logo

Особистий погляд

Практичний кейс: як українському сільгоспвиробнику підготуватися до ринку землі

Практичний кейс: як українському сільгоспвиробнику підготуватися до ринку землі

Особистий погляд 21 травня 2020. 06:54 2490

Літо наступного року, а саме 1 липня 2021 р., має стати фактичною точкою відліку відкриття ринку землі сільськогосподарського призначення. А це передбачає масштабну реорганізацію та впровадження нових норм і вимог.

Фактичне запровадження ринку землі вже сьогодні турбує тих, хто на ній працює: від одноосібників та фермерів до великих агрокомпаній. На сьогоднішній день окреслені основні етапи відкриття доступу до сільгоспземель, втім, попереду на нас чекає впровадження цих зміну у процедурах та вимогах до купівлі-продажу.

Озвучена проблематика не є єдиною для українського сільгоспвиробника. До неї варто додати і зниження цін на традиційні культури через підвищення конкуренції на міжнародних ринках, і зміни клімату на території України, які спричиняють необхідність впровадження нових технологій на полях, і світову економічну кризу, яка безумовно вплине на споживання харчових продуктів.

Усі ці зміни вимагають від представників українського агробізнесу підвищувати економічну ефективність операційних бізнес-процесів, одним із яких є управління земельним банком.

Для вирішення задачі управління землями сільськогосподарського призначення зазвичай аграрії за кордоном обмежуються використанням геоінформаційних систем, які можуть бути як у вигляді самостійних програм, так і у вигляді частин програмного забезпечення з більш широким функціоналом. Звісно, для фермера із країни, де сотні років працює приватна власність на землю, інформації про контури полів та автоматичного обліку площі буде достатньо. Для українських же реалій таке програмне забезпечення не вирішує левову частку проблем: облік документації на земельні ділянки, контроль станів договорів, фінансові взаємовідносини з пайовиками, обрахунок «шахматки» з сусідами тощо.

Мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення зробив нашу країну унікальною, де для роботи на землі необхідно додатково вести облік землевпорядної документації та забезпечувати взаємовідносини з багаточисленними орендодавцями. Відсутність такого досвіду у світовій практиці і призвела до відсутності відповідних інформаційних систем. Втім, наша рідна ІТ-індустрія прийшла на поміч аграріям, і останнім часом на ринку почали з’являтися різного роду рішення для управління земельним банком.

Принципово існує кілька видів інформаційних систем для управління землями сільськогосподарського призначення: геоінформаційні, довідкові, облікові та уніфіковані. Що стосується перших, то, як зазначалося вище, вони забезпечують автоматизацію внесення та відображення конкретних ділянок на карті, межування та обрахунок площі та використовуються спеціалістами земельних відділів, а також частково агрономічних.

Щодо довідкових систем, то вони представляють із себе інструмент, який забезпечує доступ до відкритих державних інформаційних ресурсів, які в тій чи іншій мірі можуть стосуватися земельних відносин. Зазвичай це реєстри Держгеокадастру, речових прав на нерухоме майно Мін’юсту та судових рішень. Очевидною перевагою цього типу програм є можливість отримання інформації про власника, НГО, площу, цільове призначення, судові обтяження. Довідкові системи стануть у нагоді спеціалістам земельних відділів, проте вони в першу чергу представляють інтерес для користувачів, яких цікавить формування разових запитів для одного чи кількох об’єктів, а от для роботи щодо обліку та систематизації власного земельного банку не є повноцінним рішенням. Крім того, орендар і так отримує більшу частину представлених даних із технічної документації та договорів оренди.

Облікові ж системи, навпаки, надають широкий функціонал по роботі з ділянками у розрізі контрагентів, документів, нарахувань тощо. Таке ПЗ формує налаштовані звіти, адаптовані до потреб організації, генерує типові документи для друку. Прерогатива у використанні такого роду систем належить представникам фінансових служб. Це зручний інструмент, який еволюціонував із широко розповсюджених бухгалтерських та управлінських програм обліку. Основний мінус такого підходу — відсутність візуалізації та зв’язків із реальною ситуацією в полях.

Остання група інформаційних систем для управління землями сільськогосподарського призначення — уніфіковані системи, які, виходячи з назви, об’єднали в собі в тій чи іншій мірі інструменти усіх зазначених вище і можуть найбільш ефективно використовуватись управлінцями, фінансовою службою та спеціалістами земельних відділів. До основних переваг також слід віднести можливість роботи з будь-якими типами файлів — від таблиць до контурів KML тощо. Як наслідок, уніфіковані системи мають найширший функціонал для ефективної роботи земельних відділів щодо обліку, систематизації, візуалізації, аналізу, отримання інформації з реєстрів тощо. Універсальність такого виду систем та їхня адаптивність вимагали деякого зменшення вузькопрофільного інструментарію, проте на практиці цей факт стає недоліком для одиниць.

Перед тим, як починати шукати в мережі інтернет системи для управління земельним банком, раджу звернути увагу на особливості впровадження обраних програмних продуктів:

- за відсутності власних серверних потужностей вам найбільше підійдуть так звані SaaS-рішення, тобто такі, які працюють на віддалених серверах із високим ступенем захисту (такі сервери зазвичай розміщуються у Європі чи США, де найвищі стандарти інформаційної та правової безпеки);

- плануєте працювати у полі — обирайте рішення з готовими мобільними додатками, які значно оптимізують роботу з мобільних пристроїв;

- якщо з системою будуть працювати не лише профільні спеціалісти, вам підійде інтуїтивно зрозумілий та необтяжений інтерфейс;

- за відсутності ресурсу для впровадження віднайдіть пропозицію із глибокою сервісною підтримкою;

- у випадку необхідності обміну даними з наявними в компаніях інформаційними системами подбайте про можливості інтеграції та хто саме відповідатиме за цей процес: ви чи постачальник послуг.

