ТОП-5 особливостей фруктово-ягідного бізнесу

05 квітня 2019, 07:16 2167

Є кілька моментів, що стосуються ринку фруктів і ягід, які в цілому складають загальну ситуацію. Виробники продукції не завжди звертають на них увагу в комплексі, але при стратегічному плануванні ці нюанси потрібно враховувати.

Про тенденції, прогнози і цінову ситуацію напередодні літнього сезону розповіла керівник департаменту «Маркетинг-Аналітика» оптового ринку «Шувар» Тетяна Гетьман.

Зміщення сезонів

Особливістю виробництва кісточкових і ягід насамперед є висока залежність від погодних умов, внаслідок чого раз на 3-4 роки виробники втрачають великі обсяги врожаю.

Для цього бізнесу характерний короткий сезон реалізації продукції з різким перепадом цін. Бувають випадки, коли вранці полуниця продається по 25 грн/кг, а вже ввечері — 10-12 грн/кг. Це нормальна ситуація для ягідного ринку, і потрібно бути хорошим продавцем, щоб у таких умовах вміти заробляти.

І чим більше стає фруктів, тим важче йдуть продажі: наприклад, у липні вже складніше продати полуницю, ніж у червні.

Тим, хто займається яблуком, потрібно звернути увагу на зміну сезонів — тепер для яблука головний сезон реалізації припадає не на осінь, як це було раніше.

Активний сезон ягід і фруктів починається в травні, але це стосується вітчизняної продукції. Саме на цей місяць припадає основний обсяг продажів полуниці, черешні. Закривають сезон в листопаді кісточкові, а саме слива.

Конкуренція з імпортом

На оптовому ринку «Шувар» вже з початку березня продається перша полуниця з Іспанії за ціною 60-80 грн/кг. Це вдвічі дешевше, ніж минулого року на початку сезону коштувала ягода українського виробництва. До появи у продажу української полуниці ще місяць, і очевидно, що вона буде реалізовуватися дешевше, ніж у минулому році.

Крім полуниці, на «Шуварі» вже більше місяця продається лохина вартістю 600 грн/кг, малина — 640 грн/кг, недавно з'явилися персики і сливи по 130 грн/кг.

Відсутність комунікації

Проблема українських виробників — відсутність комунікації з кінцевим споживачем продукції. Виробник не завжди розуміє, що потрібно кінцевому покупцеві, тому що в 80% випадків гроші він отримує на полі й потім не відстежує, як і де продається його продукція.

Фермер у фруктовому бізнесі повинен нести відповідальність за вирощену продукцію до кінця її реалізації. Важливе розуміння всього процесу, а саме — що відбувається далі з ягодами або фруктами.

Додана вартість не означає додана ціна

Додана вартість — це витрати виробника. Справедлива ціна — це ті гроші, які покупець готовий обміняти за цінність, яку даний продукт створює для нього.

На даному етапі маємо конфлікт цінностей: у фермера цінність полягає в ціні та 100%-них продажах, у трейдера — в ціні, а у кінцевого покупця головними цінностями є якість, смак і далеко не завжди ціна.

Фермерам потрібно мати стратегічну мету, розуміючи, що прибуток — це не одномоментна категорія, а наслідок злагоджених дій і сил всього ланцюжка поставок.

Покупець голосує гаманцем на користь якості

Український покупець розбалуваний — він хоче мати ягоду в блістері або в упаковці й не бере неякісний і дешевий продукт.

Минулого року ми імпортували 26,5 тис. т кісточкових, при тому що в Україні був хороший урожай. Це лише на 7% менше середнього показника імпорту за останні 4 сезони. Цей момент дуже яскраво свідчить, що українці не бідні, і що у них є гроші. Зараз дешеве в Україні продавати важче, ніж якісне.

Сервіси, які чіпляють покупців у ягодах і фруктах: здоровий снек, зручно і практично, новий і яскравий смак, безпека для здоров'я.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua