Думка: Для стабілізації експорту Україна має налагодити поставки на азійський та європейський ринки

12 травня 2020, 14:30 1971

Щоб і надалі займати чільні місця у світовому рейтингу експортерів окремих агропродовольчих товарів та стабілізувати власний експорт, Україна у 2020 році має якомога швидше налагодити поставки на азійський та європейський ринки.

Таку думку висловив старший науковий співробітник відділу економіки аграрного виробництва та міжнародної інтеграції ННЦ «Інститут аграрної економіки», к.е.н. Богдан Духницький.

«Згідно з оперативними даними Державної служби статистики України та Міжнародного торгового центру (ITC), Україна традиційно зберегла за собою перше місце за обсягами експорту соняшникової олії. З 2006 року, коли наша держава вперше очолила рейтинг експортерів цього виду продукції, продавши на ринки країн світу 1629 тис. т олії, обсяги експорту зросли у 3,7 рази. Минулого року зарубіжні поставки соняшникової олії вітчизняного виробництва становили 6107 тис. т» — зазначає Богдан Духницький.

За його словами, Україна стала другою серед країн-експортерів ячменю, ріпаку, свіжого гороху, проса, макухи та шроту, посиливши свої позиції з більшості цих видів продукції.

«Якщо у 2018 році з обсягами поставок у 4471 тис. т Україна посіла третє (після Індонезії та Канади) місце серед експортерів макухи й шроту (переважно з соняшнику), то торік збільшила обсяги поставок майже на 11% — до 4957 тис. т, забезпечивши собі другу позицію у рейтингу і поступившись лише Індонезії. Збільшивши експорт ячменю до 4143 тис. т (+15%), Україна перемістилася з четвертого на друге місце, обігнавши Австралію та Росію. Лідирує в рейтингу Франція з показником у 7171 тис. т», — зазначає Богдан Духницький.

Експерт відмічає, що треті позиції Україна посіла в рейтингах постачальників лущених волоських горіхів (41 тис. т; +32%), сушеного гороху (461 тис. т; -26%) та концентрату яблучного соку. При цьому обсяги експорту концентрату яблучного соку збільшилися торік майже в 1,6 рази — до 102 тис. т, дозволивши нашій державі переміститися з п’ятого місця на третє.

Також Україна утримує четверте місце на ринку кукурудзи з 2016 року. Торік вітчизняні сільгосптоваровиробники експортували 32346 тис. т цієї культури, у 1,5 рази перевищивши показник 2018 року.

«У межах топ-10 Україна посідає місця на світовому ринку багатьох інших продуктів, а саме: сушених яєчних білків, коріандру, сої, кукурудзяного крохмалю, соєвої олії, м’яса птиці, ріпакової олії з низьким вмістом ерукової кислоти (канола), консервованих томатів, кукурудзяної олії», — говорить Богдан Духницький.

За його словами, характерною рисою 2019 року стало збереження або навіть посилення позицій з більшості видів вітчизняного експорту агропродовольчої продукції. Експерт зазначає, що Україна почала 2020 рік краще, ніж попередній, активно нарощуючи аграрний експорт. Однак він вважає, що запровадження у березні карантинних заходів, пов’язаних із коронавірусом COVID-19, здатне серйозно загальмувати імпортно-експортні операції, у тому числі й агропродовольчі.

«Нині на світовому ринку найбільш критичним питанням є відновлення стабільного функціонування напрацьованих логістичних ланцюгів. Тому конкуренція за ринки збуту, яка й раніше була сильною, в нинішньому році лише загостриться», — прогнозує Богдан Духницький.