Однак подорожчання енергоносіїв — це тільки один із негативних факторів, що впливають на ціну українських молочних продуктів. Про це AgroPortal.ua розповів генеральний директор підприємства «Яготинський маслозавод» Сергій Косяченко.
«Незалежно від ціни на енергоносії, молоко як сировина подорожчає, оскільки ми маємо перший сезон, коли ціни на нього невпинно росли. Тільки на нашому підприємстві був період, коли вони піднялися на 20% порівняно з минулим роком. Навіть у літній сезон, коли зазвичай ціна на молоко зменшується, цьогоріч вперше такого не відбулося. На осінь молоко знову почало дорожчати. До того ж не вистачає саме якісного продукту. Виробники цим користуються і активно піднімають ціни протягом усього року», — підкреслює Сергій Косяченко.
Молоко будь-якого переробника — це більш ніж 70% собівартості продукції
На його думку, існує ще один важливий, але не для всіх помітний момент: жовтневе подорожчання енергоносіїв зробить дорожчою не тільки переробку молока — суттєво зростуть ціни і на вартість пакувальної продукції, яку теж виготовляють в Україні.
«Подорожчання енергоносіїв напряму впливає на переробку, крім того, все пакування, яке ми отримуємо, теж виготовляється в Україні, і має подекуди значно більшу частку енергоносіїв, ніж у нашому виробництві. Дорожчає абсолютно все — пакувальні матеріали та всі додаткові компоненти. Однак ціни на продукцію ми якщо й піднімали, то доволі незначно», — розповідає Сергій Косяченко.
Зараз у всіх переробників просто немає іншого шляху, як піднімати ціни. Ми розуміємо, що споживачі не готові до суттєвого здорожчання молока
У найближчий місяць-два Сергій Косяченко прогнозує чергове підвищення цін на молочні продукти на 10% і сподівається, що пік подорожчання молока-сировини вже пройдено. Хоча це не врятує від краху чимало виробників. Сьогодні ефективність молочних переробних підприємств і так майже на нулі. А у деяких навіть збиткова — відтак стає економічно недоцільно займатися такою переробкою.
Частина українських переробних потужностей не переживуть цю зиму. З ринку піде значна кількість дрібних виробників, можливо, навіть хтось із великих
В Асоціації виробників молока не заперечують, що на вартість молока впливає ціла низка чинників, однак ціни на енергоносії називають чи не найвагомішим із факторів.
«Так, у собівартості виробництва готової продукції витрати на газ зазвичай сягають до 15%. Якщо це продукція, яка потребує більш тривалої термічної обробки, як, скажімо, згущене чи сухе молоко, тоді в складі собівартості частка витрат на газ стає ще вищою. Відтак заводи прогнозують, що зростання тарифів на енергоносії змушуватиме їх підвищувати відпускні ціни на готову продукцію. Очевидно, ми можемо прогнозувати здорожчання молочної продукції до кінця року», — зауважує генеральний директор Асоціації виробників молока Ганна Лавренюк.
Тож для українців молоко із обов’язкового щоденного продукту харчування перетворюється на розкіш: зросли суми у платіжках, суттєво зросла продуктова інфляція, споживачі почали заощаджувати навіть на молоці.
Від початку року соціально значущі групи молочних товарів у середньому подорожчали на 7,7%. Сьогодні торгові мережі вже звітують про відчутне падіння попиту на молочні продукти з боку населення
«Через рекордне зростання цін на енергоносії найбільші аграрні країни світу звітують про історичний максимум у темпах зростання цін на продовольство: Німеччина — найвище зростання за 28 років, Іспанія — за 30 років.
Зараз переробні підприємства і господарства, які виготовляють сировину, уже шукають можливості оптимізувати свої затрати на виробництво. Однак, зокрема для виробників молока-сировини, це доволі важке завдання», — наголошує генеральний директор Асоціації виробників молока.
За її словами, до кінця року ціни на молочні продукти виростуть у середньому на 10%, однак занадто шаленого здорожчання не буде — така продукція буде просто не по кишені більшості українців.
Експерт також зазначила, що правильно було би переглянути зниження ставки ПДВ на соціально значущу продукцію аграрного походження, і найперше — саме на молочну продукцію з дотриманням принципу «від поля до полиці». Причому, за попередніми висновками Податкового комітету, є сенс розглядати ще нижчу ставку ПДВ — на рівні 12 або й 7%.
«Наразі відбуваються активні процеси бюджетоутворення, очікуємо, що вже в листопаді або на початку грудня разом із Податковим комітетом аграрна спільнота — переробні підприємства та виробники сировини — повернуться до цього питання», — сподівається Ганна Лавренюк.
Вона переконана, що саме зниження податкового тиску стане можливістю для зменшення цін на молочні продукти в Україні. Саме за такою схемою працює більшість європейських виробників молока та переробників цієї сировини.
«Якщо з 20% ПДВ буде знижено до 7% — це відчутно здешевить продукцію для кінцевого споживача, а також дасть можливість українцям купувати більше продукції, необхідної для нормального харчування», — наголошує експерт.
Людмила Калита, AgroPortal.ua