Переможцем стало село Залізняк Сумської області. На конкурс «Неймовірні села України 2019» с. Залізняк подало бізнес-план з облаштування цикорної кав’ярні-бібліотеки з аграрною та екологічною тематикою. У ході захисту проєкту методист відділу освіти, культури, молоді та спорту Верхньосироватської сільської ради Ірина Варламова, яка і стала ініціатором участі в конкурсі, переконала трьох із п’яти членів Експертної ради.
Громада села має намір закупити промислову сушарку для цикорію та дві малих сушарки для ягід, адже цей напій подають вітамінізованим. А також кавомолку, кавоварку та ящики для зберігання і обробки рослин.
«Розвиток сільських територій в Україні — це не стільки про «садок вишневий коло хати», як про аграрні та несільськогосподарські види підприємництва на селі, які дадуть можливість і заробляти там гроші, й не менш цікаво жити, ніж у місті. Глобальним процесам урбанізації протистояти навряд чи можливо в одній окремо взятій країні, але і сліпо йти бразильською чи аргентинською моделлю сільського розвитку нам точно не варто», — зазначила екс-в.о. міністра аграрної політики та продовольства Ольга Трофімцева.
За її словами, підтримка з боку держави ефективними інструментами стимулювання малих, молодих, сімейних фермерів і кооперативів у садівництві, козівництві чи вівчарстві, крафтовому виробництві чи зеленому туризмі, в тому числі через розвиток дорадництва, дасть можливість знайти свій унікальний шлях сталого економічного зростання.
У свою чергу, голова правління ГО «Спілка сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Україні» Володимир Васильєв додав, що цей конкурс «вартий уваги та участі центральних органів виконавчої влади, що опікуються розвитком села, туризму, збереженням культурної спадщини, природного середовища, адже кожне українське село є неймовірним — там живуть гостинні неймовірні люди».
Компанія Baker Tilly, яка цьогоріч підтримує ІV Всеукраїнський конкурс «Неймовірні села України 2019», надасть грант на часткову реалізацію бізнес-плану розвитку сільських територій селу Більче-Золоте, що на Тернопільщині. Громада села планує провести капітальний ремонт приміщення готелю.
Вручаючи нагороду, керівник напрямку сталого розвитку Baker Tilly Олександр Баськов зазначив, що компанія є соціально відповідальною, але не виставляє це напоказ і не будує на цьому маркетинг і PR.
«Соціальна відповідальність нашої компанії націлена в значній мірі на працівників, їх навчання і професійний розвиток, дозвілля і розваги, участь у громадській діяльності. Інший напрямок — це підтримка різних проєктів, ініціатив, громадських організацій, які, на думку компанії, є важливими для суспільства, — констатував він. — Вибір нашою компанією бізнес-плану даного села є невипадковим, адже дуже важливо створювати комфортні умови для туристів, які привозять свої кошти у село».
Посольство Королівства Нідерланди в Україні допоможе в озелененні села Лисець, що на Хмельниччині, де є унікальної краси водоспад Бурбун.
«Завдяки цьому конкурсу українські села стають ближче до жителів міст. Вони стають більш доступними для іноземців. Голландцям подобаються чудові ландшафти та великі відкриті ділянки, тому ми щасливі від того, що у нас є можливість допомогти одному із учасників конкурсу озеленити своє село», — каже радник з питань сільського господарства Посольства Королівства Нідерланди в Україні Рейнауд Наутен.
У посольстві вважають, що наявність зелених насаджень забезпечує не лише здорове оточення для населення, але й створює позитивний інвестиційний імідж села. У реалізації цього проєкту Посольству Нідерландів в Україні допомагатиме компанія KORNELIS.
Усім фіналістам журнал Agroexpert подарував річну передплату, а також книги власного видавництва.
«Журнал Agroexpert із задоволенням підтримує цікаві проекти AgroРortal.ua не лише через їхню оригінальність, адже всі вони обов’язково несуть у собі певну соціальну функцію. Конкурс «Неймовірні села України» зворушив серця і душі сільських жителів, змусив задуматися над тим, як зробити рідне село ще кращим, енергоефективнішим, привабливішим для туристів тощо. А процес голосування онлайн об’єднав, спонукав згадати про однокласників та сусідів, односельців, які живуть і працюють за кордоном, і знову долучити їх до справ громади», — зазначила директор видання Ольга Сидоренко.
Окрім того, освітній проєкт «Агрокебети», який разом із AgroPortal.ua запустив челендж #селояквоноє з метою популяризації українського сільського господарства, зеленого туризму, історико-культурної спадщини та загалом українського села, надав усім фіналістам солодкі подарунки.
«Село є невід’ємною частиною успішної економіки України як аграрної держави. Оскільки ситуація за останні роки стала критичною, і сільське населення стрімко зменшується, а з карти зникає все більше сіл, Україні вкрай важливо сприяти відродженню сільських територій. Розвинене і багате село — надійний фундамент розвитку країни і сталого зростання ВВП», — додав керівник проєкту Анатолій Циркун.
Проте головною нагородою для кожного фіналіста стала реклама їхнього регіону. «Як правило, пряма матеріальна винагорода не є головною вигодою від участі в подібних конкурсах. Головним є те, що село побачать, селом зацікавляться (і навіть вразяться!) люди й організації, які, може, ніколи би про це село не дізналися, — зазначив директор з розвитку — заступник керівника Виконавчої дирекції ВАССР Ігор Абрам'юк.
За словами президента асоціації «Український клуб аграрного бізнесу», генерального директора ІМК Алекса Ліссітси, кожна з п'яти громад, які увійшли до фіналу, вже є переможцем. Адже найголовніше — люди, від яких йде ініціатива.
«Я вкотре переконався, що українське село формують неймовірні люди, а не лише природні та історичні пам'ятки. Потрібно лише дати поштовх, що, власне, і робить AgroPortal.ua четвертий рік поспіль, — говорить він. — Закликаю подорожувати Україною, популяризувати цікаві місця і людей, приваблюючи як внутрішніх туристів, так і іноземців».
Алла Стрижеус, AgroPortal.ua
А наскільки ти знаєш Неймовірні села України 2019? Давай разом перевіримо твої знання!