logo

Блоги

Органічний напрямок: чого чекати у 2017 році Джерело фото: з особистого архіву Валентини Лановенко

Органічний напрямок: чого чекати у 2017 році

Блоги Валентина Лановенко 11 січня 2017. 10:57 1771

У 2015 році в Україні налічувалося близько 210 виробників органічної продукції. Здебільшого це родинні господарства, які вирощують органічні овочі, ягоди, зелень, плоди, розвивають тваринництво та молочний напрямок.

Родинні господарства є успішною формою господарювання в багатьох розвинутих європейських країнах: в Польщі, Італії чи Нідерландах сім’ї володіють ділянками землі в середньому 5-15 га. В Україні більшість органічних виробників володіють площами 0,5-2 га. Одне з господарств Черкаської області за 2 роки роботи, маючи площу лише 2 га, сьогодні виготовляє 42 види сертифікованої органічної продукції — зелень, салати, овочі та продукти переробки.

Щодо досягнень органічних виробників у поточному році можу зазначити, що їхня кількість постійно зростає, незалежно від того, є державна підтримка чи ні. Представники органічного сектору переконані, що тут немає конкуренції: чим більше буде успішних господарств та якісно вирощеної продукції — тим краще для всіх учасників, особливо це стосується експортерів. Велику партію однорідної продукції можна дорожче продати на експорт. Тому кооперація в такому разі є перевагою для всіх учасників, адже надбавка до ціни може бути 50-80%, потрібно лише мати гарний обсяг та належну якість.

Ринок органіки в Україні в 2016 році оцінено в €20 млн (+17% відносно 2015 р.), для порівняння: в Німеччині це €8 млрд. Якщо порівнювати з європейськими країнами, споживання органічної продукції в нас лише починає розвиватися, більшість продукції експортується. Зокрема, кожна четверта тонна органічної пшениці в Європі — з України. Великий попит за кордоном спостерігається на заморожені ягоди та плодову продукцію (яблука), у свіжому вигляді та перероблену. Такий сегмент, як свіжі овочі, зелень, плоди, молочні продукти, знаходить свого споживача на внутрішньому ринку.

У стратегії 3+5 АПК Кутового визначено, що органіка є пріоритетом для України. Адже це нішева експортноорієнтована продукція, високомаржинальний напрямок. Це також стосується питання ефективного використання земель, екології, збереження природних ресурсів та ін. В минулому році Україна експортувала зернових на €8 млрд, ринок лише органічної продукції в Німеччині оцінюється в таку ж суму. Експортуючи сировину, ми виснажуємо ґрунти та не отримуємо належного економічного ефекту. Натомість мають розвиватися виробництво продукції з доданою вартістю та вирощування органічної продукції.

Європейські фермери мають змогу розвивати органічний напрямок, тому що держава надає їм достатню фінансову підтримку. Середній розмір такої допомоги в Європі — €200-300/га. У перші роки органічного вирощування урожайність не є такою високою, як у традиційному землеробстві, крім того, фермер протягом перехідного періоду ще не зможе реалізовувати свою продукцію як органічну. Є також витрати на сертифікацію господарств, які в європейських країнах частково або повністю покриваються за рахунок держави.

Визначаючи органічну продукцію як пріоритетний напрямок, необхідно надати державну фінансову підтримку органічним виробникам та звільнити їх від оподаткування хоча б у перші 2-3 роки перехідного періоду або передбачити пільги в оподаткуванні.

Окреме питання — зниження родючості ґрунтів в Україні, однією з причин якого є те, що земля не є власністю. Також необхідно створити ефективні органи контролю стану земельних ресурсів. 

Нова редакція законопроекту № 5448 від 24.11.2016 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції» має на меті наблизити українське законодавство в галузі органічного виробництва до європейських норм. Також він дає можливість встановити загальні вимоги до виробництва органічної продукції в нашій країні: вимоги щодо сівозмін, обробки ґрунту, насіннєвого матеріалу, підживлення сільгоспкультур, використання засобів захисту рослин. Реалізація положень проекту Закону має сприяти розширенню зовнішніх ринків її збуту, але перш за все потрібно допомогти збільшити обсяги виробництва такої продукції. В цілому законопроект є прогресивним та європейським.

Валентина Лановенко, президент Академії органічного садівництва Ekogarden, власник органічного розсадника родини Лановенко


Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.

Новини

Показати все

Блоги