logo

Особистий погляд

Світ не буде колишнім: як коронавірус видозмінює бізнес

Світ не буде колишнім: як коронавірус видозмінює бізнес

Особистий погляд 06 квітня 2020. 06:47 3730

Деякі зі змін, які сьогодні торкнулися бізнесу, — короткочасна реакція на кризу. Все повернеться в звичне русло після перемоги над коронавірусом. Однак не виключено, що деякі зміни залишаться, створивши основу для довгострокових інновацій, і будуть диктувати умови ведення бізнесу на багато років уперед.

Невеликі виробники в усьому світі через пандемію COVID-19 та карантин втратили ринки збуту своєї продукції. Кожен із них сьогодні вимушений шукати новий шлях до споживача. Наприклад, в Італії малі винороби та сировари, які раніше збували все вироблене через HoReCa, сьогодні об’єднуються і формують спільні кошики з різними продуктами від різних виробників із доставкою додому. Хоч це коштує недешево, але попит — шалений.

AgroPortal.ua вирішив поцікавитися, як виживають у нинішній ситуації українські виробники, та до появи яких видів бізнесу спровокував їх коронавірус.  

Доставляючи емоції: у Києві запрацювала «Вітамінна коробка» від фермерів

В Україні вже тиждень як з’явився новий проєкт «Вітамінна коробка». Це свіжі овочі, зелень та інші продукти зі щоденною адресною доставкою по Києву, а також службами доставки — у інші регіони. Постачальниками для «Вітамінної коробки» стали 18 фермерів з усіх регіонів країни. Мета проєкту — допомогти вижити фермерам, які в умовах карантину залишились без звичних каналів збуту, і популяризувати вітчизняний продукт.

Співзасновниця «Вітамінної коробки» Анна Морозова розповідає, що сама ідея виникла задовго до карантину і пандемії коронавірусу, а нинішня ситуація просто стала поштовхом для її реалізації. Вона не з чуток знає, як важко просувати продукти, адже і сама вже декілька років поспіль займається фермерством.

«Логічно було започаткувати подібний проєкт. Незважаючи на карантин, зелень і овочі ростуть, а каналів реалізації в нинішній ситуації значно поменшало. Ще в минулому році я планувала зробити «Органічний кошик». Хоча подібний проєкт працював, але ця ідея мені дуже імпонувала. Декілька місяців тому я згадала цю задумку і нещодавно поділилася нею із Наталією Гордійчук, тож ми вирішили спробувати і зробити подібний проєкт, але з адресною доставкою», — розповідає Анна Морозова. Від прийняття рішення до старту минуло лише два дні — за цей час був запущений сайт, велися перемовини з фермерами про обсяги та постачання продукції, налагоджувалася логістика.

«При виборі постачальників ми відразу орієнтувалися на роботу з фермерами з південних областей України, які є учасниками Українського проєкту бізнес-розвитку плодоовочівництва UHBDP. Ці виробники відразу навчені правильній побудові постачального ланцюжку — від вирощування і до реалізації. Знають, як правильно фасувати і відбирати продукти, пакувати, тобто забезпечують потрібну якість», – розповідає Анна Морозова.

Засновники проєкту запевняють, що кількість постачальників і пропозиція дозволять щотижня змінювати вміст коробки. «Приміром, 6 квітня до набору додамо, окрім зелені та салатів, тепличні помідори, а дезінфікуючий засіб, який додавався бонусом у минулому боксі, замінить захисна маска», — коментує Морозова.

Також на сайті «Вітамінної коробки» та сторінці у Facebook незабаром опублікують повний перелік постачальників продукції, щоб споживачі розуміли, скільки людей залучено до цього проєкту.

«В бізнесі є два слова — довіра та відповідальність. Спочатку потрібно повірити і довіритись справі, а потім виконати зобов’язання: з боку виробників — щодо якості та кількості, з боку реалізаторів — щодо продажів і оплати», — каже Анна Морозова.

Вона не приховує, що на старті всьому доводиться вчиться на ходу — правильно фасувати зелень, щоб вона довше зберігалася, вивчати місто для швидкої доставки клієнтам, встигати відповідати на замовлення і контролювати обсяги.

