ТОП-5 аргументів для впровадження електронного землевпорядкування

28 травня 2020, 06:40 4812

Відкриття ринку землі змушує аграріїв задуматись про ретельний контроль земельного банку, адже нові зміни в законодавстві вимагають чіткої уніфікації, структурованості та прозорості в земельних відносинах. Допомогти в цьому сільгоспвиробникам можуть автоматизовані системи землевпорядкування, які дозволяють зробити земельний банк ліквідним, уникнути рейдерських захоплень, швидше отримувати кредитування та підготуватися до продажу землі.

Цифровізуйся або програй: відцифрувавши всі технологічні операції, можна змінити ефективність бізнесу

Віталій Ільченко, засновник компанії UKRAVIT

Якщо ви не займетеся цифровізацією, то за вас це зробить хтось інший. Відцифрувавши всі технологічні операції, можна повністю змінити ефективність бізнесу. Сільгоспвиробники за допомогою відповідних систем мають змогу зробити цифрову карту поля, оцифрувати технології, стан землі і систематично отримувати необхідні дані, які покращуватимуть і вдосконалюватимуть бізнес та допоможуть підвищити врожайність.

Постачальники матеріальних ресурсів мають бути партнерами для аграріїв і сприяти впровадженню різних технологій для забезпечення ще ефективнішого господарювання.

У 2018 році в компанії UKRAVIT було 6% прямих продажів виробникам, а решта — через дистриб’юторів, у 2019 році ми вже мали 45% прямих продажів, а цьогоріч заплановано збільшити цей показник до 80%. Для цього потрібно аналізувати клієнтів, і в багатьох випадках ми використовуємо софт, який аналізує офіційні дані за наявним земельним банком клієнта. При моніторингу з’ясовується, що велика кількість земельних ділянок не має належного оформлення. Насамперед це є передумовою для рейдерського захоплення, тому сільгоспвиробникам потрібно вживати заходи, впорядковувати свої документи, договірні відносини, виявляти слабкі місця.

Коли ти володієш ситуацією щодо договорів оренди земельних ділянок, контролюєш зобов’язання, не порушуєш умови договору, можна запобігти рейдерству. Дана система допомагає якраз у цьому — налагоджує взаємовідносини з пайовиками, контролює вчасність підписання договорів і проведення розрахунків.

Також при оцифрованому банку землі легше отримати кредитування, адже вся інформація в повному обсязі подається в електронному вигляді, і це є для банківської установи показником того, що у позичальника повністю контрольований земельний банк.

Ринок землі: перехід у digital та побудова стабільного земельного банку захистить бізнес

Олег Шевцов, керуючий радник, адвокат Alexandrov&Partners

Сьогодні від власників бізнесу залежить, буде компанія розвиватися чи деградувати. Немає часу, щоб бути в статиці й при цьому очікувати на розвиток проєктів. Тільки прийняте власниками тверде рішення про перехід в digital і нав’язування його своїм колегам та партнерам може принести профіт. Звісно, людям потрібен час, щоб психологічно налаштуватися на роботу з digital-інструментами, тому відкладати цей процес на завтра не можна. Щоб бізнес розвивався, потрібно це робити вже сьогодні.

В умовах відкриття ринку землі буде рости конкуренція. З урахуванням того, як прописане наше законодавство, ця конкуренція буде не завжди в правовому полі, тому зобов’язання кожного власника бізнесу — почати готуватися до цього вже зараз і перевірити підприємство на можливість рейдерського захоплення. Для цього можна провести експрес-аудит (перевірка структури бізнесу, взаємодії з контрагентами, штатної структури, реєстру довіреності) або ж повний аудит (включає додатково контроль техніки, взаємодію з орендодавцями, кредитні зобов’язання, інформаційну безпеку). Дуже добре, якщо всі ці дані міститимуться в єдиній електронній базі, яка максимально спростить роботу.