У цьому світі не існує однозначного і легкого рішення, яке б підходило всім. Вибір залишається за кожним окремим аграрієм, проте слід пам’ятати головне — взявши курс на інновації для вашого бізнесу та розглянувши основні види інформаційних систем, які допомагають управляти земельним банком, слід добре усвідомити ширину та глибину власних бізнес-задач, які ставляться перед програмним забезпеченням, щоб через рік-два не ініціювати черговий перехід на іншу систему.

Таким помічником може стати Електронний землевпорядник FieldBI, який працює як експертно-аналітична система та виконує широкий спектр задач. Серед них — автоматизація обліку, візуалізація земельних ділянок і полів на електронній мапі, систематизація ведення земельного документообігу та отримання інформації з реєстрів.

Окрім того, це інструмент, який спрощує роботу з орендодавцями, в режимі реального часу відслідковує ситуацію із земельним банком, співставляє облікові площі з фактично обробленими і веде статистику стану в розрізі окремих паїв, полів, господарств тощо.

Погодьтесь, управління власною або орендованою землею в обробітку — це управління сотнями, мільйонами, а іноді десятками і сотнями мільйонів доларів. На сьогодні вартість гектару орендної землі складає близько $1000. У невеликого господарства може бути 1-2 тис. га, 5 тис. га. Втратити навіть 50 га із них через те, що договір не був вчасно зареєстрований, був своєчасно не поновлений або невірно вказані реквізити — це втратити $50 тис., а що говорити про те, коли в оренді є ділянки, які не обробляються або використовуються не повністю та неефективно, за які просто сплачується орендна плата.

Існує багато кейсів, коли земельні питання не вирішуються роками. Робота з земельним банком перетворюється на «покриту пилом шафу», яку ніхто не хоче чіпати. Електронний землевпорядник FieldBI — якраз той інструмент, що може вирішити всі ці проблеми — комплексно і якісно.

Система побудована на кількох китах. У ній є блок полів, блок земельних ділянок, блок договорів, блок інтеграції з публічними реєстрами, аналітичний блок тощо. В останньому оновленні вже доступний блок фінансів та блок завдань.

В «Полях» безпосередньо є інформація про поля, у якому вони стані, чи не накладається одна межа на іншу. Це базова інформація, потрібна для розуміння ситуації з земельним банком.

У блоці «Земельні ділянки» повністю відображена інформація про ділянки, їхні контури, реквізити, площу, де вони знаходяться, у якому перебувають стані, чи накладаються на поля, чи не накладаються одна на одну тощо. Візуально видно всі ділянки, які перетинають конкретне поле. Всі дані потрапляють в аналітику, де у зручному проаналізованому форматі чітко видно знайдені невідповідності та недоліки. Залишається по черзі брати їх в роботу та виправляти.

Блок «Договори» — це набір істотних умов договору. Всі ці дані мають бути дійсними, як то дата закінчення договору чи дата укладання договору. Система показує на карті, за якими ділянками договори зареєстровані, за якими вже не діють, де потребують переукладання, які договори закінчать термін дії у яких роках і багато іншого.

Блок «Фінанси» включає в себе облік та нарахування орендної плати. Це суттєва перевага системи, тому що обліковувати і нараховувати орендну плату — досить складний процес. Система дозволяє це якісно та швидко проводити та має повну інтеграцію з 1С. Тож для того, щоб завантажити дані в систему, знадобиться досить небагато часу. І все — потім тільки працювати і виправляти всі невідповідності та наповнювати систему новими даними. До речі, всі дані легко вивантажити та експортувати в інші програмні продукти — як варіант, якщо треба використовувати контури полів чи ділянок, чи інформацію по ним в іншій, наприклад, агрономічній системі.

«Аналітичний блок» включає інформацію про те, що відбувається із земельним банком: які поля перетинаються, де відсутні договори, за якими ділянками договори не зареєстровані чи завершили строк дії, які перебувають в оренді, в обміні, які є відхилення площі фактичного обробітку від облікової, аналіз договорів за цільовим призначенням, видами землі, роками завершення договорів тощо.

Розділ «Задачі» дозволяє організувати роботу за напрямком землевпорядкування просто всередині системи, ставити необхідні завдання відповідним спеціалістам та контролювати їх виконання.

Часто буває, що клієнт орендує, наприклад, 2500 га, з них насправді обробляє на 200-500 га менше, тобто ці 200-500 га фізично не обробляються, а частина взагалі знаходиться у віддалених місцях, є заболоченою чи залісненою. При цьому орендна плата нараховується на орендну площу. Це провокує додаткові затрати.

Електронний землевпорядник FieldBI аналізує всі подібні випадки та дає необхідні рекомендації. Саме в цьому одна з головних переваг системи — це дійсно якісна аналітика. Експертно-аналітична направленість допомагає аграрію отримати конкретні вказівки (що робити в якій ситуації) та зустріти відкритий ринок землі підготовленим.

Євген Кугук, CEO & co-founder українського стартапу «Електронний землевпорядник FieldBI»


Ключові новини аграрного ринку в Telegram

Новини

Показати все

Блоги