Як пандемія вплине на розвиток внутрішнього туризму в регіонах України?

24 квітня 2020, 06:19 4430
Тетяна Воронова

Внутрішній туризм в регіонах ще не відчував якісного розвитку за всі роки незалежності. Розвивались окремі дестинації та міста, іноді за допомогою якісної місцевої влади, іноді — зусиллями окремої групи компаній або людей, яких цікавить розвиток регіону.

Зараз при скороченні бюджетів і обмеженні пересування ентузіазм до розвитку галузі у багатьох взагалі зникає, та з'являється думка, що туризм, культура, розвиток — зовсім не на часі. Адже треба насамперед «тушити пожежі» та займатись проблемами. Так, звісно, але пасивність і недостатня увага до розвитку починає формувати «пожежі» у майбутньому. Інший підхід — побачити велику кількість нових ресурсів і можливостей та вивести регіони на інший якісний рівень.

За статистичними даними 2018 року, українські туроператори реалізували пакетні тури для 456 799 внутрішніх туристів та 4 024 704 — для виїзних туристів, що майже в 9 разів більше. Мова йде тільки про пакетні тури, звісно, індивідуальних туристів значно більше. Якщо зосередитись тільки на цій статистиці, ми отримуємо мінімум 3,5 млн людей, які відпочивали за кордоном, а зараз цієї можливості позбавлені.

Припустимо і сподіваємось, що скоро відкриють кордони та аеропорти, стане відносно безпечно відвідувати інші країни та буде можливість повернутися до подорожей. Але наскільки готова буде більшість населення подорожувати: по-перше — в плані внутрішнього відчуття безпеки, а по-друге — в економічному плані? Яка кількість із 3,5 млн зможе дозволити собі той самий відпочинок? Крім того, який саме відпочинок забажають отримати люди після довгої ізоляції та дистанціювання?

Спостереження за ситуацією дозволяють припускати, що в більшості будуть діяти обмеження, але, звісно, люди почнуть поступово пристосовуватись до них та створювати нові звички. Скоро літо, і залишатися в місті весь час досить важко, тож хоча б на вихідні люди почнуть виїжджати, шукати нові місця та цікаві можливості. Звісно, безпечні, без натовпу, де все ж можливо дотримуватись комфортної дистанції. І не тільки через безпеку, а через зміну ставлення до особистого простору та цінування вільного простору.

Українське природне різноманіття в цьому випадку здається дуже привабливим, і цього разу — не стільки стандартні зазвичай переповнені туристами напрямки, а дуже популярними можуть стати нові локації. Головне, щоби була про них інформація та цікава пропозиція. І ті, хто будуть це пропонувати, можуть рухатись уперед дуже швидко, а ті, хто вирішать поки відсидітись, можуть так і залишитися непоміченими. Чому важливо саме в цьому випадку рухатись уперед? Тому що саме зараз — ефективний час із найменшими затратами зацікавити українців у внутрішньому туризмі. В інші часи, як ми бачимо зі статистики, доводиться конкурувати з іноземними напрямками, і наша позиція тут ще досить слабка.

Отже, припустимо, що все літо ці 3,5 млн людей на вихідні виїжджають на нові туристичні локації, дізнаються про їхній потенціал, створюють велику кількість контенту, діляться з друзями. Це вже саме по собі створює промоцію на роки вперед. Звісно, буде багато печалі про дороги та недосконалий сервіс, але ще вони побачать потенціал, отримають враження, абсолютно точно багато разів здивуються, відкривши деякі місця та факти про Україну, про які навіть уявити не могли. І, що дуже важливо, будуть сприяти покращенню економіки регіонів — заправлятись, купувати продукти, використовувати сервіс, залишатись у готелях, відвідувати музеї та екскурсії.

Що робимо ми під час карантину? — Готуємось до нової події! Займаючись розвитком туризму і культури в регіонах, ми працювали зі складними стратегічними та довгостроковими цілями, нам, чесно кажучи, легко не було. Звісно, ситуація з пандемією дає деякі обмеження, ризики та перешкоди у плануванні, зараз доводиться створювати більше рішень для різних можливих сценаріїв. Але саме зараз чітко бачимо, як процеси розвитку можливо навіть значно пришвидшити.

