Укрзалізниця обмежує діяльність елеваторних підприємств: зерновий ринок звернувся із заявою до АМКУ

18 лютого 2020, 07:25 7299
Олексій Шахов

Після роботи АС «УППВ» в 2017/18 МР (ІТ-система з автоматичного розподілу вагонів) керівництву «Укрзалізниці» здалося, що станцій, які здійснюють відвантаження зернових вантажів, досить багато. Під час роботи АС «УППВ» дефіцитні вагони-зерновози розподілялися більш-менш пропорційно поданим заявкам на відвантаження, але з великим відсотком невиконання цих заявок.

В 2018 році керівництво «Укрзалізниці» прийняло рішення, що близько 300 станцій необхідно скоротити. Але питання, яким чином це зробити, було поки відкрите…

27.04.2018 р. на офіційному сайті «Укрзалізниці» з’явилася інформація: «Укрзалізниця» пропонує оптимізувати роботу малодіяльних зернових вантажних станцій та запрошує учасників ринку до відкритого обговорення цієї ініціативи».

В повідомленні, яке озвучив в.о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов, сказано: «Нам потрібен відкритий діалог, щоб спільно з усіма учасниками ринку та експертами узгодити алгоритм подальших дій стосовно малодіяльних зернових вантажних станцій. Для «Укрзалізниці» малодіяльні станції — неефективні, а враховуючи тенденцію зростання експорту зерна, для «Укрзалізниці» важливо завчасно вжити відповідні заходи, щоб на належному рівні забезпечити перевезення зерна в новому маркетинговому періоді».

За його словами, аналіз роботи зернових вантажних станцій свідчить, що близько 300 зернових вантажних станцій із 528 сьогодні обробляють незначну кількість вантажів, до двох вагонів зерна на добу. Але при цьому вони здійснюють навантаження на залізничну інфраструктуру та потребують значних витрат на утримання. Також рейтинговою оцінкою визначено 177 малодіяльних станцій із навантаження зерна, діяльність яких, на думку фахівців ПАТ «Укрзалізниця», доцільно оптимізувати шляхом їхньої реструктуризації, санації, тимчасового чи повного закриття для вантажних операцій.

Зокрема, пропозиції «Укрзалізниці» полягають у повному закритті 60 станцій для вантажної роботи, а також закритті 110 станцій для вантажної роботи на період з 1 червня по 1 грудня 2018 року з подальшим відновленням за умови наявності певної кількості заявок на завантаження. Також є 7 станцій, яким через від’ємний фінансовий результат або недостатнє використання потужностей пропонується надати можливість упродовж кількох місяців збільшити кількість середньоденного навантаження вагонів і вийти на беззбиткову діяльність.

Євген Кравцов наголосив, що такі заходи дозволять поліпшити якісні показники роботи рухомого складу та відповідно якості наданих послуг. За попередніми підрахунками, витрати на утримання станційної інфраструктури малодіяльних станцій зменшаться до 350 млн грн на рік, приблизно на стільки ж будуть зменшені витрати на формування поїздів за рахунок зменшення відстані між станцією навантаження та станцією формування поїздів. Ці кошти будуть спрямовані на оновлення робочого парку вантажних вагонів і локомотивів, покращення станційного господарства. Окрім цього, завдяки оптимізації малодіяльних станцій передбачається додатково вивільнити до 50 маневрових локомотивів, що покращить операційну роботу.

Керівник «Укрзалізниці» також додав, що окрім механізму обмеження роботи малодіяльних станцій, «Укрзалізниця» також розробляє алгоритм цінового стимулювання для переходу клієнтів на більш потужні станції з навантаження. «Це вже буде другий етап, але ми його також пропонуємо обговорити з учасниками ринку», — зазначив Євген Кравцов.

Він також наголосив, що в процесі відкритого обговорення цих ініціатив «Укрзалізниці» з учасниками ринку планується сформувати незалежну групу експертів, яка дасть їм свою оцінку. Вона вплине на остаточне прийняття рішення щодо закриття чи продовження роботи тих чи інших малодіяльних зернових станцій.

