logo

Ідеї для бізнесу

Ягідний бізнес: маленькими кроками до амбітних цілей Джерело фото: Agroblog

Ягідний бізнес: маленькими кроками до амбітних цілей

Ідеї для бізнесу 07 лютого 2019. 06:40 1000

У ягідний бізнес Борис Кукунін з Монастирища на Черкащині прийшов після того, як уже мав досвід організації підприємства зі штатом до півсотні осіб, успішно займався деревообробкою. Вирішальним фактором для нього є надійні та стабільні працівники.

До 2021 року запланував засадити всю площу своїх органічних ягідників (а це 40 га) і забезпечити роботою, попри кадрову проблему, 120-150 людей.

Чому обрав саме органічне виробництво, фермер пояснює просто: «Тато був лісником. Наша родина довго жила практично в лісі. Звикли до природи, до всього натурального. Органіка перемагає за всіма показниками — дає особливий стан душі та є гарною моделлю для бізнесу».

«Золота ягода» годує всю родину

Упевненість у перспективності справи закріпив назвою «Золота ягода». Навколо того «золота» гуртується вся родина: дружина веде бухгалтерію, донька-еколог відповідає за процеси сертифікації, участь у виставках і конференціях, пошук партнерів. Синові, який днями став дипломованим юристом, доручено укладати договори і прискіпливо стежити за контрактами.

«Мої діти не їдуть на чужину заробляти гроші. Останні роки показали, що і наймані робітники обирають моє господарство, а не заробітчанство у Польщі чи Німеччині», — гордиться засновник «Золотої ягоди». Минулого сезону йому зовсім неважко було знайти 75 необхідних працівників. Пояснює: тому що добре і своєчасно платив на збиранні попереднього врожаю. Пішов добрий поголос. Фермер сплачував по 14 грн за кілограм зібраної ягоди (з урахуванням податків). Каже, починав з 8 грн, але швидко підвищив до 10 грн, потім ще додав. Мовляв, людина мусить отримати в місяць не менше 8-10 тис. грн.

Господар зараз працює над тим, як подовжити сезон збирання: щоби люди мали гарантовану роботу впродовж тривалого терміну, на півроку — від травня і до жовтня. Для цього вводять нові сорти ягід, нові культури.

«Але я думаю, що нашим людям навіть корисно з’їздити за кордон, щоби порівняти, переконатися, як тяжко і відповідально там працюють, — ділиться Борис. — Дехто взимку «вкалує» десь у Європі на заводі, а потім на літо повертається до нас. Хто спробував такого важкого хліба, дорожить заробітком у ягіднику. Не буде хитрувати і безвідповідально ставитись до роботи, як це часто буває через нашу пострадянську ментальність».

В організації роботи немає дрібниць

Ферма розташована неподалік від містечка Монастирище. Борис Кукунін організовує 6-8 зручних точок, звідки своїм транспортом безкоштовно довозить співробітників у поле. Планує найближчим часом купити спеціальні автобуси — «щоби все цивілізовано», уточнює. І додає: «В організації роботи людей немає дрібниць. Їм має бути комфортно і їх нічого не повинно відволікати. Наприклад, у нас в полі стоять туалети з автоматичним зливом води».

Фермер жартує: «Треба і клуб побудувати, і дискотеку організувати. Дівчат заміж повидавати, а хлопцям наречених підшукати»… І додає вже серйозно: «Деякі колеги сподіваються перекласти, в тому числі, організацію роботи з персоналом на крутих менеджерів. То не завжди в точку. Іноді жартом чи довірливою розмовою кращого досягнеш. Взагалі сподівання на дорогих найманих консультантів-теоретиків часто є невиправданим марнуванням величезних коштів».

Середня норма збирання 40 кг за день

Борис Кукунін робить ставку на дисципліну. У нього, приміром, вирахувано, що при гарному врожаї, впорядкованих шпалерах і викошених міжряддях людина збирає двома руками в середньому 50-60 кг малини за 8-годинний робочий день. Середню норму під час масового збирання визначив у 40 кг. З цього вираховував і потрібну кількість робітників. «Якщо виходить менше — значить, або урожай поганий, або є хиба в організації», — впевнений ягідник. Він прискіпливо аналізує кожен місяць збирання і шукає причини розбіжностей, щоби покращити показники.

Перші плантації Борис заклав 5 років тому. Свій досвід, підкреслює, накопичує потроху, поступово — починав з 5 га і зараз зайняв більше 18 га малиною та 2 га лохиною. До 2021 року запланував освоїти під органічне вирощування ягід всі свої 40 га.

Якщо розпочинав з 40 т річного обсягу продукції, то вже подвоїв його, а до 2020 року намагається довести до 120 т.

Переконаний: брати занадто великі площі під органічне виробництво невигідно і недоцільно.