Цифровізація всіх процесів на агропідприємстві дуже важлива, і це той крок, який допомагає в боротьбі з рейдерством. Необхідно розуміти, що в рейдерів є два шляхи захоплення підприємства — робота із земельним банком (перестраховуємося шляхом чіткого контролю всіх договорів оренди) та захід через підприємство (необхідно повністю убезпечити уставні документи).

Управління земельним банком: рахую — значить керую 

Ірина Бараніченко, фінансовий директор Agricom Group

Головним активом у агропідприємствах є земля, тому побудова системи управління земельним банком — найважливіший крок для виживання компанії на ринку. З часу створення Agricom Group облік земельного банку ми уявляли дуже розмито. Спочатку ми використовували Еxсel, потім перенесли все в 1С, але масив даних був великим, і його важко стало контролювати без візуальних речей. Стало зрозумілим, що нам необхідна автоматизована програма, яка усуне ручне управління орендованими землями, унеможливить рейдерство, виявить пробіли. Ми готові були стати учасником розробки програмного забезпечення, яке би допомогло нам вирішити питання з управлінням земельним банком. Для цього найперше визначили кілька найголовніших пунктів — щоб це було відображено візуально, інформативно та оперативно.

Поставлене перед розробниками програмного забезпечення чітке і точне технічне завдання позбавить компанію зайвих витрат. Також важливо відразу визначитись, хто наповнюватиме інформаційні бази і хто буде супроводжувати та підтримувати.

Як ви зберігаєте гроші? Ви їх рахуєте. Те саме відбувається із земельним банком і документами. Порахуйте, що є, покажіть, що можна зробити краще.

Все, що нове, завжди складне, але саме це дозволяє компанії йти вперед і розвиватися. Все, що стосується автоматизації не лише земельного банку, допоможе компанії, підприємству чи господарству зберігати певний рівень на ринку.

Цифрові технології забезпечують контроль усіх процесів та безпеку підприємства

Сергій Пагер, керуючий адвокат Адвокатського бюро «Сергія Пагера», власник «Лендлорд Юкрейн»

До відкриття ринку землі аграріям та іншим категоріям, які небайдужі до земель сільгосппризначення, варто підготуватися, адже залишився всього 1 рік до запуску нових механізмів розпорядження ділянками. В цій ситуації вважаю, що за цифровими технологіями — майбутнє, але це має бути не нав’язано, а дійсно потребою для підприємства. Завдання digital-технологій полягає у спрощенні роботи та зменшенні собівартості вирощеної продукції. Тому в аграрній сфері найбільше застосовується діджиталізація. Це потрібно впроваджувати як з практичної точки зору для підвищення ефективності агровиробництва, так і з юридичної, адже це дасть можливість більшого контролю процесів і забезпечення безпеки підприємства.

Що потрібно власникам аграрного бізнесу зробити за рік:

1. Провести аудит земельного банку з метою усунення ризиків щодо зменшення існуючого земельного банку. Раджу використовувати різні електронні системи, які нагадуватимуть, і фіксувати земельний банк.

2. Перевірити стан розрахунків орендної плати, адже невиплата орендної плати є підставою для розірвання договору.

3. Укласти додаткові договори до діючих договорів оренди, в яких продовжити їхню дію та унеможливити розірвання їх в односторонньому порядку.

4. Зробити та відобразити офіційні джерела доходів.

5. Відновити кредитну історію з метою залучення кредитних коштів у майбутньому.

6. Перевірити структуру агробізнесу та вжити заходів для побудови захищеної структури від потенційних небезпек і рейдерів.

Використовуючи цифрові програми, можна значно підвищити ефективність господарства

Євген Кугук, CEO & co-founder українського стартапу «Електронний землевпорядник FieldBI»

Діджиталізувати і систематизувати процеси аграріям потрібно сьогодні, бо завтра вже буде пізно. І при цьому вони мають чітко розуміти, що для цього потрібно не просто купити програму, а ефективно використовувати кожен гектар землі.

