Клуб агроефективності: як «ягідний вірус» шириться регіоном

22 січня 2019, 06:59 6268

Андрій Білий з дружиною Вікторією розпочали сімейний ягідний бізнес 3 роки тому під Ніжином з 1 га землі. Зараз ФГ «Ніжин Агроінвест» вирощує органічну малину, полуницю та обліпиху на 36 га. Та головне — має власний завод для шокової заморозки свіжих фруктів та овочів. Місцеву переробку вважають стратегічно необхідною.

Кажуть, одразу зіштовхнулися з проблемою реалізації свіжого продукту, хиткими цінами. Можливість заморозки мала розв’язати руки молодим підприємцям: «І не тільки нам. Більшість бажаючих вирощувати ягоди зупиняє саме невизначеність із реалізацією. Завод зберігає не тільки наш урожай, але й стимулює інших сміливо вирощувати ягоди».

Доки ще не працював завод, свіжу продукцію доводилося возити на сусідню Черкащину, у Звенигородку. «Але, зрозуміло, там у першу чергу обслуговували місцевий врожай, доводилося чекати і втрачати свіжість, час, гроші», — пояснює Вікторія. Вона — менеджер з продажів. Андрій — маркетолог.

А ось агрономією опікується окремий фахівець. «Він у нас надзвичайно захоплена і професійна людина. Ще й невгамовний ентузіаст. Вже запланував наступні етапи розвитку. Хоче облаштовувати ще й теплиці», — не без посмішки розповідає Вікторія Біла.

На дороге польське обладнання не пошкодували великих інвестицій. Зараз вийшли на потужність у 10 тонн на добу, на меті мають збільшення потенціалу до 20 т на добу.

Трохи обнадіяли кошти держпідтримки. Їх вже навіть бачили на паперах, тепер очікують у реальності.

Наголошують, що завод «Ніжин Агроінвест» зараз є єдиним переробним підприємством подібного профілю у північному регіоні.

Цікавимося у власників, чому вирощують саме органічну продукцію. Гріх, відповідають, було не скористатися тим, що отримали фактично цілинні землі, багато років ніким не оброблювані. Тож не було особливих проблем сертифікувати їх за міжнародними стандартами. Зараз очікують закінчення перехідного періоду для сертифікації й ягідного продукту. Це теж стратегічне питання. Адже переважна більшість продукції фермерського господарства експортується, а отже, має відповідати європейським вимогам.

«Вже встигли знайти стабільних партнерів за кордоном, — говорить Вікторія. — На нещодавній столичній виставці, де збиралися представники фруктового бізнесу, зустрілися й з новими колегами. Багато в чому допомогла участь у профільній виставці органічної продукції в Берліні, де ми були присутні на спільному українському стенді завдяки асоціації «Укрсадпром».

Зарубіжних партнерів фермери поважають за їхню надійність і чіткість у контрактуванні конкретних партій.

Зорієнтувалися у європейських потребах. Тому плантації малини доповнили полуницею. А восени досадили і саджанці обліпіхи.

Закуповують також ягоди у населення. Зокрема, із задоволенням приймають і дикороси, скажімо, чорницю із Західної України. Коли приходить замовлення, можуть заморожувати і овочі. Але роблять це під конкретні точкові замовлення, бо великого складу зберігання поки що не мають.

Подружжя молодих бізнесменів вважає, що можуть вплинути на розвиток всього регіону, формувати, розширювати профільний ринок: «Навесні організовуємо майстер-класи для всіх бажаючих вирощувати органічну ягоду. Плануємо роздавати готові саджанці високоефективних сортів. І обов’язково вчити всім нюансам технології: чим живити, як поливати, як доглядати. Нехай люди з користю заробляють собі на життя».