Цього літа запланований InStrum Fest в Кременці Тернопільської області. Це фестиваль інструментальної та симфонічної музики, який ми реалізуємо з метою промоції туристичного та культурного потенціалу в різних місцях. Попередні організовували в Заліщиках та зимовий — у Чернівцях. Вибрали на цей раз Кременець не тільки через вражаючий туристичний потенціал, а й через те, що цього липня — сторіччя всесвітньо відомого скрипаля Айзека Стерна, який, як виявляється, тут народився. Масштаб цієї особистості та її досягнень просто неймовірний: він отримувач семи премій Греммі, президент ради Карнегі-Холу, одержував почесні звання від найкращих світових університетів. Він не тільки геніальний скрипаль, але й громадський діяч, який зробив досить багато важливих змін у світі. Деякі з його учнів теж отримали світову відзнаку, двоє його синів зараз успішні диригенти в Америці. По всьому світу протягом року проходять заходи на честь сторіччя, звісно, багато з них скасували, але вважаю, що Україні це проігнорувати було би просто неприпустимо. Тому думок про скасування майже не було, працювали над можливими варіантами реалізації.

Крім офлайн-версії, звісно, плануємо і онлайн-варіант. Одна з переваг робити в регіонах — це можливість використовувати цікаві природні локації. Ми запланували InStrum Fest на замковій горі Боні на території національного парку «Кременецькі гори». Територія дозволяє організувати комфортне розміщення гостей на дистанції, адже безпеку в цих умовах обов'язково забезпечувати. Безпека — головний тренд будь-якої галузі! Попит на природні зелені локації теж можна очікувати. Також і онлайн-глядача можна зацікавити не тільки концертною програмою, але й вражаючими краєвидами. Сподіваємось, нас будуть дивитися в багатьох країнах і вже наступного року захочуть відвідати місце народження великого скрипаля.

Крім американської сім'ї та шанувачів Стерна, Кременець має велике історичне значення для Польщі, тут була територія гетто і знаходиться єврейське кладовище. Одна зі старіших українських академій України в Кременці була ліквідована в 1831 році, бібліотеку, галерею, професуру привезли до Києва та відкрили університет ім. Шевченка, а рослини ботанічного саду ім. Фоміна також перевезені з Кременецького ботсаду. І це тільки частина історії, більшість якої досить трагічна, але, можливо, саме зараз людям буде цікаво в цьому розібратись. Ці процеси важливі в налагодженні відносин з іншими країнами та насамперед в межах своєї. Але не все трагічно, і крім дивовижного природного потенціалу, тут є і якісні готелі. До речі, олімпійські тренувальні об'єкти — єдина в Україні санна трасса та три трампліни для стрибків на лижах (працюють літом і взимку).

На карантині багато хто каже про те, що переосмислюють своє життя та пріоритети, роблять нові відкриття. Думаю, розуміння культурної та історичної спадщини України досить важливе в цьому процесі. І Кременець — один із яскравих прикладів, але таких просто безліч. Я постійно бачу здивування людей, коли розповідаю про те, що я відкриваю для себе в українських регіонах. Здається, цього року буде чудова нагода для багатьох зробити такі відкриття, і попереду будуть саме ті місцевості, які заявляють про себе, активно запрошують і розуміють потенціал туризму.

В цьому випадку, на жаль, ми поки не отримаємо стратегічного розвитку туристичної галузі, але тут є і перевага в тому, що можливості будуть отримувати найактивніші, готові міняти світогляд, вивчати інноваційні тенденції та насамперед об'єднуватись для розвитку території (влада, крупний та малий бізнес, активісти та освітяни). Природні та культурні цінності мають значення, але у занедбаному стані вони поступово втрачають цінність. Об'єднання в складних обставинах — теж одна з позитивних теперішніх тенденцій. Ми сподіваємось, що це перейде в добровільні спільні дії задля спільного розвитку майбутнього. Ми рухаємось у цьому напрямку, поступово знаходимо однодумців та із задоволенням будемо співпрацювати з новими.

Туризм має потенціал для поштовху економіки та активізації інших її сфер. Важлива перевага зараз у поверненні великої кількості молоді та якісних кадрів до регіонів. Якщо в них будуть умови для роботи, початку власного бізнесу та якісного життя, потреба працювати в іншій країні значно зменшиться. Плюс — наступне покоління, думати про нього пізніше взагалі неприпустимо. У нас до проєктів залучені дуже молоді люди, вони зараз продвинуті й уже школярами отримують можливості реалізації. Саме культура і туризм можуть значно вплинути на інфраструктуру та якісне дозвілля, і, звісно, в цьому випадку також виграють інші галузі.

Тетяна Воронова, консультант з розвитку внутрішнього туризму

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.