logo

Спецпроекти

Ранкова кава // Скільки природа платить за ваші кросівки?

Ранкова кава // Скільки природа платить за ваші кросівки?

Спецпроекти 28 жовтня 2019. 07:00 621

Часи, коли кросівки можна було побачити виключно в спортзалі, канули в Лету. Здається, що це було давно і неправда: спортивне взуття тепер надягають куди і з чим завгодно, будь то діловий костюм, сукня або щось ще.

Пара тренувального взуття за весь період свого існування викидає в атмосферу приблизно 13,6 кг вуглекислого газу.

Поступово кросівки перетворилися на культовий предмет гардероба. Тепер же вони стали ще й екологічними і «усвідомленими» — виготовленими з вторсировини і з оглядкою на навколишнє середовище. Прикладів багато: плоди проєкту Ocean Legend Stella McCartney — кросівки, зроблені з зібраного організацією Parley for the Oceans океанського пластика, фаворити модних зйомок і герцогині Сассекської — Veja, недавнє спільне творіння стурбованої екопитаннями марки Reformation і New Balance, лінія #becausethereisnoplanetb марки Ecoalf; а також коллаб Everlane і Allbirds, що з'єднує вдруге використаний пластик і цукрову тростину.

Вуглецевий слід від кросівок більше вуглецевого сліду, що залишається будь-яким іншим предметом вашого гардеробу, так що плата природи за нього вражаюче висока. Дослідники Массачусетського технологічного інституту з'ясували, що звичайна пара тренувального взуття за весь період свого існування викидає в атмосферу приблизно 13,6 кг вуглекислого газу. «Це неймовірно багато, — непокоїться один із авторів дослідження Рендольф Кірчейн. — Показник занадто високий для речі, яка не використовує електрику або яке-небудь паливо». Левова частка викидів припадає на процес виробництва, що зовсім не дивно, враховуючи, які технології та матеріали в ньому задіяні. 

 

«Типові бігові кросівки цілком складаються із пластику, — говорить один із засновників марки Veja Себастьєн Копп. — А що таке пластик? На 99% це нафтопродукт». У числі отриманих з нафти видів пластику — поліестер, термопластичний поліуретан, поліетилентерефталат і етиленвінілацетат», — додає він.

Більшість із нас прекрасно знає, що ці матеріали таять в собі загрозу, але оскільки вони дешеві та зручні, це підтримує рівень попиту. Зручність, стійкість і довговічність — найважливіші для тренувальних кросівок властивості. Змішайте пластик з фіброю і ви отримаєте гнучку, але міцну верхню частину кросівка; оснастите пластикову підошву парою повітряних подушок — ось вам пружність і амортизація.

30% складу брендових кросівок — природні матеріали на зразок кукурудзи, натурального каучуку і піни з водоростей.

Великі бренди, на зразок Nike, і нішеві марки, такі як Barefoot, всіляко намагаються скоротити вуглецеві викиди, модернізуючи і матеріали, і виробничі процеси. «Думаю, тільки усвідомивши, наскільки неекологічна і небезпечна нинішня система, можна всерйоз задуматися над її майбутнім», — каже головний спеціаліст з питань сталого розвитку в Nike Ноель Кайндер. Завдяки технологічній новації спортивного гіганта під назвою Flyknit майже 1588 т сміття не дісталися до полігонів, а вирушили на переробку. «Нитки виготовляють з поліестеру, отриманого в результаті переробки пластикових пляшок. Це дозволяє скоротити кількість шкідливих викидів і відходів на 60% в порівнянні з виробництвом звичайних кросівок», — пояснює Кайндер.

В цьому році Adidas запустили програму Futurecraft.Loop. «Це новаторський підхід до виробництва тренувального взуття, який має на увазі використання одного типу матеріалу і відмову від клею, — пояснює ноу-хау менеджер з розвитку бренду Аманда Вербек. — Зазвичай пластик важко піддається переробці, якщо він спочатку не зроблений для подальшого використання. В цьому і полягає прорив Futurecraft.Loop».

  

Місяць тому в гонку вступили і Veja зі своєю новою моделлю Condor, яку вони називають «першими в світі постнафтовими кросівками». Такий термін міг би вказувати на відсутність пластику взагалі, але навіть Veja — володарі репутації головних екоадептів — поки не можуть собі цього дозволити. «Ми на пів шляху до успіху: наші бігові кросівки лише на 53% складаються з біорозкладаних матеріалів, але для першого досвіду це непогано, — зізнається Себастьєн Копп. — Вони не ідеальні, але ми рухаємося вперед». Франко-бразильський бренд до критики звик: коли в 2005 році Veja тільки запустилися, ніхто й подумати не міг, що поняття чесної торгівлі та органічної моди будуть сусідами, і що подібний продукт когось зацікавить.

«Наша головна мета — замкнути коло і організувати безвідходне виробництво», — говорить дизайн-директор Vivobarefoot Ашер Кларк. У лінійці марки найпрогресивніша модель на сьогоднішній день — Primus Lite II Bio: 30% складу — природні матеріали на зразок кукурудзи, натурального каучуку і піни з водоростей. «Тут є, до чого причепитися, — визнає Ашер. — Взуття все ще містить чимало синтетики, але це безперечно крок у вірному напрямку».

За 2014 рік у світі було вироблено близько 24,3 млрд пар кросівок.

Nike готують нові запуски до токійської Олімпіади 2020. «Екологічним матеріалам, безвідходному виробництву і моді судилося йти пліч-о-пліч, — каже Кайндер, анонсуючи їх. — У травні ми опублікували маніфест про безвідходне виробництво, це керівництво до дії для модної індустрії і для нас самих». Погляд з боку набагато більш критичний. «Кожна компанія вирішує якусь одну проблему, але ніхто не береться за всю картину цілком, — каже Софі Хелліер, професійна серфінгістка, що зайнялася активізмом після того, як особисто переконалася, чим загрожують пластикові відходи. — Ми розуміємо, що виробляємо дуже багато пластикових кросівок і думаємо, як з цим бути, але рішення виробити ще більше просто абсурдне, воно суперечить будь-якій логіці. Якби вони запустили безвідходне виробництво і відмовилися від використання пластика — ось це мене дійсно вразило би».

  

Згідно зі звітом The Good Shopping Guide, тільки за 2014 рік у світі було вироблено близько 24,3 млрд пар кросівок, а значить, негайні зміни просто необхідні. «І все ж, — додає Хелліер, — сам факт того, що ці величезні компанії плюють на все і продовжують вкладати гроші в інноваційні ідеї, вселяє надію. Я буду носити їх і підтримувати, тому що знаю, що вони працюють над собою. Якщо ми продовжимо ставитися до справи так само безладно, як раніше, робити взуття буде просто нема з чого і нема чого».


AgroPortal.ua за матеріалами Vogue.ru


Ключові новини аграрного ринку в Telegram

Новини

Показати все

Блоги