Щоб зрозуміти, чому ж деякі станції вантажать незначну (на думку УЗ) кількість вантажів, пропоную ознайомитися з довідником основних показників роботи регіональних філій АТ «Українська Залізниця» за 2003-2018 роки, який розміщений на офіційному сайті «Укрзалізниці».

Основні показники, що впливають на кількість вагонів, яку «Укрзалізниця» може щодоби подати під завантаження, це обіг вагона та загальна кількість вагонів. Тобто, для прикладу, якщо УЗ має 1 вагон з обігом в 5,85 діб, який був у 2011 році, то за рік роботи даний вагон може здійснити 62,4 рейси, або перевезти 4 180,34 т вантажу, середня завантаженість вагона — 67 т (365 днів ÷ 5,85 діб = 62,4 рейсів). Якщо обіг вантажного вагона збільшується, одним вагоном можна здійснити менше рейсів та відповідно перевезти менше вантажу. Обіг вантажного вагону в 2018 році склав 10,35 діб, середня завантаженість вагона — 67 т (365 днів ÷ 10,35 діб = 35,3 рейси за рік, або 2 362,80 т перевезено одним вагоном за рік експлуатації. Тобто, в середньому можливості «Укрзалізниці» в подачі вагонів під завантаження з 2011 по 2018 рік в розрахунку на один вагон зменшилися на 77%.

Зменшення можливостей УЗ в подачі вагонів під завантаження спричинило до систематичного зниження та/або невиконання планів перевезення вантажів, зокрема зернових. Згідно «Довідки щодо виконання заявок на перевезення зернових вантажів» у період проведення рейтингу-аналізу роботи вантажних станцій, середнє виконання заявок щодо подання вагонів під завантаження на мережі «Укрзалізниці» не перевищувало 30-40%, по окремих станціях/дільницях виконання заявок з відвантаження було близько 1%.

Неефективна діяльність «Укрзалізниці» призвела до збільшення обігу вантажного вагону, що в свою чергу призвело до зменшення можливостей у добовій подачі вагонів під завантаження. Обмежена кількість вагонів, яку «Укрзалізниця» може подавати під завантаження, спричинила системне невиконання планів на відвантаження зі станцій відвантаження.

З інформації «Укрзалізниці» можна стверджувати, що рейтинг-аналіз із кількості відвантажених вагонів, який був проведений «Укрзалізницею» в 2018 році, можна вважати нерепрезентативним, оскільки він не відповідає реальним побажанням вантажовласників щодо відвантаження своєї продукції.

В серпні 2018 року, без жодного офіційного попередження, було заблоковано вантажну роботу близько сотні певних станцій. З даних станцій та на дані станції не погоджували плани на перевезення вантажів. Через п’ять місяців після першого блокування роботи станцій, 18.12.2018 р., з’являється перший офіційний документ, який має регламентувати порядок проведення рейтингу-аналізу діяльності вантажних станцій АТ «Укрзалізниця» (Додаток 6 до протоколу №Ц-64/101 Ком.т. засідання правління АТ «Укрзалізниця» від 18.12.18 р.). 26.12.2018 р. про прийняття даного документу учасникам ринку перевезень стає відомо з інформації, яка опублікована на офіційному сайті УЗ.

14.01.2019 р. «Укрзалізниця» на офіційному сайті публікує ціни на виконання робіт (послуг), які надаються за вільними тарифами (єдиними), введеними в дію наказом АТ «Укрзалізниця» від 09.01.2019 р. №22. Тобто, з 14.01.2019 р. (на 7-й місяць після початку блокування роботи станцій) АТ «Укрзалізниця» пропонує заблокованим станціям/елеваторам варіант співпраці. В даному варіанті «Укрзалізниця» пропонує замовникам послуг перевезення підписувати додаткову угоду на подачу й забирання вагонів на «малодіяльні станції» за вільними тарифами, що збільшує вартість подачі вагону на 170,38 грн без ПДВ вагон/кілометр та аналогічно за забирання вагонів 170,38 грн без ПДВ вагон/кілометр.