Але більше за все, за її словами, надихає захоплення людей, які отримують придбану ними «Вітамінну коробку»: «Ми доставляємо позитивні емоції від українських виробників до споживачів». Хочете переконатись?

 

Плодово-ягідний ярмарок online

Через поширення коронавірусу плодово-ягідний бізнес мусить працювати в доволі незвичних для себе умовах, які є більш жорсткими і вимагають гнучкості та швидкої реакції на постійні зміни. Втративши оптові та міські ринки, HoReCa як канали реалізації виробленої продукції, всі виробники перейшли на продажі onlіne. 

Так, у Viber з’явилася окрема група «Овочі КДЗП», яка об’єднує вже майже 2 тис. виробників і покупців, у Facebook — група «Плодово-ягідний ярмарок»,  і таких об’єднань, які допомагають реалізації, стало набагато більше.

Президент асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна підтверджує, що наразі можна констатувати збільшення попиту на онлайн-платформи з торгівлі свіжою, замороженою продукцією та матеріально-технічними ресурсами в умовах закриття оптових ринків і труднощів з іншими каналами збуту. 

«Ми розуміємо, що в умовах закритих оптових ринків дрібні виробники опиняються у дуже складному становищі, оскільки вони, фактично, втрачають головну площадку для торгівлі. Наша задача як галузевої асоціації — зробити все можливе, щоб допомогти гравцям сектору адаптуватися до реалій сьогодення, бути в ритмі подій та тримати руку на пульсі. Враховуючи це, ми в асоціації «Ягідництво України» вирішили створити групу у Facebook «Плодово-ягідний ярмарок» як онлайн-майданчик для торгівлі», — розповідає Ірина Кухтіна. 

Долучитися до цієї ініціативи може кожен учасник ринку — як великі виробники, які пропонують гуртові партії, так і невеличкі господарства, що пропонують ягоду невеликими партіями і навіть у роздріб.

«Щодо нових проєктів, то наші плани залишаються доволі амбітними. Ми вже активно плануємо наші нові заходи, адже віримо, що карантин закінчиться, криза мине, і ми знову зустрінемося на конференціях. Крім того, ми не лишаємося осторонь ситуації, що склалася: слідкуємо за перебігом подій, долучаємо до консультацій компаній, які входять до асоціації «Ягідництво України», провідних експертів у різних сферах, співпрацюємо з профільними відомствами та урядовими організаціями. Отже ще раз закликаю всіх гравців ринку долучатися до наших ініціатив, приєднуватися та консолідуватися!» — зазначає Ірина Кухтіна.

Равликова ферма без туристів

На равликовій фермі «Західний равлик» робота триває повним ходом, адже навіть COVID-19 не під силу відмінити фермерський процес — від запліднення до інкубації.

«Сьогодні справляємося власними силами та залучаємо близьких родичів, оскільки наймані працівники, які працювали до введення карантинного режиму, вимушені були взяти відпустку по догляду за дітьми та задля власної безпеки. І якщо технологічні роботи на равликовій фермі, утримання, відновлення поголів’я проходять фактично без змін, то стосовно туризму, звісно, зараз все зупинилося. Для нас це проблематично, адже ми вже вийшли на той рівень, коли туризм та екскурсії на ферму стали значною фінансовою часткою для нашого господарства», — розповідає співвласниця ферми «Західний равлик» Ірина Юськевич.

За її словами, графік відвідування равликової ферми складається на кілька місяців уперед, тому довелося повернути всі проплачені наперед кошти за екскурсії.

«Стосовно продажу готової продукції працюємо з доставкою «Новою Поштою» та реалізовуємо з ферми, при цьому жорстко дотримуючись норм, встановлених відповідними органами. Також об'єднуємося з усіма можливими групами — «Купуй Галицьке», «Я — фермер» та іншими об’єднаннями виробників різної продукції», — ділиться досвідом Ірина Юськевич.

Каже, що фермери регіону дуже вдячні управлінню АПК та Управлінню туризму та курортів ЛОДА за підтримку у вигляді поширення інформації про їхні фермерські господарства.

