Аграрії цього року не продаватимуть зернові у нуль чи в мінус

22 червня 2023, 13:21 7280

Перегляд аграріями структури сівозмін внаслідок збитків через суттєве подорожчання внутрішньої логістики у 2022 році та наявні логістичні обмеження експорту стимулюватимуть агровиробників радикально скоротити обсяги вивезення зернових культур на експорт у 2023-24 маркетинговому сезоні.

Такий прогноз озвучив експерт логістики, член Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА) Юрій Щуклін. 

Він виділив три чинники, що спонукатимуть аграрних виробників обмежити експорт зернових наступного сезону: це фактична зупинка зернового коридору, європейське ембарго на українську агропродукцію та адаптація агровиробників до економічних шоків першого року війни. 

propData.content.image
Юрій Щуклін, член Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА)

Маркетинговий рік визначатиме економічна доцільність, виробники більше не продаватимуть у нуль чи в мінус. Аграрії, які торік нахапалися збитків, вийшли з випробувань сильнішими та мудрішими. Вони переосмислили цілі, задачі та стратегії бізнесу і не допустять другого збиткового року поспіль. У 2022 році вони вивозили зерно на експорт за будь-яку ціну, оскільки їх підпирали наступний врожай, борги, виплата зарплат, порятунок бізнесу і колективів. Зараз тиску цих обставин немає, крім боргів, і то — вони частково списують їх за форс-мажором. Виробник, який пережив 2022 рік, зараз може собі дозволити не хотіти продавати врожай. Якщо торішній сезон диктувала логістика, то наступний буде сезоном виробника. Ніхто не їхатиме в Констанцу втридорога, щоби продати за копійки. Виробник збере врожай і може цілий рік чекати на хорошу ціну, і саме це визначатиме і трейд, і логістику.

Експерт звернув увагу, що цьогоріч відсутні фактори виникнення ажіотажного попиту на перевезення зернових вантажів після завершення жнивної кампанії, який регулярно формувався минулими роками та слугував чинником подорожчання логістики. Причиною є перегляд аграріями сівозмін на користь нішевих культур, які мають іншу логістику і часові межі експорту.