Декілька спостережень про держбюджет 2021 року в частині держпідтримки аграріїв

30 вересня 2020, 08:35 4754
Олег Нів'євський

Після вивчення прогнозної витратної частини Держбюджету 2021, хочеться зробити декілька нотаток/спостережень: 2 позитивні речі, 3 негативні і 1 одна — просто констатація факту.

1) Навіщо нам нове міністерство аграрної політики, коли воно в нас і так є? Міністерство економіки, торгівлі та сільського господарства і є фактично Міністерством сільського господарства, принаймні за бюджетними видатками 2021 р. З 17,7 млрд грн, які йдуть на Мінекономи, 12,5 млрд грн (або 70%) йде на потреб агропромислового комплексу. Хоча в ВВП аграрка + харчова промисловість це всього лише біля 14%

2) Більша увага суспільним благам. На агропромисловий комплекс йде саме 12,5 млрд грн, а не 4 млрд грн, як про це вже багато хто сказав (див. табличку 1). Підтримка АПК не обмежується лише субсидіями. Робота, наприклад, Держпродспоживслужби і вартість чи вага тієї невеликої суми в 6 млрд грн, які на цю службу виділяються, в стократ більше за пряму підтримку, адже від ефективності роботи ДПСС напряму залежить наш агропромисловий експорт та торгівля, біобезпека країни. Це є так звані суспільні блага і збільшення їх частки та номінальної величини — дуже позитивна річ.

Таблиця 1. Бюджет 2021 року на аграрний сектор, млрд грн

Пряма підтримка (субсидії) 4,00
Аграрний фонд 0,36
Держгеокадастр (земельні відносини) 1,72
Держпродспоживслужба (ДПСС, біобезпека) 6,30
Наука/освіта та дослідження 0,18
Всього 12,55

3) Але наша модель підтримки все ще схожа на «запорожець», коли в світі всі давно перейшли або переходять на умовну теслу. 4 млрд грн на прямі субсидії аграріям і так забагато, краще було б ці кошти спрямувати на потреби ДПСС. Чому? Вже багато писав про марнотратство теперішньої системи підтримки, яка потребує докорінної перебудови підходів та сучасних інструментів підтримки. З останній подій та презентацій, на жаль, не видно надій на зміну підходів до підтримики, а відтак гріш ціна цим 4 млрд грн.

4) Норма Бюджетного кодексу про державну підтримку АПК на рівні 1% від випуску в сільському господарстві ПЕРЕВИКОНАНА. Оскільки в 2019 році сільське господарство виробило продукції на 842 млрд грн, то 12,5 млрд грн становить біля 1,4%. А якщо ще додати біля 5 млрд грн податкових пільг (від єдиного податку 4-ої групи), то взагалі матимемо 2%.

5) Наука та дослідження як не були так і, певно, ще довго не будуть в пріорітеті

6) І знову Аграрний фонд, ну це вже не смішно! 360 млн грн на Аграрний фонд, на ринкові інтервенції і т.д. Скільки можна з цим гратись? Я розумію виділили б кошти на ліквідацію чи підготовку до приватизації, а тут не зрозуміло на що. Інтервенції в бідній Україні в 21 сторіччі? Коли ми вже навчимось на помилках інших?

Олег Нів'євський, Київська школа економіки

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.