Виробники органіки очікують на зниження попиту

Сьогодні компанія «Галекс-Агро», яка випускає органічну молочну і м’ясну продукцію, яйця та бакалію, не має власного інтернет-магазину, але враховуючи події, вже три компанії звернулися з пропозицією приймати замовлення та здійснювати доставку їхньої продукції по великим містам.

«Для замовлення буде доступна повна лінійка нашої продукції, а це — 30 видів молочної продукції, 45 позицій ковбасних виробів, яйця, 15 позицій бакалії. Тому тільки нашими продуктами можна сформувати весь необхідний кошик», — розповідає директор ТМ «Органік Мілк» та «Organic Meat» Олена Стретович.

Але, за її словами, вже на початку літа попит на органічну продукцію почне знижуватися.

«Оскільки продукти, які ми виробляємо, входять до кошику необхідних продуктів харчування, три тижні тому ми відчули значне збільшення замовлення та зростання попиту. Спочатку ми зраділи цьому, але я, як керівник зі значним досвідом, розумію, що після припинення хаосу мине декілька тижнів, і в людей почнуть закінчуватися кошти. Середній клас, який постійно купував органічну продукцію, почне рахувати гроші, економити та переходити на дешевші продукти», — розповідає Олена Стретович.

Також вона звертає увагу, що через карантин та обмеження контактування у великих містах, дітей почнуть максимально відправляти в села. А оскільки цільові покупці органічної продукції знаходяться у великих містах, то після того, як діти роз’їдуться, попит на продукти в містах буде падати. Олена Стретович прогнозує, що ще під час великодніх і травневих свят попит триматиметься, а потім виробники продуктів харчування, і не лише органічних, відчують проблеми. 

«Ми зараз не дуже орієнтовані на експорт, але є великий попит і багато ринків, які хочуть отримувати нашу продукцію. Якщо ситуація з авіаперевезеннями не буде гірша, то ми частину продукції, при спаді попиту на неї в Україні в літні місяці, направимо на експорт. За таких умов ми зможемо збалансувати своє виробництво і цей період протриматися», — ділиться планами Олена Стретович.

Сировари перейшли на сири щоденного споживання

«Львівська сироварня «Джерсей», де виробляється близько 40 позицій молочної продукції — вершки, масло, йогурти, молоді та витримані сири, сьогодні працює майже у повному обсязі. Єдине, що змінилося, — в основному виробляються сири щоденного споживання.

Свою продукцію сироварня «Джерсей» реалізовує у торговельній мережі «Сільпо», а саме в «Лавці традицій», у власному магазині та деяких інших магазинах.

Онлайн-замовлення теж працює через інтернет-крамницю «Сирні мандри» та кейтерингову фірму.

Для виробників меду нинішня криза стала викликом

В компанії «Медові брати» (Honey Brothers) одним із основних каналів збуту меду до цього часу була HoReCa. За словами співвласника бренду Дмитра Кушніра, від початку впровадження карантину продажі впали відчутно, хоча на початку кризи спостерігався певний ріст попиту від приватних покупців.  

«Працюємо у більш-менш звичному режимі. Щоправда, зараз продажі впали, тому що мед не є продуктом першої необхідності, на жаль, а мав би бути. То, використовуємо кризу для переоцінки цінностей і пошуку нових можливостей для розвитку. Кооперація — один зі шляхів, над якими працюємо. Також готуємо новий сезон, в якому маємо намір вийти на новий рівень виробництва та дистрибуції. Загалом криза для нас — виклик, який треба прийняти. Тому ми не сидимо склавши руки, а працюємо вдвічі, або і втричі більше, ніж у звичайний час», — зазначає Дмитро Кушнір.

Як показує практика, зараз усі сервіси доставки просто перезавантажені, і вам пощастить, якщо ви випадково «упіймаєте» вільний слот. З такими темпами, якщо карантин буде продовжено, просто може не вистачити водіїв, щоб повністю закрити потреби онлайн-торгівлі. Отож, так можемо дожитись до використання для доставки безпілотних автомобілів і дронів. І водночас у найбільших торговельних майданчиків Amazon та Alibaba з’явиться чимало конкурентів. Але то вже зовсім інша історія…


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua


Ключові новини аграрного ринку в Telegram

Новини

Показати все

Блоги