Якщо визначена УЗ «малодіяльна станція» знаходиться на проміжній дільниці, і якщо до найближчої станції 20 км, вартість подачі та забирання вагонів збільшується на 13 630,40 грн/вагон без ПДВ, або 203,43 грн/т. Зважаючи на той факт, що згідно «Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги», підприємства, які замовляють подачу та забирання вагонів невеликими партіями, сплачують більше в розрахунку на один вагон, ніж підприємства, які вантажать вагони більшими партіями. Дана норма спрямована на компенсацію витрат, пов’язаних із вартістю подачі та забирання вагонів невеликими партіями. Додаткові кошти, які УЗ пропонує сплачувати вантажовідправникам за подачу та забирання вагонів на «малодіяльні станції», це додаткове фінансове навантаження на вантажовласників.

Варіант співпраці, запропонований «Укрзалізницею», для вантажовласників/елеваторів досить дороговартісний та знаходиться в ціновому діапазоні послуг елеваторів, які знаходяться на станціях, що не блокуються «Укрзалізницею».   

Таким чином, збільшуючи вартість перевезення на/з «малодіяльних станцій», «Укрзалізниця» створила неконкурентні умови для елеваторних підприємств та інших клієнтів УЗ у порівнянні зі станціями, які не блокуються «Укрзалізницею». Вантажі змушені переміщуватися на незаблоковані станції. Тож можна стверджувати, що це і був другий етап цінового стимулювання переходити на більш потужні станції з навантаження, про що зазначав Євген Кравцов у зверненні від 27.04.18 р.

Запропонована «Укрзалізницею» вартість послуг для роботи на «малодіяльних станціях» посилається на вільні тарифи, вільні тарифи регламентуються Збірником тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги та Коефіцієнтами, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, пункт 32 — Перелік видів перевезень, робіт і послуг, які виконуються залізничним транспортом за вільними тарифами (на підставі окремих договорів).

Розрахунки за роботи й послуги, пов'язані з перевезенням вантажів, щодо яких не здійснюється державне регулювання тарифів, провадяться за вільними тарифами, які визначаються суб'єктами господарювання за згодою сторін у порядку, що не суперечить законодавству про захист економічної конкуренції.

Вільні тарифи визначаються, виходячи з кон'юнктури ринку, якості та споживчих властивостей робіт і послуг.

При реалізації послуг за вільними тарифами сторони визначають методи погодження тарифу: підписання протоколу за допомогою засобів зв'язку тощо, виходячи з умов реалізації (терміновості реалізації та ін.).

N з/п 

Найменування видів перевезень, робіт і послуг, які виконуються залізничним транспортом за вільними (договірними) тарифами 

Виконання вантажних робіт, кріплення вантажів засобами перевізника та надання інших додаткових послуг, пов'язаних із виконанням вантажних операцій 

Подача вагонів і контейнерів для навантаження (вивантаження) у визначений час, періоди доби, дні тижня чи місяця за наявності окремої письмової заявки або договору про виконання цієї послуги (крім днів, зазначених у декадній заявці)  

Розробка та коригування на прохання відправників креслень, схем, виконання розрахунків навантаження і кріплення вантажів, перевірка і затвердження креслень і розрахунків, наданих відправниками  

Обслуговування, ремонт і контрольні перевірки вагових приладів, що належать підприємствам та організаціям, крім структурних підрозділів ПАТ «Укрзалізниця» 

Розробка та коригування єдиних технологічних процесів роботи під'їзних колій промислових підприємств на їхнє прохання  

Надання послуг, пов'язаних із перевезенням експортно-імпортних та транзитних вантажів (користування вагонами, зберігання вантажів, подача й забирання вагонів тощо), при переробці цих вантажів за прямим варіантом (вагон — судно) 

Надання вагонів ПАТ «Укрзалізниця» під навантаження на території інших держав 

Подача й забирання вагонів та контейнерів для навантаження або вивантаження на станції, не відкриті для виконання комерційних операцій, а також роботи, пов'язані з прийманням, видачею, навантаженням і вивантаженням на цих станціях 

