Зерновикам потрібно шукати альтернативу залізничним перевезенням

25 лютого 2019, 09:00 3508

Вантажообіг «Укрзалізниці» падає, починаючи з 2013 року, і в минулому році знизився на 4%. В умовах, коли залізничними перевезеннями перевозиться все менше, але при цьому проблем виникає все більше, зерновикам потрібно шукати інші види транспорту для перевезень, і в цьому питанні може допомогти річковий транспорт.

Про це розповів директор програми «Інфраструктура майбутнього» аналітичного центру «Український інститут майбутнього» Володимир Шульмейстер.

«Серед викликів, які мають залізничні перевезення на сьогоднішній момент, — неправильна система тарифоутворення. Ще в 50-х роках у собівартість товару закладалася транспортна складова для кожного виду товару. І чим дорожче був товар, тим більше була транспортна складова. Ця логіка існує до цих пір.

Тепер виходить, що перевезення руди в 2,5 рази дешевше, ніж перевезення готової продукції зі сталі. Це веде до того, що бізнесу вигідніше перевозити сировину, а не перероблені товари. Тому Україна досі залишається експортером сировини», — розповідає Володимир Шульмейстер.

За його словами, поки це не зміниться на прийняті світові стандарти — враховувати тонни і кілометри, неважливо, який вантаж, Україна буде і далі вважатися сировинною країною.

«Другий виклик — дефіцит вагонів, який за нашими прогнозами в 2019-2021 роках складе 35-48 тис. вагонів. Парк «Укрзалізниці» буде зменшуватись, а приватний парк — збільшуватиметься. Також буде рости дефіцит тяги. Оскільки від всіх озвучених планів «Укрзалізниця» катастрофічно відстає», — розповідає Володимир Шульмейстер.

До того ж, за його словами, на сьогодні 40% залізничних колій потребують термінового ремонту, а в 2025 році ця цифра збільшиться до 65%, що призведе до значного зменшення швидкості.

«Якщо подивитися рейтинг за станом інфраструктури, то Україна в 2014-2015 рр. була на 25 місці в світі, в 2016 році займала 28 місце, у 2017 році — 34, а зараз — 37 місце. За останні три роки Україна втратила 12 позицій. Але обмеження, які є сьогодні по тарифу, не дозволяють «Укрзалізниці» накопичити гроші, для того щоб інвестувати їх в інфраструктуру. А в найближчі 11 років, тобто до 2030 року, потрібно інвестувати в залізницю «Укрзалізниці» $30 млрд, і це приблизно $3 млрд щороку. Також до 2030 року потреба у вагонах становитиме 150 тис. вагонів і 2 тис. локомотивів», — зазначає Володимир Шульмейстер.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua