Про зміни в структурі українського експорту та досягнення лідерів АПК на світових ринках розповіли фахівці галузі в межах спецпроекту LIGA.net.
На думку експертів, українські аграрії змогли підсилити свої експортні позиції та зробити АПК локомотивом економіки завдяки продуктовим ембарго з боку Росії. Внаслідок торгових війн виробники продуктів харчування були змушені шукати нові ринки збуту.
«Враховуючи, що споживчий попит на продукти харчування більш жвавий, ніж на чорні та кольорові метали, і знайти нових покупців простіше, українські експортери продукції АПК змогли досить швидко диверсифікувати поставки і замінити втрачений ринок Росії та країн СНД експортом у країни Європи й Азії», — пояснює зростання АПК експерт аграрних ринків асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Дарія Гриценко.
Згідно зі статистикою, з 2012 до 2018 року загальний експорт товарів з України в середньому щорічно просідав на 4,5%, водночас експорт продукції АПК щорічно зростав у середньому на 1,1%.
При цьому фахівці зазначають, що левову частку експорту дотепер формують сировинні товари, тоді як додана вартість продуктів переробки — соняшникової олії, м'яса птиці — у рази вища, ніж, наприклад, у зерна.
«Зараз основною статтею експорту є зернові. У міру зростання агросектору й за умови відкриття ринку землі збільшуватиметься ступінь переробки та доданої вартості в галузі. Це ще більше валютної виручки, нових робочих місць і надходжень від податків», — говорить заступник виконавчого директора Центру економічної стратегії Дмитро Яблоновський.
Яблоновський наголошує, що аграрний експорт – це експорт зі зростаючою доданою вартістю. Тому вже кілька років найбільші агрохолдинги України йдуть шляхом нарощування виробництва експортної продукції з високою доданою вартістю. У результаті підвищуються стандарти якості продуктів, розвиваються суміжні галузі та забезпечується надходження іноземної валюти.
Так, за останні роки українські виробники соняшникової олії зуміли налагодити експорт більш ніж у 120 країн і вийти на 1 місце у світі. Cеред експортерів-лідерів компанії «Кернел-Трейд», «Каргілл», «Сантрейд», Миронівський завод з виробництва круп і комбікормів (входить до Групи МХП), «Дельта Вілмар СНД». Найбільше української олії споживають в ЄС, Індії та Китаї.
Водночас виробники курятини зробили прорив на світові ринки, українське м'ясо продається практично на всіх континентах — від Нідерландів до Гонконгу. Найбільшими постачальниками курятини на зовнішні ринки є лідер ринку агроіндустріальний холдинг МХП (поставляє 88% усієї курятини на експорт), а також компанія «Птахокомплекс Дніпровський», АПГ «Пан Курчак» і корпорація «Агро-Овен».
«У 2018 році експорт продукції АПК забезпечив майже 40% валютної виручки України. Сучасні тенденції такі, що незважаючи на зростаючу частку переробної промисловості у ВВП, розвинені країни продовжують розвивати сільське господарство, інвестуючи в його технологічну модернізацію», — говорить радник міністра економічного розвитку і торгівлі Роксолана Підласа.
Підласа також зазначає, що за прогнозами ООН світовий попит на їжу до 2050 року може вирости на 70%. Тому вона певна, що в майбутньому Україна зможе зайняти нішу глобального постачальника харчової та агропродукції.