Інші послуги на прохання вантажовласників, що пов'язані з перевезенням вантажів, для яких не наведено готової плати у цьому Збірнику та перелік яких визначається ПАТ «Укрзалізниця» 

Зміна вартості вантажних перевезень регламентується Наказом Міністерства Інфраструктури України №782 від 08.10.2013 р. про затвердження Порядку перегляду тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом та підпадає під державне регулювання. Заблоковані станції відкриті для виконання комерційних операцій. Жоден з 9-ти пунктів таблиці не підпадає по використанню до «малодіяльних станцій». Зміна вартості перевезення на/з певних станцій, застосування до них неконкурентних умов суперечить законодавству про захист економічної конкуренції.

Згідно презентації АМКУ від 05 грудня 2018 року, «Укрзалізниця» має монополію на робочий парк вагонів-зерновозів та монополію на локомотивну складову (тягу).

Вищенаведені факти підтверджують, що через погіршення ефективності процесів з обігу вантажних вагонів відбулося зменшення можливостей у подачі вагонів під завантаження від «Укрзалізниці». Невиконання планів подачі/відвантаження вантажів призвело до зменшення кількості відвантажених вагонів з певних станцій. При бажанні здійснювати відвантаження вантажовідправники фізично цього не могли зробити через відсутність вагонів під завантаження, які мала б подати «Укрзалізниця».

В першому дослідженні УЗ тільки 7 станцій із 300 — з негативним фінансовим показником, тобто збиткові.

Згідно презентації (даних) директора з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Рязанцева А.В., з 31.12.2017 р. по 31.12.2019 р. загальний парк вагонів-зерновозів збільшився на 66%, або на 11,48 тис. вагонів.

Збільшення кількості вагонів-зерновозів призвело до збільшення обсягів перевезення зернових вантажів. Але ефективність роботи АТ «Укрзалізниця» з обігу вагонів-зерновозів загального парку не покращилась, оскільки збільшена кількість перевезення зернових менша за відсоток збільшення вагонів-зерновозів.   

Після першої заяви керівника «Укрзалізниці» про оптимізацію відвантаження зернових, та оскільки даний процес був здійснений «Укрзалізницею» протягом даного проміжку часу, можна стверджувати, що дії «Укрзалізниці» та її керівництва порушують:

  • Статут залізниць України, пункт 7;
  • Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги та Коефіцієнти, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, розділ 32
  • Перелік видів перевезень, робіт і послуг, які виконуються залізничним транспортом за вільними тарифами (на підставі окремих договорів);
  • Наказ Міністерства інфраструктури України №782 від 08.10.2013 р. про затвердження Порядку перегляду тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом;
  • Закон України «Про захист економічної конкуренції», стаття 13. Зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку.

Після проведення логістичного штабу 27 січня 2020 року при Міністерстві розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від заступника міністра Тараса Висоцького стало відомо, що питання малодіяльних станцій знаходиться на розгляді в Антимонопольному комітеті України.

Зважаючи на незаконні дії «Укрзалізниці» та наслідки даних дій, кожному постраждалому підприємству пропоную долучитися та допомогти АМКУ прийняти рішення, яке розблокує роботу вашого підприємства та станції, поверне загальні умови роботи — рівні для всіх.

Враховуючи вищенаведену інформацію, складено шаблон звернення (заява) до Антимонопольного комітету України. До заяви додаються підтверджуючі копії документів та посилання на офіційну інформацію УЗ. Шаблон звернення, копію документів кожен охочий може знайти тут. Заява до АМКУ подається згідно регламенту звернення.

Олексій Шахов, експерт з аграрної логістики

Джерела інформації:

https://www.uz.gov.ua/press_center/up_to_date_topic/473057/

https://www.uz.gov.ua/files/file/about/investors/%D0%94%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%BA%202003-2018%20%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%B9%20%D0%BA%D0%BD%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D0%B9_n.pdf

https://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/zayavki/zerno_zayavka/

https://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/dogtariffs/perel1/488512/

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1762-13

Презентація АМКУ від 05.12.2018 року

Презентація директора з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Рязанцева А.В.

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.