Дефіциту не буде: як працює виробництво та торговельні мережі під час карантину

24 березня 2020, 06:46 5414

Україна вже другий тиждень живе в умовах карантинного режиму, що дуже вплинуло на графіки роботи майже всіх підприємств. Як працюють підприємства з виробництва харчової продукції, скільки запасів на складах торговельних мереж і яких рішень чекати від влади найближчим часом, аби забезпечити Україні продовольчу безпеку?

На сьогоднішній день в Україні введено заборону лише на експорт засобів індивідуального захисту та обмеження для експортерів спирту.

«Щодо обмеження експорту продуктів харчування, то зараз це реалізується лише в форматі моніторингу — які потенційно нестачі в Україні можуть бути. Ми постійно знаходимося на зв’язку з рітейлом і вивчаємо, які є проблеми з наявністю тих чи інших продуктів. Наш підхід полягає в тому, щоб реагувати лише у випадку, коли виникла проблема», — пояснив ситуацію заступник міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Тарас Качка під час online GR-зустрічі «Як криза вплине на міжнародну торгівлю».

За його словами, наразі немає сенсу вводити заборону на експорт, а питання наявності продукції на внутрішньому ринку буде вирішуватися шляхом діалогу з виробниками та рітейлерами.

«Всі основні виробники говорять про те, що вони готові посилювати поставку до місць реалізації продукції, щоб уникнути будь-якої нестачі продуктів харчування», — відмітив Тарас Качка.

Спекуляції на продуктах харчування не буде

20 березня відбулася онлайн-нарада за участю представників Мінекономіки, АМКУ, ДПСС та найбільших торговельних мереж України з питання фізичних запасів соціально значущих продуктів згідно переліку, за яким ведеться моніторинг, та їхньої цінової динаміки.

«Ми зустрілися на наступний день після повідомлення про перше виявлення коронавірусної інфекції в Україні й домовилися координувати роботу, обмінюватися інформацією для оперативного реагування. Є розуміння ситуації, що діяти треба спільно та відповідально. На зустрічі говорили про ціни. І домовилися, що у цей час не припустимо спекулювати на продуктах харчування першої необхідності, разом з тим треба залишати для постачальників і виробників необхідну рентабельну маржинальність. Цього тижня спостерігався збільшений попит на певні категорії товарів, однак спекулятивних скачків цін на соціально значущі продукти харчування не було», — зазначив заступник міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства з питань агрополітики Тарас Висоцький.

За його словами, учасники онлайн-наради домовилися, щоб там, де це можливо, і реалізація продуктів була пришвидшеною, — прискорювати оплату за товар постачальникам, з розумінням підходити до будь-яких штрафних санкцій, передбачених у договорах, разом із тим обговорили питання збереження договорів при логістичних проблемах через карантинні заходи.

Учасники наради дійшли висновку, що наразі немає жодної загрози продовольчій безпеці України та фізичних передумов вводити обмеження на експорт продовольства з України, і домовилися про оперативний зв’язок та моніторинг ситуації з запасами та цінами.

Як працюють торговельні мережі у карантинному режимі

В торговельній мережі «Ашан» зазначають, що наразі логістика працює в нормальному режимі, товарів вистачає, попит контролюється, замовлення вчасно відправляються у магазини.

Найменший запас на складах — антисептики, маски. Імпортні замовлення торговельні мережі формують, як правило, на декілька місяців наперед, тому наразі усі товари на полицях або на складі є. Незважаючи на те, що на митниці збільшились черги, товари повільніше, але продовжують надходити.

Кількість працівників у магазинах «Ашан» зменшилася через зміни у режимі роботи громадського транспорту, а також посилення карантинного режиму в країні.

«Ми організовуємо процес розвезення співробітників, а також дистанційну роботу, де це можливо. Не обмежуємось дезінфікуючими засобами — це цілий комплекс екстрених процесів і процедур, які вже три тижні контролюються спеціально створеним комітетом, що збирається для прийняття рішень і адаптації дій щоденно, адже безпека та здоров'я наших клієнтів та співробітників — це найперший пріоритет», — зазначає керівник відділу комунікації та КСВ «Ашан» Дар'я Кір'ятська.

Серед основних профілактичних заходів, яких дотримується мережа: посилення дезінфекції та гігієнічних заходів, збільшення вентиляції приміщень та кількості регулярних вологих прибирань, проводиться дезінфекція зон підвищеного контакту, наприклад, погодинно проводиться дезінфекція касових стрічок, покупцям надаються одноразові рукавички, а також нанесена додаткова розмітка на підлозі в магазинах, що допомагає клієнтам дотримуватись дистанції 1,5 м під час очікування на касі.

Також проводяться обов'язкові заміри температури усім співробітникам та надаються засоби індивідуального захисту.

Зрозуміло, що мережа на час карантину відмінила клуби клієнтів та проведення майстер-класів й інших комерційних активностей у магазинах, щоб мінімізувати великі скупчення людей. Також задля безпеки співробітників відрядження за кордон та по Україні у компанії заборонені (навіть на автомобілі).

Виробництво - в штатному режимі

Голова наглядової ради ГК «Молочний альянс» Сергій Вовченко розповідає, що наразі виробництво працює у штатному режимі — на роботі підприємств групи компаній ситуація з вірусом наразі не відобразилась. Радою директорів розроблені заходи із запобігання негативного впливу на виробництво та впроваджено заходи з метою запобігання зараження коронавірусом.

«Обсяги заготівлі молока та виробництва продукції не зменшилися. На цей час змін у логістиці не відбулося. Заявки від торговельних мереж виконуються на 100%. Проблем із сировиною немає. Пропозиція сировини навіть зросла — у відповідності до сезону», — зазначає Сергій Вовченко.

В компанії передбачили навіть можливість допомоги Торговим Домом «Еталон» розподільчим центрам великих торгових мереж на випадок, якщо різко зростуть попит і замовлення.

В компанії «Укролія» виробничі потужності працюють за звичним графіком, всі відвантаження готової продукції відбуваються вчасно.

Також на сьогоднішній день експортні відвантаження здійснюються в штатному режимі, оскільки компанія має ряд зобов'язань перед іноземними партнерами і не може залишити кінцевих споживачів без необхідних продовольчих продуктів під час обмежувальних заходів на період карантину.

«При вході на територію виробничих потужностей проводиться температурний скринінг співробітників. Всі співробітники забезпечені додатковими засобами індивідуального захисту: одноразовими рукавичками, масками, респіраторами. На заводі була впроваджена сувора процедура дезінфекції. Збільшена частота раз проведеного вологого прибирання приміщень, всі контактні поверхні регулярно обробляються спецзасобами, а також встановлені антисептики для рук», — розповідають у прес-службі компанії.

З метою безпеки співробітників і збереження звичного робочого режиму керівництвом компанії було прийнято рішення перевести офісний склад команди на дистанційний режим роботи.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua