Тракторний безвіз

08 квітня 2019, 07:00 3756
Олег Нестеров

Угода про асоціацію з ЄС передбачає для України зобов’язання щодо гармонізації законодавства у сфері безпечності харчових продуктів, фітосанітарних вимог тощо. Не є виключенням сфера технічного регулювання, стандартизація і сертифікація продукції. Проте й досі до українських агровиробників передова техніка надходить через кілька років після того, як з’являється на ринку ЄС. Як можна пришвидшити доступ до технічних новинок для українських аграріїв?

Промисловий «безвіз»

Сертифікована в США і ЄС сільськогосподарська техніка, обладнана інноваційними системами для Precision Farming, потрапляє до нас із запізненням через необхідність дублювання в Україні аналогічних сертифікатних процедур, які вона вже пройшла на ринку ЄС.

Екологічні стандарти, норми викидів чи витрати палива в ЄС значно суворіші за українські. В ЄС вже з 2018 року не дозволяється реєструвати трактори, які не відповідають вимогам Tractor Mother Regulations (TMR): до гальмівних систем; двигунів; безпеки оператора техніки і багато іншого. Таким чином доступ нової якісної техніки на український ринок, яка за своїми показниками дозволить зекономити кошти на витратні матеріали (паливо, комплектуючі та обслуговування) і підвищить ефективність виробництва, ускладнюється через бюрократію і дублювання процедур. Окрім того, вартість такої техніки збільшується рівно на витрати з отримання сертифікатів і затверджень типу.

Питання можна вирішити шляхом розширення і підписання Угоди АСАА (Угода про оцінку відповідності та прийнятність промислової продукції), що фактично є «біометричним паспортом» для промислових товарів, які пройшли процедуру сертифікації в одній із країн-підписантів.

Імплементація Угоди АСАА призведе до зростання кількості представлених моделей техніки та розширення асортименту на ринку. Швидше надходитиме нова техніка, замінюючи і виводячи з обороту вживану техніку, якій вже більше 10-15 років.

Для України Угода АСАА — це:

  • гарна іміджева складова;
  • зменшення контрабанди, оскільки учасники матимуть рівні умови доступу на ринок;
  • покращення екології, оскільки на сучасній с/г техніці встановлені двигуни з мінімальним рівнем викидів шкідливих речовин;
  • покращення рівня безпеки на дорогах через підвищення вимог до гальмівних систем техніки.

Домашнє завдання перед підписанням Угоди АСАА

Основна умова цього «промислового безвізу» — гармонізоване з ЄС законодавство. Для цього необхідно:

1) ухвалити законопроект №10183 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації актів законодавства Європейського Союзу у сфері технічного регулювання», що розблокує початок офіційної процедури оцінки готовності України до підписання Угоди АСАА;

2) для розширення дії угоди на сільськогосподарські трактори внести Регламент ЄС 167/2013 і 5 доповнюючих регламентів до переліку актів європейського законодавства, яке потребує гармонізації та доповнення ними Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію.

У рамках робочої групи при Мінагропроді вже розроблено низку проектів НПА (на основі регламентів ЄС), якими необхідно доповнити перелік актів європейського законодавства, що потребують першочергової гармонізації із українським законодавством.

До активної роботи над гармонізацією законодавства слід залучити не лише Мінагропрод, а й Мінекономрозвитку та Урядовий офіс координації європейської та євроатлантичної інтеграції.

Олег Нестеров, координатор комітету техніки асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.