Ринок меду: коли кризу можна перетворити на можливості

21 жовтня 2019, 10:00 4516

Виробництво меду в світі з 2000 року зросло на 48% — до 1,86 млн т, а з 2010 року його темпи прискорились — щороку на 2,8%. Конкуренція між країнами на світовому ринку меду зростає, і Україні з кожним роком все важче її витримувати.

Таку думку висловила консультант Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Анна Бурка під час медового форуму «Україна медова і світ».

«В світі зростає виробництво і споживання меду. Наприклад, в США, які є одним із ключових імпортерів меду, його споживання за останні 20 років зросло на 40%. В той же час все частіше фіксуються факти втрати бджіл через екологічні чинники, хвороби, інтенсивне використання пестицидів тощо. Зростає вартість утримання бджіл та витрати на виробництво меду і водночас фіксується низький рівень цін на міжнародному ринку», — зазначає Анна Бурка.

За її словами, ці показники дають основу говорити про присутність на ринку великої кількості фальсифікованого меду, що штучно збільшує пропозицію.

Саме фальсифікацію і шахрайство з медом експерт назвала основними проблемами та загрозами, які стоять перед світовим ринком меду.

«Мед належить до топ-продуктів світового рейтингу по шахрайству. Уряд Канади нещодавно опублікував результати дослідження, яке було проведене протягом 2018 року, згідно якого з 240 відібраних зразків із рітейлу, оптових складів, переробних компаній тощо 22% були фальсифіковані, тобто містили сиропи», — зазначає Анна Бурка. В останні роки також повідомлялося про випадки фальсифікації меду в Індії, Китаї, Австралії, Новій Зеландії та Європі.

Ще один виклик для світового ринку, який назвала експерт, — низькі ціни. Анна Бурка відмітила, що ця тенденція, вірогідніше, збережеться в найближчому майбутньому.

«В такій ситуації операторам ринку необхідно подумати про систему простежуваності, щоб зменшити ризики та покращити довіру споживача до походження та якості меду. Гостро стоїть питання відповідального виробництва. В час, коли споживачі стають все більш обізнаними, компанії, щоб конкурувати і лишатися актуальними на ринку, змушені впроваджувати інновації, розробляти нові продукти», — розповідає Анна Бурка.

Серед останніх трендів на ринку меду та настроїв споживачів експерт відмітила: більшу довіру викликає продукція дрібних чи локальних виробників; надання переваги продукції «без пластику» — це тренд останнього року в упаковці; пошук продуктів, які відповідають динамічному способу життя, — маленькі порції в зручній упаковці, які можна з«їсти по дорозі на роботу.

«Ринкові тенденції створюють можливості для виробників. Зараз, наприклад, в тренді здорове харчування, і набирають популярності продукти з низьким рівнем цукру. В якості підсолоджувача майже будь-якого продукту можна використовувати мед.

Також зростає попит на регіональні продукти. Для України це може бути продукція з географічним зазначенням як, наприклад, «Карпатський мед».

У Каліфорнії є кооператив Sioux Honey, якому вже майже 100 років, до його складу входить більше 250 учасників. Вони розробили бренд і на кожній баночці розмістили історію пасічника-члена кооперативу, який поставляє мед зі свого регіону. Тобто кожна баночка містить історію та кожен споживач може бачити не тільки «свого постачальника солодкого продукту, але й бути впевненим, що мед від пасіки до розливу в банки справді місцевий», розповідає Анна Бурка.

За її словами, хоча ринок і переживає етап низьких цін на мед, але виробникам у цей час потрібно подумати про можливості — виробництво продуктів з доданою вартістю. Наприклад, медові композиції, соуси з додаванням меду, медові напої, косметика на основі продукції бджільництва тощо.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua