logo

Блоги

Следующий шаг для «малодеятельных станций» — обращение в НАБУ и СБУ

Следующий шаг для «малодеятельных станций» — обращение в НАБУ и СБУ

Блоги Алексей Шахов 21 августа 2020. 07:46 2519

14 августа 2020 года на ZOOM-конференции рабочей группы по оперативному решению вопросов логистики в сельском хозяйстве директор департамента коммерческой работы АО «Укрзализныця» Андрей Мирошников сообщил, что решение АМКУ о нарушении введения дополнительной услуги подачи и уборки вагонов на «малодеятельные станции» вступает в силу через два месяца. АО «Укрзализныця» не соглашается с решением комитета и будет обжаловать данное решение в судебном порядке.

*текст подаєтся мовою оригіналу

Станом на 18.08.20 р. у списку «малодіяльних» перебуває 240 станцій. Основними користувачами цих станцій є елеваторні підприємства, лісгоспи, кар’єри, сільгоспвиробники, інші користувачі послуг залізниць. Ланцюжок логістики через «малодіяльні станції» збільшує вартість транспортування товарів у середньому на 100-150 грн/тонна (6 000-8 857,92 вагон), що досить не вигідно вантажовласникам. Вантажовласники змушені шукати альтернативні шляхи доставки товарів без задіяння станцій з додатковою платою. Підприємства, які надають послуги перевантаження або мають виробничі потужності, при «малодіяльних станціях» несуть збитки через зменшення потоку вантажів або через економічну недоцільність використання такої станції. Зважаючи на той факт, що близько 97% обмежених станцій є проміжними, та ці станції додатково використовуються для пропуску пасажирських та вантажних поїздів, обслуговують пасажирів, приймають та відправляють пасажирські поїзди, використовуються для відстоюю вагонів тощо, нелогічно такі станції обмежувати для вантажних робіт, оскільки вони й надалі працюють у штатному режимі, але через фінансові обмеження зі зменшеним вантажопотоком.

За логікою керівників «Укрзалізниці», якщо по станції за рік вагонопотік (навантажено та вивантажено вагонів) складає менше, ніж 854 вагони, така станція «малодіяльна» і має обкладатися додатковою платою за подачу та забирання вагонів на «малодіяльну станцію».

Схема виключення зі списку «малодіяльних» ніби проста, але до процедури досить багато запитань. За процедурою, встановленою «Укрзалізницею», якщо станція за пів року навантажила/вивантажила більше ніж 427 вагонів (половина від 854), то така станція за результатами проведення «рейтингу-аналізу» має право бути виключеною зі списку «малодіяльних станцій».

Рішення «Укрзалізниці» про запровадження додаткової плати, яке АМКУ визнав незаконним, має корупційні ризики. Вигодоотримувачами від дій «Укрзалізниці» є наступні суб’єкти:

  • власники елеваторних підприємств, які мають елеватори на станціях без додаткової плати. Станції/підприємства, які мають додаткові витрати на логістику до наявних витрат, втрачають вантажопотік. Підприємства, які не мають обмежень, пропускають даний вантажопотік через свої потужності, отримуючи більший прибуток, ніж за часи існування рівних умов доступу до залізничної інфраструктури;
  • чиновники «Укрзалізниці», які мають можливість видаляти зі списку «малодіяльних» станції, які їм «цікаві», і залюбки такою можливістю користуються.

«Укрзалізниця», як монополіст, має всі можливості не виконувати заявки на подачу вагонів під завантаження для певних підприємств/станцій, тим самим зменшує вагонопотік по станції та робить її «малодіяльною». Така ситуація була в 2017/18 МР, коли заявки на подачу вагонів для завантаження зернових виконувалися «Укрзалізницею» на рівні 10-30%.

Теорія про виключення «цікавих» станцій зі списку «малодіяльних» підтверджується на 3-х останніх випадках.

14.08.20 р. зі списку «малодіяльних» зникла станція Рахів, 386305 — обсяг навантаження та вивантаження по даній станції за період з липня 2019 р. по липень 2020 р. (включно), тобто за 1 рік та 1 місяць склав 10 вагонів (1 вагон навантажено, 9 вагонів вивантажено).

07.08.20 р. зі списку «малодіяльних» зникли 2 станції — Снятин та Комарівці.

Снятин, 389303 — з 07.2019 р. по 07.2020 р. (включно), 1 рік та 1 місяць — 154 вагони (13 відвантажено, 141 прийнято).

Комарівці, 331105 — з 07.2019 р. по 07.2020 р. (включно), 1 рік та 1 місяць — 321 вагон (249 відвантажено, 72 прийнято).

Виключені станції зі списку нічим суттєво не відрізняються від станцій, які досі знаходяться в списку «малодіяльних». Існує запитання: на яких підставах зі списку «малодіяльних» зникають станції, як за змахом чарівної палички? На дані запитання чітко може надати відповідь НАБУ та самі чиновники «Укрзалізниці». 

Станції, які були обмежені з 2018 р. по 2020 р., втратили щонайменше до 50-70% вантажопотоку, та відповідно на такий відсоток в «Укрзалізниці» зменшилися грошові надходження за цими станціями. Єдине, де «Укрзалізниця» могла зменшити витрати «малодіяльних станцій», — це перенести оформлення перевізних документів з таких станцій на станції концентрації перевізних документів (пункти концентрації перевізних документів). Такі зловживання керівництвом «Укрзалізниці» підлягають до компетенції СБУ.

Підсумовуючи, на сьогодні існує повноцінне рішення АМКУ, що дії «Укрзалізниці» незаконні. Питання «малодіяльних станцій» АМКУ вивчало дуже уважно протягом 1,5 року. Офіційно АМКУ здійснювалася переписка з «Укрзалізницею» та Міністерством інфраструктури. Помилок у рішенні АМКУ бути не повинно.

Чиновники «Укрзалізниці» будуть навмисно затягувати виконання рішення АМКУ через судовий процес. За оцінками спеціалістів судової галузі, суди в різних інстанціях можуть затягнутися ще на 2-3 роки. Тобто блокування роботи підприємств може складати до 5 років (2 роки до рішення АМКУ та до 3-х років рішення суду).

Поки буде тривати судовий процес, корумповані чиновники «Укрзалізниці», відповідальні за дане рішення, і далі будуть зловживати своїм службовим становищем. Підприємства, на яких лежить додатковий фінансовий тягар, змушені будуть закритися. Частина людей вже втратила робочі місця та інша частина ще їх втратить. Місцеві бюджети не будуть отримувати податки до бюджету. Частина вантажів, яким дозволила економічна складова, вже перемістилася на автотранспорт, частина — до конкурентів, частина — просто не вироблена. «Укрзалізниця» втратила живі гроші та продовжує їх втрачати зі зменшенням вантажопотоку.


Для довідки: 6 серпня 2020 року Антимонопольний комітет України визнав дії АТ «Укрзалізниця», яка визначила певні залізничні станції «малодіяльними» та запровадила додаткову послугу подачі та забирання вагонів на «малодіяльні станції», незаконними.

Комітет наклав на «Укрзалізницю» штраф 18 282 400 грн та зобов’язав АТ «Укрзалізниця» припинити зазначене порушення. Про виконання зазначеного рішення та сплату штрафу АТ «Укрзалізниця» повинно повідомити АМКУ протягом двох місяців із дня його отримання.


Олексій Шахов, експерт з аграрної логістики


Мнение автора может не совпадать с мнением редакции. Ответственность за цитаты, факты и цифры, приведенные в тексте, несет автор.

Ключевые новости аграрного рынка в Telegram

Новости

Показать все

Блоги