Електронні системи надають чітку інформацію про кількість землі в обробітку, впевненість, що всі документи в порядку, забезпечують відповідну ліквідність земельного банку, надають доступ до дешевших кредитів, збільшують прибутковість, зменшують затрати, підвищують конкурентоздатність і ефективність підприємства.

Такі системи дозволяють обліковувати, ефективно управляти, тож їх потрібно запроваджувати дуже швидко, адже за ними — майбутнє. Технології йдуть уперед, і потрібно ними користуватися.

Комплексна система сама підказує, де яка проблема, про незареєстрований договір, про накладання ділянок. І якщо агровиробник комплексно працює з системою, щодня бачить, як змінюється динаміка його земельного банку, чітко відслідковує інформацію, яка автоматично порівнюється і отримуються певні рекомендації, — це запорука ефективності роботи та подальшого розвитку. Варто раз витратити час, щоб навести порядок, і в подальшому чітко працювати з цим, адже втрата 1 га орендованої землі для виробника дорівнює приблизно $1 тис.

Зараз надходить багато запитів від аграріїв, які хочуть привести свій земельний банк до ладу, адже розуміють, що потім може бути пізно. Система FieldBI підходить як для малих фермерських господарств, так і для великих агрохолдингів. Невеликим агропідприємствам система дає можливість не витрачати додаткові кошти на землевпорядника.

Критерії вибору системи

Загалом в Україні використовується 4 види систем за напрямком землевпорядкування:

· Геоінформаційні системи — облікові, мають візуалізацію певних ділянок, але відсутня аналітика.

· Облікові системи — надають можливість обліковувати дані, нараховувати фінансові виплати, але немає візуалізації й аналітики.

· Довідкові системи — онлайн-сервіси, які витягують у таблиці обмежену інформацію з реєстрів (часто з відсутніми даними, оскільки обов’язкова інформація, що має в них бути, мінімальна) та частково візуалізують її. Інформація може відрізнятися від первинної документації, якої в таких системах немає, і вона не аналізується. На цьому їх основний функціонал і обмежується.

· Уніфіковані системи включають в себе комплекс: геоінформаційну, облікову, довідкову та експертно-аналітичну системи. Вони інтегровані з реєстрами, показують візуалізацію земельного банку, що дає чітко розуміти, що з ним відбувається. А у випадку з Електронним землевпорядником FieldBI дані будуть проаналізовані, показані всі невідповідності, які можна легко, а головне вчасно виправляти, та мати комплексне розуміння, що відбувається із земельним банком, брати нові ділянки в оренду, пропускати їх через систему та одразу оцінювати ризики. Також у системі передбачена можливість одразу ставити завдання та фінансовий блок із відповідною аналітикою, де можна проводити облік і нарахування орендної плати орендодавцям.

При впровадженні системи за напрямком землекористування потрібно почати з визначення внутрішніх потреб компанії, відповідно до стратегічних, тактичних цілей та поточних задач. Потрібно зробити аналіз рішень на ринку, потім реалізовувати та впроваджувати, що передбачає підключення до системи та впровадження нових стандартів роботи в компанії. При виборі постачальника важливо, щоб компанія надавала сервіс, супроводжувала і бажано наповнювала систему, а не лише її продавала. Останній етап — це аналіз ефективності та контроль дотримання нових стандартів роботи.

1. За відсутності власних серверних потужностей підійдуть рішення, які працюють на віддалених серверах і мають високий ступінь захисту.

2. Якщо планується працювати в полі, потрібно обирати рішення, в яких є мобільні додатки.

3. Якщо в системі будуть працювати не лише профільні спеціалісти та землевпорядники, потрібно вибирати простий інтерфейс.

4. За відсутності власного землевпорядника потрібно обирати компанію з глибокою сервісною підтримкою.

5. Якщо вже є працюючі інформаційні системи, має бути відповідна інтеграція між системами для обміну даними.

6. Якщо передбачається використання системи великою кількістю користувачів, необхідне гнучке налаштування доступів і прав до системи.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua