Новорічні витрати українців: збільшення продуктового бюджету та донати на ЗСУ

07 грудня 2023, 14:00 2975

Вже другий рік триває повномасштабне вторгнення росії в Україну, і вдруге період різдвяно-новорічного шопінгу відбуватиметься під час війни. Попри це, більша частина українців (59%) не планує відмовлятися від святкових покупок, але цей показник дещо менший, як порівняти з минулим роком (61%).

Про це свідчать результати дослідження, проведеного «Делойт».

Олександр Ямпольський, директор, керівник галузевої групи з ритейлу та оптової дистрибуції «Делойт» в Україні

Тривалий час «Делойт» досліджує споживацьку поведінку під час різдвяного та новорічного шопінгу на ринку США. Результати цього дослідження демонструють актуальні світові тренди, проте лише частково можуть бути адаптовані до українських реалій, особливо зараз, коли країна охоплена війною. Саме тому з початком повномасштабного вторгнення ми започаткували локальне дослідження, аби надати українському бізнесу реалістичну картинку споживацької активності у різдвяно-новорічний період в Україні та мати змогу відстежувати її в динаміці.

У фокусі українців — найнеобхідніше

Відповідно до даних дослідження, найпопулярнішими категоріями товарів усе ще залишаються продукти харчування, одяг та взуття, предмети домашнього вжитку та алкогольні напої.

Плани на святкові покупки. Цього року українці не зволікатимуть з підготовкою до свят. Більшість опитаних (64%) мають наміри розпочати шопінг у період з 1 до 24 грудня. Для порівняння — минулого року українці переважно відкладали покупки на другу половину грудня. Щодо бюджету, то для 56% українців він становитиме від 1000 до 5000 грн. У 2022 році таку ж суму були готові витратити 49% респондентів.

Відмова від старих звичок. Через перехід України на новий календар більша частина українців (майже 45%) святкуватиме Різдво 25 грудня і тільки 17% — 7 січня. Є й такі, що планують святкувати двічі — їх 32%.

Новий рік перемагає. 49% українців витратять більше коштів на святкування Нового року, порівнюючи з Різдвом. Найбільше коштів на святкування Нового року планують витратити респонденти у східних областях України, в той час як на святкування Різдва — в західних.

Українці продовжують донатити й підтримувати ЗСУ

68% респондентів (минулого року — 61%) планують спрямувати частину свого різдвяного та новорічного бюджету на благодійність. 86% із них направлять допомогу захисникам на передовій. 66% українців віддадуть перевагу продавцям, які підтримують ЗСУ та постраждалих від війни цивільних, переказуючи на допомогу частину коштів з кожної покупки.

Бойкот продавців, які не вийшли з ринку рф, триває. 63% покупців принципово не купують товари у продавців/виробників, які не залишили ринок країни-агресорки, а ще 22% не знають, як перевірити, чи залишив продавець/виробник товару ринок рф.

Заощадження в обмін на очікування. Цьогоріч українці готові відкласти покупку «тут і зараз» та чекати на доставку товарів за нижчою ціною з-за кордону, якщо вона буде: дешевою або безкоштовною — 37%, швидкою — 17%, якщо сайт для замовлення товару буде зручним — 12%. Рік тому вітчизняні покупці не готові були очікувати на товар з іншої країни, навіть якщо він був дешевшим на 20%.

Олександр Ямпольський, директор, керівник галузевої групи з ритейлу та оптової дистрибуції «Делойт» в Україні

Дослідження цього року показало, що попри все українці стійко тримаються — продовжують здійснювати шопінг, донатити на ЗСУ, облаштовувати побут, а в їхнє життя повертається планування. Якщо минулого року ми простежували, що покупці перебувають у розгубленому стані та не можуть передбачити свій шопінг, то зараз вони вже за місяць наперед знають, що замовлять онлайн, коли розпочнуть купувати офлайн та який у них бюджет на покупки й благодійність.

Дослідження проводилося методом онлайн-опитування за квотованою вибіркою, яка відповідає соціально-демографічному портрету населення України. В опитуванні взяли участь понад 1000 респондентів з усіх регіонів України (за винятком тимчасово окупованих територій та АР Крим), а також українці, які перебувають за кордоном.


Для довідки: «Делойт» (Deloitte) — глобальна мережа компаній, що надають послуги в сфері аудиту, консалтингу, фінансового консультування, управління ризиками, оподаткування і супутні послуги. Із сумою глобальних доходів у розмірі $64,9 млрд за 2023 фінансовий рік компанія «Делойт» є найбільшою компанією у світі з надання професійних послуг.