Наближення Орбіт: Суспільство та Аграрний Бізнес

12 серпня 2016, 07:41 4330
Олександр Жемойда

Аграрний сектор України залишається драйвером вітчизняної економіки, дедалі більше інтегруючись у глобальне економічне середовище.

В попередніх матеріалах ми розповідали про кілька найбільших виробників рослинницької продукції та молока. Розповідаючи про їх діяльність, ми торкалися і низки їх важливих соціальних ініціатив у розвитку: кооперації, біоенергетики, підтримки освіти та науки, екологічних програм, збереження біобезпеки та біорізноманіття.

Чому бізнес так багато уваги приділяє соціальній відповідальності?

За дослідженнями американської компанії Nielsen N.V., спонукальними мотивами у цьому є очікування споживачів — 55% опитаних респондентів у понад 60-ти країнах готові платити більше за продукти і послуги, що надаються компаніями, які мають позитивний соціальний та екологічний вплив на суспільство. Дослідження Forbes, Center for Talent Innovations та низки інших аналітичних центрів свідчать про те, що люди хотіли б працювати у соціально відповідальних компаніях, причому часто готові навіть отримувати за це меншу платню. Група дослідників зі Стенфорду (New Executive Training Ground) своєю публікацією в Stanford’s Social Innovation Review запропонувала ще один аргумент на користь запровадження соціальних програм в компаніях. На їхню думку, участь працівників у соціально відповідальній діяльності підвищує ефективність їхньої роботи. Дослідженням також з’ясовано, що компаніям, які мають у своєму портфелі соціально-орієнтовані проекти — значно легше освоювати нові ринки і закріплювати партнерські зв’язки за кордоном. Дослідження, проведені 2015 р. Deloitte, також свідчать, що соціальні продукти здатні спонукати компанії до інноваційного розвитку та кооперації.

Соціальні проекти та програми здатні підвищувати інвестиційну привабливість, позитивний імідж компанії у суспільстві (у результаті компанії отримують «відданого» споживача, причому як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку).

Наприклад, освітні ініціативи вітчизняних агрокомпаній (ІМК, Кернел, МХП), хоча й мають на меті, перш за все, підготовку фахівців для власних виробництв, однак справляють надзвичайний суспільний ефект. Вони підвищують освітній, культурний рівень сільської молоді. А екологічні, соціальні програми та проекти вітчизняних аграрних компаній (HarvEast, Сварог Вест Груп, Мрія, Agricom Group) викликають повагу суспільства та дозволяють виховувати у споживачів толерантність або й прихильність до їх власної продукції.

Все це дає надає впевненості, що в Україні найближчим часом можна очікувати зростання кількості  соціальних проектів, направлених на підтримку сільської молоді, екологізацію виробництва та загалом підвищення ролі соціальної орієнтованості бізнесу на потреби суспільства. І тішить той факт, що все відбувається на запит самого суспільства.

Класики економічної теорії Michael E. Porter та Mark R. Kramer у своїй статті в Harvard Business Review пишуть: «…коли добре організований, успішний бізнес застосовує знання та вміння своїх співробітників для вирішення суспільних проблем — це має набагато кращий ефект, ніж будь-які активності держави чи благодійників».

Питання пошуку шляхів ефективного управління великими аграрними компаніями, напрямків їх подальшого розвитку, а також підтримки малих форм господарювання цього року стануть темами для обговорення в рамках Наукових Днів на щорічному заході, який традиційно проводить Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» — конференції Large Farm Management, яка відбудеться 20-22 вересня у Києві. 

Олександр Жемойда, виконавчий директор Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.