Додатковий бізнес для елеваторів, коли немає зерна

12 лютого 2021, 07:13 4617
Олексій Шахов

Більшість тих, хто має значний досвід у елеваторному бізнесі, останніми роками відчули, що цей бізнес значно змінився та продовжує стрімко змінюватися. Підприємства, які 2-3 роки тому були досить прибутковими, сьогодні мають в рази менші доходи, деякі знаходяться на межі виживання, а деякі, навпаки, збільшили свої прибутки.

Кожне підприємство індивідуальне, має свою специфіку, пріоритетні завдання та стратегічне призначення. Але в більшості випадків, без позитивного фінансового балансу за результатом своєї діяльності, елеваторне підприємство приречене на банкрутство. Враховуючи фактори, які змінюють економічну модель роботи елеваторного підприємства, здебільшого, при правильному стратегічному плануванні роботи підприємства та плануванні економічної моделі, навіть радянські збиткові підприємства можна повернути на прибуткову стежку.

Послуга зі зберігання (відстою) вагонів як додаткове фінансове надходження

Одним із багатьох варіантів додаткових фінансових надходжень для елеватора може стати послуга зі зберігання (відстою) вагонів приватного парку для власників та користувачів таких вагонів.  

Після дерегуляції вагонної складової 19 лютого 2018 року на мережі Укрзалізниці в рази збільшилася кількість вагонів приватного парку.

У перевезеннях залізницею, як і у використанні іншої сільгосптехніки, існує фактор сезонності. Велика кількість вагонів на мережі Укрзалізниці в період низького сезону призупиняє свою роботу. Вагони, які не задіяні в перевізному процесі, мають десь стояти до очікування наступного рейсу. Варіантами очікування/зберігання вагонів можуть бути:

  • колії загального користування Укрзалізниці;
  • під’їзні колії підприємств, ППЖТ;
  • спеціально визначені місця для зберігання (відстою) вагонів на мережі Укрзалізниці.

Тарифікація для власника/користувача вагонів за кожним із варіантів може бути різною.

Вартість послуги знаходження (зберігання + користування) вагонів на коліях загального користування визначається згідно Наказу Міністерства інфраструктури №317 від 26.03.2009 року, розділ III. Збори за роботи та послуги, пов'язані з перевезенням вантажів, підрозділ 2. Збір за зберігання вантажів на місцях загального користування та розділ V. Ставки плати за користування вагонами і контейнерами перевізника. Враховуючи даний наказ, після обчислення за формулою, для власника/користувача вагону (не Укрзалізниці) простій (користування + зберігання) одного порожнього вагону на коліях Укрзалізниці коштує близько 1 091,89 грн/доба з ПДВ. У завантаженому стані простій вагона на коліях загального користування буде коштувати близько 2 405,44 грн/доба з ПДВ (формула розрахунку прогресивна, і в залежності від умов вартість за добу після 45 діб може відрізнятися, але несуттєво).

Якщо вагони приватного парку знаходяться на під’їзних коліях підприємства, вагоновласник/користувач вагонів нічого за зберігання Укрзалізниці не сплачує. Тобто зберігання вагонів для власника/користувача безкоштовне. 

Вартість зберігання вагонів у спеціально визначених місцях на коліях Укрзалізниці визначається за вільними тарифами. Умови та розцінки зазначені в Договорі про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (ст. 35, ст. 29 Договору).

Ціна послуги — 95,76 грн з ПДВ вагон/доба та 62,50 грн з ПДВ вагон/доба при надходженні вагонів маршрутами.

З цих трьох варіантів зберігання (відстою) вагонів власники під’їзних колій сформували пропозицію та її вартість за послугу зі зберігання вагонів.

У період низького сезону перевезень у 2020-21 рр. за інформацією вантажовласників ціна послуги зберігання вагону на під’їзних коліях мала діапазон в 30-90 грн вагон/доба. Ціни різняться в залежності від розташування під’їзної колії, можливостей зберігання, наявності охорони на об’єкті, комерційних домовленостей тощо. Середню ціну зберігання вагона вагоновласники називають 60 грн/доба за один вагон. Оскільки на елеваторах існують під’їзні колії, які не використовуються між сезонами, елеватори можуть надавати послуги зі зберігання вагонів.

Скільки ж можна заробити на цьому?

Все індивідуально, колії різні та умови теж різні.

На 1 000 м корисної довжини під’їзної колії можна розмістити 67 вагонів-зерновозів.

1 000 м ÷ 14,72 довжина вагона × 60 грн/вагон (ціна зберігання) × 30 днів = 120 600 грн за місяць.

Тобто 1 км корисної довжини під’їзної колії може приносити своєму власнику близько 120 тис. грн на місяць. Отриманими коштами можна покрити постійні витрати на експлуатацію тієї ж під’їзної колії.

Між варіантом зберігання вагонів на під’їзних коліях підприємств та варіантом зберігання вагонів на коліях залізниці вагоновласники/користувачі з низки причин схильні вибирати під’їзні колії підприємств. Коли варіантів з під’їзними коліями не залишається, вагоновласники/користувачі звертають увагу на послугу Укрзалізниці.

Звичайно, даний варіант для альтернативного заробітку не панацея, але додаткова зайнятість елеваторного підприємства в період відсутності основної діяльності зайвою не буде. Раціональне використання всіх наявних ресурсів елеваторного комплексу може зменшити фінансове навантаження постійних витрат підприємства, робітникам підприємства це дасть відсоток впевненості їхньої зайнятості та отримання заробітної плати.

Олексій Шахов, експерт з аграрної логістики

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.