ній відповідні слова. Тому клієнти залишаються задоволені та пишуть гарні відгуки про нашу роботу», — зазначає Наталія. 

Найбільшим викликом для команди HoneyTime було знайти надійних постачальників сировини. До прикладу, горішки мали відповідати вимогам за хрумкістю, калібром, бланшем тощо. Тому команда протягом пів року тестувала продукцію різних дилерів, шукаючи кращі варіанти.

«Процес пошуку постачальників — безпереревний, — зазначає засновниця бренду. — Навіть зараз, маючи партнерів, ми продовжуємо вдосконалюватися, розробляти нові рецептури і відповідно напрацьовуємо нові контакти постачальників».

Запуск нового продукту завжди супроводжується викликами, але з правильним підходом та стратегією, ви можете мінімізувати ризики та збільшити шанси на успіх. Першим продуктом HoneyTime був набір із двох баночок натурального меду та мікс горішків з медом. Унікальності досягли за рахунок паковання і подачі. Спочатку новий продукт пропонували на тестування друзям, знайомим, друзям друзів. Щойно отримали зворотній звʼязок, побачили, що є попит, команда почала вигадувати нові рецептури. 

Зараз в асортименті HoneyTime є 30 продуктів, з яких команда створює смачні та корисні подарункові бокси. Наталя зазначає: «Я — перфекціоністка, і мені важливо, щоб все було зроблено згідно з планом та якісно. Однак коли стараєшся зробити все максимально досконало, викликів зустрічаєш щоразу більше. Але це новий досвід. Наш улюблений девіз у роботі: «Проблем — немає, є завдання для вирішення». Загалом любов до справи, до команди компенсує все і додає сили рухатися далі, незважаючи ні на що!».

Етап 3: Ріст і Стабільність

Після успішного запуску першого продукту наступним кроком є перехід бізнесу на стабільний ріст. Сюди можна зарахувати і розширення асортименту, і вхід на нові ринки, або навіть масштабування виробництва. За статистикою, компанії, які розширюють свій асортимент, можуть збільшити прибуток на 30%.

Чудовим прикладом росту та розвитку є історія ще одної справи — виробника крафтового шоколаду LEOPOL. Почалось усе доволі скромно. У 2017 році після шести невдалих спроб започаткувати свою справу засновник бренду Сергій Данчишин купив три форми для шоколаду і декілька кілограмів сировини. Так, на невеликій кухні орендованої квартири були залиті перші 30 плиток шоколаду LEOPOL. Гроші на цю першу партію шоколаду дала мама Сергія. «Мама продала корову і подарувала мені пару тисяч гривень та сказала: «Тре, знач тре», — згадує підприємець.

За ці 6 років бізнес потужно виріс, і тепер продукцію бренду ви можете придбати у «Сільпо», MauDau, Rozetka, «Товаристві Крафту» і не лише. В асортименті бренду є 15 видів шоколаду з різними інгредієнтами, батончики, драже, шоколадні пасти. Також особливістю бренду є те, що вони виготовляють плитки як із шоколаду, так і з керобу, а також мають велику кількість позицій без цукру.

«Завдяки невпинній праці, вірі у себе і підтримці близьких на сьогоднішній день наше виробництво знаходиться у великому приміщенні, яке сплановане за сиситемою НАССР, а продукцію бренду LEOPOL можна придбати у всіх областях України. Зупинятись на цьому ми не збираємось — попереду ще багато планів і нових проєктів», — ділиться своєю візією Сергій.

Дарина Дячок, засновниця платформи «Товариство крафту», де зібрані бренди фермерських та крафтових продуктів 

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.