Підготовка 1 га коштувала 3 тис. доларів

«Ми розпочинали з 30 га покинутого саду-смітника на околиці села, в якому народився мій тато, — розповідає Борис. — Там стояв сморід, і забігали дикі звірі розтаскувати непотріб. Але іншої доступної землі для господарювання вже не було, тому я взяв цю. Сільрада зраділа, що позбулася проблеми.

Довелося гарувати 2 роки разом із односельцями. Відтоді проблем із повагою серед місцевих у мене немає.

Розкорчовування і підготовка кожного гектара землі обійшлися у 3 тис. доларів. Зате ділянки, які майже 25 років не оброблялися, легше було сертифікувати для органіки. Фактично «Золота ягода» стала одним із перших господарств, які ось уже 5 років мають сертифіковані землі.

«Я переконаний, що сертифікація — це надзвичайно перспективно. Це прямий шлях до «білої» бухгалтерії, на яку багато фермерів поки що не переходять. Тобто вони не хочуть рости. Фактично не хочуть переходити з кам’яного століття, в якому ми жили досі. Спостерігав, якими враженими їдуть наші агровиробники з міжнародних виставок, мовляв: отакої, подивилися і тільки засмутилися, що треба повертатися у свій допотопний стан. Органічне виробництво — це прорив до сучасної цивілізації. Однозначно.

Воно змушує тяжко працювати, але виходити на гарантовані якісні та кількісні показники, без яких не продаси свою продукцію на цивілізованому ринку. Вчить формувати свою власну історію, дбати про репутацію».

У ніші залишаються найпрацьовитіші

2018 рік Борис Кукунін називає поворотним для органічного руху. Тому що кліматичні труднощі й різкі коливання цін відсіюють випадкових людей з цієї галузі:

«Коли пішла мода на органічне, безвідповідальні експерти попсово переконували наївних виробників, котрі мали гроші й хотіли їх вигідно вкласти, що в органіці ціни на ягоди будуть стабільно по 2 євро за кг, а урожайність сягне 10 т/га, 1 євро піде на витрати, а решта — в кишеню. Що прибутки легко масштабуються. Легковірні та непрофесійні потрапили до пастки. Не врахували ризики.

Зараз навіть на наших професійних тусовках мало хто розповідає, скільки реально кожному вдалося зібрати урожаю. Є такі, хто прогорів на неправильно обраних сортах, що не годяться для перевезення або під час заморожування просто розсипаються. У більшості проблема з робочою силою. Я завжди готовий ділитися досвідом з колегами, щоби вони змогли уникнути подібного.

У нашій ніші залишаються ті, хто одразу був готовий до специфічних ризиків. Хто наперед запрограмувався на тяжку працю».

Власна заморозка + підсилення логістики

У господарстві враховують нюанси з урожайністю ягід різного року висадки. Наприклад, нинішнього року порадувала малина першого року, повністю повернула витрати на неї. Але є така, що розчарувала низькою врожайністю та накопиченням хвороб.

Важка і незрозуміла ситуація з реалізацією готової продукції змушує виробника планувати власну заморозку. А бажання покупця отримувати свіжі ягоди — підсилювати логістику.

«Ще один урок 2018 року в тому, що більшість проблем у секторі перекладаються на плечі нас, виробників. Покупці, переробники знайшли способи, як отримати свою маржу за будь-яких ситуацій, застрахувалися.

Ми теж мусимо шукати способи, як полегшити стреси від ризиків.

Я, скажімо, наступного сезону буду з максимальною точністю дотримуватися усіх нюансів, прописаних у техкартах. Сподіваюся так вплинути на ріст урожайності. 

Щоби почуватися впевнено, реалізаційна ціна на нашу ягоду повинна бути в межах 1,3 євро — 42 грн/кг. Затрати на виробництво свіжої ягоди (з доставкою) бажано вкласти у 20 грн/кг. У мене поки що так втиснутися не вийшло, але я знаю, де є резерв, і все одно доведу до потрібної цифри. Приміром, вже знаю, як оптимальніше спрацювати із захистом рослин і застосуванням добрив, щоби вони ефективніше подіяли.

Шукаю операції, на яких можна зекономити. На дрібницях, не на основних речах.

Маю амбітні цілі. Йду до них маленькими кроками, поступово. Так вимагає органіка».


Для довідки: інформація була озвучена на бізнес-форумі «Органічний ягідний бізнес: помилки 2018 – перспективи 2019», який організували Organic Business School та «Органік Стандарт». Форум зібрав представників більшості регіонів України, щоби професійно обговорити найактуальніші питання ягідного ринку в 2018 році, помилки, провали, яких варто не припуститися у майбутньому.


Ірина Садова, AgroPortal.ua


Ключові новини аграрного ринку в Telegram

Новини

Показати все

Блоги