Згідно з даними щодо збиральної кампанії від Держстату, у 2021 році в Україні була зафіксована рекордна врожайність вівса — 2,78 т/га (перед доопрацюванням).
Компанія «УкрАгроКонсалт» оцінює врожай у 470 тис. т. Аналітик зернового ринку «УкрАгроКонсалт» Марина Маринич зазначає, що доступна для експорту частка врожаю теоретично може зрости до 30 тис. т, але наразі темпи експорту відстають від минулорічних — за 3 місяці було експортовано всього 6 тис. т (-36% від аналогічного періоду минулого року).
За прогнозом заступника директора ProAgro Information Company Марії Колесник, виробництво вівса цього року в Україні буде на рівні 500 тис. т, а експорт складе 150 тис. т.
Марина Маринич зазначає, що зазвичай український ринок вівса дуже слабко реагує на зміни на світовому ринку, тому що в Україні овес не є експортною культурою, і більша частка врожаю продається на внутрішньому ринку.
Але Марія Колесник додає, що первинним при ціноутворенні на цьому ринку є загальні тренди на основне зерно, які останнім часом були висхідними.
«Для порівняння: експортні ціни на українську фуражну пшеницю та ячмінь (базис FOB порти Чорного моря) за рік зросли в середньому на 65 $/т, а з початку поточного МР — на $50 та $40 на тонні зерна відповідно», — повідомляє вона.
Як відзначають аналітики, в Україні закупівельні ціни на овес на базисі СРТ коливаються в межах 6-6,3 тис. грн за тонну зерна, що на 250 грн вище, ніж місяцем раніше.
В одній із найбільших компаній з виробництва вівсяних пластівців «Добродія Фудз» зазначають, що поки стримують ціни на продукцію і намагаються зробити їх комфортними і стабільними для споживача. Але попереджають, що не зможуть довго тримати ціни, якщо зерно й надалі буде дорожчати.
Директор «Добродія Фудз» Ірина Брославцева розповідає, що в Україні поки не такі ціни на овес, як у США. Але в порівнянні з попередніми роками ціна також виросла на 40%, і є тенденція до подальшого зростання.
«Ми працюємо не у вакуумі, тому підняття цін на світових ринках, думаю, матиме наслідки і для українського ринку. Будемо це відчувати в повній мірі, але, сподіваюсь, не так кардинально різко, як нині в США.
Ціна буде зростати, і кожного місяця це буде плюс», — вважає Ірина Брославцева.
Вона додає, що цього року власне виробництво звичайного вівса в Agricom Group забезпечило близько 40% від потреби заводу в сировині. Але вже наступного року планується збільшити забезпечення власною сировиною до 60%. Також у компанії цьогоріч вперше отримали урожай безглютенового вівса, що дозволить «Добродія Фудз» розширити асортимент лінійки WOWСЯНКА та бренду San Grano.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua