Кооперативам слід дивитися на власну продукцію очима клієнта

22 серпня 2018, 08:28 2095

Україні зараз вкрай необхідна кооперація, яка, на жаль, сьогодні в сумному стані.

Таку думку висловила президент асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна.

«Коли фермери кооперуються, починає формуватися бізнес іншого масштабу і складності, це необхідний саморозвиток для учасників об'єднання. Споживач не дурний, якщо він платить більше, то розуміє за що саме, просте об'єднання товарних партій без зміни якості, сервісу, пропозиції продуктів, нічого не дасть. Максимум, на що ви можете розраховувати, — добавка до вартості на логістичні витрати та збір», — пояснює вона.

Але якщо підвищити якість, запропонувати різні продукти (навіть просто в різній упаковці), знайти кількох нових клієнтів, на думку експерта, ціна буде іншою.

«Треба дивитися на власну продукцію очима клієнта. Є три складові, які формують товарний ринок: потреба клієнта в товарі, його спроможність і бажання його придбати», — додає Кухтіна.

Вона пояснює, що додаткові витрати, такі як, наприклад, холодильник, треба утримувати, сплачувати за електрику, держава на всі 100% не допоможе.

«Отже, треба скинутися на той холодильник, найняти спеціалістів, які його будуть обслуговувати. Люди в нас часто думають: ось ми зараз скооперуємося і на тому ж рівні витрат будемо заробляти більше. Кооператив — це певна інвестиція, спільний бізнес, він повинен заробляти гроші для своїх членів, але якщо ви дивитеся на кооператив, як на об'єднання, то це, скоріше, соціальний проект, а не бізнес»,— підкреслила Кухтіна.

Вона зазначила, якщо мова йде про другий випадок, то, може, простіше людям виділити якусь соціальну допомогу, і це обійдеться дешевше, ніж інвестувати великі гроші в заморозку, охолодження, переробку для кооперативу, який випускатиме товар поганої якості, що не матиме збуту.

«Річ у тім, що для більшості одноосібників ягоди не є джерелом основного прибутку, відповідно люди не готові докладати зусиль для підвищення ефективності свого виробництва», — уточнила експерт.

Кухтіна зазначила, что в Україні немає зразкового кооперативу, в якому все було б супер, у всіх є свої плюси й мінуси.  

«Є підручники щодо створення кооперативів, написані різними проектами та авторами. Відкриваєш такий і одразу починаєш читати нормативну базу: як його зареєструвати і так далі. На мій погляд, реєстрація кооперативу — це крок номер чотири або й п'ять. Треба зібратися і зрозуміти, навіщо вам це потрібно, що ви від цього хочете одержати. Можна об'єднатися для того, щоб дешевше купити, чи продати, а якщо продати, то кому, і як це ми будемо робити, скільки нам за це заплатять. Чи зможете ви запропонувати новий високоякісний продукт, за яким вишикується черга?» — зазначила вона.

Експерт підкреслила, що спочатку треба визначити правила гри в кооперативі, хто за що відповідає, треба винаймати людей чи самим працювати, тому що це теж забирає багато часу, бо непросто виконувати якісь загальні функції, маючи свою ферму.

«Слід визначитися, кого ми приймаємо, а кого ні, що будемо робити, які внески, бо фінансова участь обов'язкова. І так далі. А вже потім треба займатися реєстрацією. А так в нас є багато зареєстрованих кооперативів, які не ведуть ніякої діяльності.

Також в Україні часто створюють кооперативи згори вниз, мовляв, давайте об'єднаємо одноосібників. А потім ці кооперативи занепадають, як тільки закінчується підтримка».


AgroPortal.ua за матеріалами «Інфоіндустрії»